به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی( ایلام)، عبدالله بهادری، مدیرکل راه و شهرسازی استان گفت: مراحل تکمیل تونل کبیرکوه بی وقفه ادامه دارد.
وی در مورد تونل اصلی کبیرکوه گفت: تونل اصلی با ۴۷۵۰ مترطول، حفاری وکف برداری و ۱۰۰۰ متر لاینینگ( پوشش بتونی سقف و دیوارها)آن به انجام رسیده و ادامه عملیات لاینینگ، زیرسازی وروسازی و تکمیل جاده های دسترسی آن به سمت آبدانان و مورموری طبق قرارداد جدید آغاز شده است.
بهادری درادامه افزود: ازسمت دره شهرنیزپیمانکارمشغول عملیات راهسازی، لاینینگ تونلهای دسترسی مسیرکه طول آنها در مجموع ۱۸۵۰ متر می باشد (بخاطر پیش بینی لاین سبقت اکثراً به صورت سه خطه حفاری شده اند)، احداث گالری در مقطع ریزشی و ... است.
مدیرکل راه وشهرسازی استان پیشرفت فیزیکی پروژه تونل کبیرکوه را در مجموع ۷۵ درصد عنوان کرد و هدف ازاجرای تونل کبیرکوه، حذف گردنه های پرخطرمحوردره شهربه آبدانان ودربلندمدت احداث راه ارتباطی جنوب وشمال استان وهمچنین ارتباط استانهای مرکزی به مرزهای غربی دانست.
بهادری دربحث اهمیت احداث این تونل گفت: تونل کبیرکوه از چند لحاظ چه سطح استان و چه در سطح ملی از اهمیت بالایی بر خوردار است، این تونل گردنه سخت گذر کبیر کوه بین شهرستان های دره شهر و آبدانان با نزدیک به۱۸۰ پیچ و قوص پرحادثه را حذف نموده و دسترسی شهرستان های شمال وجنوب استان و حتی درآینده با از طریق راه ارتباطی سیروان- بدره و سایر پروژه های راه سازی دیگر تردد بین استانهای کرمانشاه به خوزستان را تسهیل و کوتاه ترمی کند وهمچنین به عنوان یک راه عمود بر راههای موازی دیگر دسترسی استانهای مرکزی به مرزهای غربی نظیر مرز چیلات را امکان پذیرمی سازدکه از این نظر به لحاظ پدافند غیرعامل از اهمیت بالایی برخوردار است.
لازم به ذکر است پس از پایان عملیات لاینینگ تونل نصب تأسیسات روشنایی و تهویه در دستور کار قرار خواهد گرفت.