به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (اردبیل)،کلیم اله وثوقـی که در جلسه شورای اداری راهداری و حمل ونقل جاده ای استان سخن میگفت افزود: ازاین میزان ۱۶۰ میلیارد تومان جهت بهسازی راههای روستایی و ۴۰ میلیارد تومان نیز برای رفع و اصلاح نقاط پرحادثه در نظر گرفته شد که امیدواریم با اختصاص به موقع اعتبارات شاهد مرتفع شدن مشکلات در این حوزه ها باشیم.
عضو شورای اداری استان اردبیـل بر بیان اقدامات و عملکردهای ادارات جهت اطلاع رسانی به مردم، استفاده بهینه از منابع،امکانات موجود و صرفه جویی تاکید کرد و گفت: بر اساس شعار تحول خدمت رضایت با روحیه جهادی،تعامل شايسته با همه دستگاهها، در میدان عمل انقلابی به مردم عزیز خدمت کنیم و به اهداف عالیه سازمان راهداری دست یابیم.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای استان اردبیل گفت: یکهزار و ۷۵۰ کیلومتر از راههای روستایی استان اردبیل عمر بالای ۱۰ سال دارند و آسفالت آنها تخریب شده است.
وی تصریح کرد: ۲۰۸ کیلومتر بزرگراه، ۷۱۵ کیلومتر راه اصلی و فرعی و دو هزار و ۷۷۵ کیلومتر راه روستایی در استان وجود دارد که ما تلاش میکنیم در برنامهریزیهای میان مدت راههای روستایی را ارتقا ببخشیم.
عضو شورای اداری استان اردبیل تصریح کرد: یکی از مشکلات ما در شرایط کنونی استهلاک راهها و عدم بهسازی و نوسازی راههای مواصلاتی به ویژه راههای ارتباطی در بین شهرستانهاست که مشکلات جدی را رقم زده است.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای استان اردبیل ضرورت بهسازی و مناسبسازی نقاط پرحادثه را یادآور شد و گفت: کمبود نقدینگی و عدم تأمین قیر به موقع در سال جاری مشکلاتی را برای راهداری به وجود آورد به طوری که ما با گذشت چند ماه از فصل کاری، روکش و بهسازی آسفالت راههای اصلی و روستایی را آغاز کردیم.
وثوقی ارزش راههای استان را در حال حاضر بیش از دو هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: این در شرایطی است که اعتبار اندکی برای نگهداری از این سرمایهها اختصاص یافته و ما با چالشهای جدی در تأمین اعتبار و ردیفدار شدن راهها با رویکرد بهسازی و نوسازی روبهرو هستیم.
وی به تخصیص کم اعتبارات اشاره کرد و ادامه داد: هر چند راهها جز پروژههای پیشران در مسیر توسعه است اما عدم تأمین اعتبار مناسب و تخصیص اسناد به این حوزه مشکلاتی را به وجود آورده و ما حتی قادر به تأمین قیر مورد نیاز برای پروژههای عمرانی خود نیستیم.
وثوقی در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد: بر اساس برنامه پنجم توسعه روستاهای با جمعیت بالای ۵۰ خانوار باید از راه دسترسی مناسب و آسفالت بهرهمند میشدند که ۴۰ روستا همچنان چشم انتظار اجرای طرحهای آسفالتریزی و زیرسازی مناسب هستند.
وی اضافه کرد: ۲۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای آسفالت راههای روستایی به استان ابلاغ شده که بخشی از آنها تأمین شده اما همچنان درگیر تأمین قیر از طریق شرکتهای بورسی هستیم.
وثوقی میانگین عمر آسفالت راههای روستایی را در استان بالای ۲۰ سال اعلام کرد و گفت: در کنار تدارک زیرساختهای حوزه راه، ما با فرسودگی ناوگان حمل و نقل بار و مسافر نیز روبهرو هستیم به گونهای که عمر میانگین باری استان ۲۳ و مسافری ۱۲ سال است که این خود چالشهایی را به وجود آورده و به نوعی مصرف سوخت را افزایش داده است.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای استان اردبیل بیان کرد: در سفر اخیر وزیر راه و شهرسازی درخواست کردیم تا نسبت به نوسازی ناوگان باری و حمل و نقل مسافر در استان اقدامات جدی انجام شود.