به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سید علی حسینی با اشاره به اینکه نوسازی ناوگان کشتیرانی کمک شایانی به توسعه بنادر و پسکرانه آن خواهد کرد، اظهار داشت: طرح شناورهای رو-رو در دریایی خزر با پشتیبانی سازمان بنادر و دریانوردی در حال پیشبرد است و امیداور هستیم با برطرف کردن موانع، ارائه تسهیلات و حمایتهای کافی از بخش خصوصی، شاهد فعالیت هرچه بیشتر و بهتر در این بخش باشیم، چرا که رونق فعالیت شناورهای رو-رو در دریای خزر یکی از اقداماتی است که میتواند به توسعه پسکرانه بنادر کمک کند.
وی افزود: فعالیت شناورهای رو-رو در بنادر ایران و به ویژه بنادر شمالی کشور میتواند به اقتصاد دریا، بندر و پسکرانه بنادر کمک کند.
رئیس کمیسیون حمل و نقل و لجستیک اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با اشاره به اینکه توسعه بنادر باید همه جانبه باشد، عنوان کرد: باید با نگاه بلندمدت و برنامه ریزی صحیح در مسیری گام برداشت که منجر به توسعه همه جانبه بنادر کشور شود؛ به طور مثال معافیتهای مالیاتی و استفاده از ظرفیت مناطق آزاد و ویژه اقتصادی از مهمترین مسائلی است که باید در کنار اقدامات سازمان بنادر و دریانوردی و در راستای توسعه بنادر به آن توجه داشت.
حسینی با تاکید بر اینکه باید ظرف اقتصادی بنادر بزرگتر شود، اظهار داشت: ضرورت دارد، آسیب شناسی مناسبی از وضعیت موجود در دستورکار قرار گیرد و به جواب این پرسش برسیم که چرا در نقطهای که باید، قرار نداریم؟ یکی از مهمترین چالشها این است که نیروی انسانی کارآمد و متخصص حاضر به سکونت در نوار ساحلی نیست و عموما پروازی هستند، بنابراین باید شرایط رفاهی و اجتماعی به گونهای مدنظر قرار گیرد تا زندگی در نوار ساحلی برای افراد جذاب باشد.
رئیس کمیسیون حمل و نقل و لجستیک اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با اشاره به اینکه مقوله سرمایهگذاری داخلی و خارجی در بنادر کشور نیازمند آسیبشناسی است، بیان کرد: به منظور استفاده بهینه از ظرفیت فوق العاده دریایی و بندری کشور باید بدانیم که قوانین نامناسب در جذب سرمایهگذاری بخش خصوصی در حوزه دریایی و بندری چیست و در راستای حذف آن گام برداریم.
به گزارش سازمان بنادر و دریانوردی، حسینی ادامه داد: مساله دیگری که توصیه میکنم دولت سیزدهم به آن توجه کند، چرایی عدم تعامل مناسب دستگاهها و سازمانهای همکار با سازمان بنادر و دریانوردی است، بر این اساس ضرورت دارد، موانع تولید در پسکرانه بنادر را برطرف سازیم، معضلات اجتماعی در نوار ساحلی را حل کنیم و بدانیم که دلیل ناکارآمدی مناطق آزاد و تجاری علیرغم لحاظ برخی معافیتهای مالیاتی چیست تا اینگونه شرایط را برای فعالیت در حوزه بندری و دریایی تسهیل و در مسیر پیشرفت بنادر و پسکرانه آن حرکت کنیم.