شناسهٔ خبر: 99959 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

عملکرد فرودگاه‌های کشور در شهریورماه ۱۴۰۰؛

رشد پروازهای کشور نسبت به ماه مرداد

هواپيما هما گزارش عملکرد فرودگاه‌های کشور در ماه شهریورسال ۱۴۰۰ نشان می‌دهد پروازهای فرودگاه‌های کشور نسبت به ماه پیش از آن افزایش یافته است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، بر اساس گزارش منتشر شده توسط مرکز اطلاعات و آمار شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران، در ماه شهریور سال ۱۴۰۰ در مجموع ۲۷ هزار و ۶۶ نشست و برخاست در فرودگاه‌های تحت مالکیت این شرکت انجام شده که ۲ میلیون و ۷۴ هزار و ۸۰۷ مسافر و ۱۸ میلیون و ۴۸۰ هزار و ۹۴۷ کیلوگرم بار به وسیله این پروازها جابه‌جا شده‌اند. این ارقام نسبت به شهریورماه سال ۱۳۹۹ به ترتیب ۵ درصد رشد و ۲۳ و ۱۳ درصد کاهش و نسبت به مردادسال جاری به ترتیب ۲، ۲، و ۱ درصد کاهش داشته‌اند.

همچنین در این ماه در چهار فرودگاه اختصاصی کشور یعنی کیش، قشم، چابهار و ماکو در مجموع  ۲ هزار و ۸۹ نشست و برخاست انجام شده که این پروازهای ۱۷۲ هزار و ۴۵۰ مسافر و یک میلیون و ۸۷۳ هزار و ۲۱۳ کیلوگرم بار جابه‌جا کرده‌اند. عملکرد این فرودگاه‌ها نیز نسبت به ماه مشابه در سال گذشته به ترتیب ۵، ۳۹ و ۳۸ درصد کاهش و نسبت به ماه پیش از آن به ترتیب ۲۷، ۳۰ و ۲۵ درصد افزایش داشته است

در این ماه فرودگاه بین‌المللی مهرآباد تهران با انجام ۱۰ هزار و ۲۹ نشست و برخاست و جابه‌جایی ۷۷۸ هزار و ۹۵۸ مسافر رکورددار انجام پرواز و تردد مسافر در کشور بوده و ۳۴/۴درصد از کل نشست و برخاست‌ها و ۳۴/۶۶ درصد از جابه‌جایی مسافر را به خود اختصاص داده است. پس از این فرودگاه، به ترتیب دو فرودگاه مشهد با ۳ هزار و ۱۵۱ نشست و برخاست و شیراز با ۲ هزار و ۳۶۷ نشست و برخاست قرار گرفته‌اند. فرودگاه کیش نیز با هزار و ۵۴۸ نشست و برخاست، رتبه اول در بین فرودگاه‌های اختصاصی و رتبه چهارم در بین کل فرودگاه‌های کشور را به خود اختصاص داده است.

در این ماه فرودگاه ماکو با ۲۸ نشست و برخاست و جابه‌جایی هزار و ۳۹۱ مسافر کم‌ترددترین فرودگاه اختصاصی و فرودگاه اراک با انجام ۸ نشست و برخاست و جابه‌جایی۶۸۷ مسافر کم‌ترددترین فرودگاه کشور بوده‌اند.  درشهریورماه ۱۴۰۰ حداقل۸۰ درصد نشست و برخاست کل پروازها به ترتیب در ۱۰ فرودگاه مهرآباد، مشهد، شیراز، کیش، اهواز، اصفهان، بندرعباس، تبریز، خلیج فارس (عسلویه) و یزد انجام شده است. همچنین از فروردین ۱۴۰۰ به فرودگاه‌های تحت مالکیت شرکت، هشت فرودگاه عسلویه، خارک، ماهشهر، الوان، سیری، گچساران، بهرگان و آغاجاری اضافه شده است.

گفتنی است در شهریورماه ۱۴۰۰، ۹۶/۳۰ درصد از نشست و برخاست‌ها داخلی، ۲/۹۳ درصد خارجی و  ۰/۷۸ درصد از پروازها در مسیر عتبات عالیات بوده است. در این ماه پروازهای داخلی ۹۴/۹۶ درصد از مسافران و ۸۵/۵۴ درصد از بارها، پروازهای خارجی ۳/۸۶ درصد از مسافران و ۱۲/۷۹ درصد از بارها و پروازهای عتبات عالیات ۱/۱۸ درصد از مسافران و ۱/۶۷ درصد از بارهای کشور را جابه‌جا کرده‌اند.