شناسهٔ خبر: 99980 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

مدیرکل امور بندری سازمان بنادر اعلام کرد:

فرآیند اصلاح جلوگیری از رسوب کالا در بنادر/ علل عدم ترخیص به موقع کالاهای اساسی و نهاده‌های دامی از بنادر/ ضرورت به‌روزرسانی سامانه‌های تمامی سازمان‌های مرتبط با ترخیص کالا/ به میزان کافی کالاهای اساسی در انبارهای بنادر ایران وجود دارد

روانبخش بهزادیان مدیرکل امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به فرآیند اصلاح جلوگیری از رسوب کالا در بنادر کشور،‌ گفت: به‌روزرسانی سامانه‌ تمام سازمان‌های مرتبط با ترخیص کالا، ضروری است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، روانبخش بهزادیان در رابطه با فرآیند اصلاح جلوگیری از رسوب کالا در بنادر کشور، اظهار داشت: در حال حاضر بسیاری از دامداران بزرگ و کوچک و نیز طیورداران از کمبود نهاده‌های دامی در کشور گلایه دارند و تقریبا به صورت هفتگی این مشکلات بیان می‌شود و این درحالی است که کالاهای اساسی به میزان مناسب در انبار بنادر ایران وجود دارد.

وی ادامه داد: طبق برآوردهایی که از گزارش‌های رسمی وجود دارد، عدم ترخیص به موقع کالاهای اساسی و نهاده‌های دامی در بنادر به مشکلات متعددی باز می‌گردد که عمده‌ترین آنها تامین ارز، عدم اظهار کالا به گمرک توسط صاحبان کالا، نبود بستر مناسب حمل و نقل و ارسال مجوز فیزیکی ۴۵ روزه از سوی یکی از وزارتخانه‌های اقتصادی است.

مدیرکل امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه طبق اعلام نظر صاحبان کالا، بعد از اظهار کالا به گمرک، حداقل ۴۵ روز زمان نیاز است تا مجوز بازارگاه از سوی وزارت جهاد کشاورزی به صورت کاغذی به آنها ارائه شود،‌گفت: نیاز است تا سامانه‌ تمام سازمان‌های مرتبط با ترخیص کالا از جمله گمرک، وزارت صنعت، معدن و تجارت (سامانه جامع تجارت)، سازمان بنادر و دریانوردی، وزارت جهاد کشاورزی، بانک مرکزی و... به‌روز رسانی شده و نسبت به تبادل اطلاعات برخط با یکدیگر اقدام کنند.

بهزادیان افزود: در خصوص مشکلات ارزی نیز خوشبختانه موفق شدیم تا مصوبه‌ای از ستاد تنظیم بازار در خصوص ترخیص ۹۰ درصدی کالاهای اساسی با ارائه تعهد ارزی و بدون نیاز به ارائه برگه تسویه ارزی جهت صاحبان کالا را تصویب کنیم اما این مصوبه تنها جهت کالاهایی است که در انبارهای بنادر تخلیه شده‌اند و شامل کالاهای موجود در کشتی‌های حاضر در لنگرگاه‌ها نمی‌شود.

به گزارش سازمان بنادر و دریانوردی، وی تاکیدکرد: نیاز است تا واردکنندگان و صاحبان کالاهای اساسی در خصوص ترخیص ۹۰ درصدی کالاهای اساسی با ارائه تعهد ارزی و بدون نیاز به ارائه برگه تسویه ارزی، توافقاتی با بانک مرکزی داشته باشند.