شناسهٔ خبر: 99901 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

بازدید اعضای کمیسیون عمران مجلس از پروژه نخل ناخدا در شرق بندرعباس/ احداث بندرگاه نخل ناخدا، با هدف ایمن سازی سفرهای دریایی و رونق گردشگری ساحلی و دریایی/ سرمایه گذاری ۳۵۰ میلیارد ریالی سازمان بنادر در فاز اول اجرای این پروژه

بازدید اعضای کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با همراهی مدیرعامل و اعضای هیات عامل سازمان بنادر و دریانوردی از پروژه در دست احداث بندرگاه نخل ناخدا بازدید کردند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، بندرگاه چند منظوره نخل ناخدا از طرح‌های منحصربفرد بندری کشور است که با هدف کاهش ترافیک دریایی، دسترسی آسان به جزیره هرمز، ایمن سازی سفرهای دریایی و رونق گردشگری ساحلی و دریایی در منطقه شرق هرمزگان، در حال ساخت است.

 مرحله اول اجرای بندر نخل ناخدا، شامل احداث زیر ساخت‌های اولیه بندری و دریایی همچون جاده دسترسی، موج شکن‌ها و حوضچه پهلوگیری شناورها، است.

فاز اول ساخت بندرگاه نخل ناخدا توسط سازمان بنادر و دریانوردی از سال ۹۱ آغاز و تا سال ۹۶ به پایان رسیده است. در این مرحله، اعتباری بالغ بر۳۵۰ میلیارد ریال از محل منابع داخلی سازمان بنادر هزینه شده است. 

گفتنی است با بهره‌برداری از طرح نخل ناخدا، فاصله ۱۹ کیلومتری بندرعباس به جزیره هرمز به ۱۳ کیلومتر کاهش یافته و با رونق تجارت و گردشگری، توسعه چشمگیر جزیره زیبا و تاریخی هرمز را در پی خواهد داشت.

فاز اول این طرح شامل احداث یک جاده دسترسی و موج شکن به طول ۴۴۰۰ متر در داخل دریا و حوضچه‌ای جهت نصب اسکله‌های شناور برای شناورهای مسافری و قایق‌های تفریحی است. 

به گزارش سازمان بنادر و دریانوردی، با اتمام فاز نخست این پروژه و احداث زیر ساخت‌های اولیه بندری و دریایی، فاز دوم که شامل احداث پایانه مسافری، هتل، رستوران و کافی شاپ، مرکز تفریحات دریایی و ورزش‌های آبی خواهد بود با سرمایه گذاری بخش خصوصی اجرا می‌شود.