شناسهٔ خبر: 99754 - سرویس هواشناسی
نسخه قابل چاپ

هشدار سطح زرد هواشناسی:

تداوم بارش‌ها در شمال غرب/ خیزش گرد‌وخاک در جنوب غرب

هشدار هواشناسی سازمان هواشناسی یک هشدار سطح زرد هواشناسی صادر کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سازمان هواشناسی کشور با صدور یک هشدار سطح زرد هواشناسی، از ادامه فعالیت دو سامانه هوای ناپایدار در کشور خبر داد.

 سامانه اول ادامه فعالیت سامانه بارشی است که از بعدازظهر شنبه هشتم آبان آغاز شده و تا دوشنبه  ادامه دارد. نوع مخاطره این سامانه بارش باران گاهی رعدوبرق و وزش باد شدید موقتی، در ارتفاعات و مناطق سردسیر بارش برف و منطقه اثر آن روز شنبه آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و کردستان، روز یک‌شنبه آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و شمال کردستان و روز دوشنبه آذربایجان غربی و شمال کردستان است.

اثر مخاطره این سامانه احتمال آبگرفتگی معابر، لغزندگی جاده‌ها همراه با کاهش دید بویژه در گذرگاه‌های کوهستانی، احتمال بالا آمدن سطح رودخانه‌ها، کاهش دید و احتمال تاخیر در پروازها است، بنابراین احتیاط در تردد و عدم توقف حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتیاط در فعالیت‌های کوهنوردی، احتیاط در عبور از جاده‌های کوهستانی و به همراه داشتن تجهیزات زمستانی توصیه می‌شود.

همچنین سامانه دوم افزایش گرادیان فشاری از یکشنبه تا دوشنبه در شمال و شرق سیستان و بلوچستان و جنوب خراسان جنوبی است.

نوع مخاطره این سامانه وزش باد شدید گاهی همراه با گرد و خاک و اثر مخاطره آن خیزش گردوخاک، کاهش کیفیت هوا و کاهش دید است. بنابراین احتیاط در تردد، تقویت سازه های سست و موقت مانند تابلوهای تبلیغاتی، داربست و غیره، عدم تردد و توقف در کنار ساختمان های نیمه کاره و خودداری از تردد غیر ضروری در زمان غبارآلود شدن هوا توصیه می‌شود.