شناسهٔ خبر: 99784 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

مدیرکل ایمنی و حفاظت دریایی سازمان بنادر خبر داد:

تردد ایمن در آب‌های تحت حاکمیت ایران، با بارگذاری تازه‌ترین چارت الکترونیکی دریانوردی

نادر پسنده مدیرکل ایمنی و حفاظت دریایی سازمان بنادر و دریانوردی از انتشار ۱۰۰ سلول چارت الکترونیکی دریانوردی مسیرهای دسترسی به بنادر کشور در خلیج فارس، دریای عمان و دریای کاسپین خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، نادر پسنده درباره انتشار سلول چارت الکترونیکی دریانوردی، اظهار داشت: اواسط مهر ماه سال جاری، یک‌صدمین سلول چارت الکترونیکی دریانوردی، توسط کمیته ملی هیدروگرافی از آب‌های کشور در مناطق خلیج فارس، دریای عمان و دریای کاسپین با استفاده از توان متخصصان داخلی تهیه و از طریق اداره هیدروگرافی نروژ  در اختیار دریانوردان و سایر مراجع دریایی متقاضی قرار گرفت.

وی افزود: یکی از اهداف کمیته ملی هیدروگرافی کشور، انتشار سلول چارت الکترونیکی دریانوردی از آب‌های تحت حاکمیت و صلاحیت سواحل شمالی و جنوبی کشور است تا بدینوسیله نه تنها پوشش باندهای ساحلی و دسترسی  در محدوده‌های خلیج فارس، دریای عمان و دریای کاسپین را برای دریانوردان ارائه کند،‌ بلکه در سایر باندها و مقیاس‌ها بتوان بیشتر بنادر اصلی کشور را که در آنها تردد بین‌المللی انجام می‌پذیرد، پوشش داد.

مدیرکل ایمنی و حفاظت دریایی سازمان بنادر و دریانوردی خاطرنشان کرد: تاکنون تعداد ۳۱ سلول چارت ساحلی، ۵۰ سلول چارت دسترسی، ۱۷ سلول چارت بندرگاهی و ۲ سلول چارت پهلوگیری بر اساس استانداردهای IHO در دبیرخانه کمیته ملی هیدروگرافی مورد بررسی قرار گرفته و در نهایت پس از انجام فرآیندهای صحه‌گذاری‌، از طریق شرکت توزیع‌کننده چارت‌های الکترونیکی دریانوردی در سطح بین‌الملل منتشر شده است.

وی افزود: با انجام این مهم دریانوردان قادر خواهند بود تا با خرید سلول‌های ENC و بارگذاری آنها در سیستم نمایشگر اطلاعات چارت‌های الکترونیکی دریانوردی کشتی‌ها، آخرین نسخه از نقشه‌های مذکور را در اختیار داشته و با استفاده از نقشه‌های به روز شده، سفری ایمن را در هنگام تردد در آبهای تحت حاکمیت ایران تجربه کنند. 

به گفته پسنده، اطلاعات مورد نیاز برای تولید و یا به روزرسانی چارت‌های ENC منتشر شده شامل داده‌های هیدورگرافی‌ها، سازه‌های ساحلی و فراساحلی، علایم کمک ناوبری، خطوط لوله نفت و گاز، کابل‌های زیردریایی، قفس‌های پرورش ماهی و ... از طریق مراجع ذیربط دریایی، واحدهای سازمانی و بنادر تابعه تأمین و پس از طی فرآیند کنترل و صحت‌سنجی، بر روی چارت‌های مذکور پیاده‌سازی و به صورت مداوم به روز رسانی می‌شود.

به گزارش سازمان بنادر و دریانوردی، گفتنی است کمیته ملی هیدروگرافی کشور، متشکل از بالاترین مقامات ستاد کل نیروهای مسلح، سازمان نقشه‌برداری کشور، سازمان جغرافیایی نیروها مسلح و سازمان بنادر و دریانوردی است.