شناسهٔ خبر: 57987 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

از سوی مدیرکل راه‌آهن خراسان مطرح شد:

تشریح جزئیات اقدامات ریلی ناحیه خراسان در دولت تدبیر و امید

مراسم آغاز عملیات اجرایی برقی سازی راه آهن مشهد - تهران مدیرکل راه‌آهن خراسان اقدامات انجام شده در مسیر تهران-مشهد طی گذشت پنج سال از دولت تدبیر و امید در حوزه‌های امور زیربنابی و فنی،‌ بار و مسافر، ناوگان،‌ سیر و حرکت و بهره‌برداری را تشریح کرد.

به گزارش پایگاه پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی راه آهن جمهوری اسلامی ایران، محمد هادی ضیایی مهر مدیرکل راه آهن خراسان  اظهار داشت:  در دوره ۵ ساله دولت تدبیر و امید، پروژه ها و اقدامات اجرایی تاثیرگذاری در راه آهن و در محور پر تردد ریلی تهران- مشهد و بالعکس به بهره برداری رسیده است.

وی افزود:از جمله این اقدامات، اجرای سیستم هوشمند سازی ترافیک قطارها در محور ریلی تهران- مشهد و بالعکس (سیستم ATC و بلاک میانی) در راستای افزایش ظرفیت و ارتقا ایمنی سیر قطارها در این محور، اجرای طرح توسعه و افزایش ظرفیت ایستگاه راه آهن مشهد با افزایش سکوهای مسافری از ۴ به ۷ سکو و خطوط پذیرش و اعزام قطارهای مسافری از ۷ به ۱۳ خط ریلی و افزایش خطوط پارکینگ و استقرار قطارهای مسافری، توسعه مراکز تعمیراتی واگنهای مسافری و سایر پروژه های ساختمانی و تاسیساتی و خدماتی با هدف پاسخگویی به افزایش ظرفیت ناشی از اجرای سیستم هوشمند سازی ترافیک قطارها و سیر روان قطارهای مسافری و کاهش تاخیر قطارهای مسافری که با اجرای این پروژه ظرفیت جابجایی مسافر در ایستگاه راه آهن مشهد از ۱۴ میلیون مسافر به ۲۰ میلیون مسافر در سال رسید، بوده است.

وی افزود: انجام مراحل تشریفات قانونی و عقد قرارداد مالی به صورت فاینانس از محل فاینانس کشور چین برای پروژه برقی سازی مسیر ریلی مشهد-تهران، کاهش زمان سیر به ۶ ساعت، افزایش سرعت حرکت قطارهای مسافری به ۲۰۰ کیلومتر در ساعت در این مسیر، مطالعه و تهیه طرح و شروع عملیات اجرایی خط سوم ریلی حد فاصل ایستگاه کاشمر در منطقه دیزباد نیشابور تا ایستگاه فریمان به طول ۶۰ کیلومتر با هدف جداسازی کریدور ترانزیتی ریلی سرخس به بندرعباس از مسیر دو خطه تهران – مشهد، حدفاصل محدوده سنگ بست تا منطقه دیزباد نیشابور و همچنین تفکیک مسیر قطارهای مسافری مشهد – تهران و بالعکس از مسیر قطارهای جنوب کشور (بندرعباس – یزد کرمان و ...)، دیگر اقدامات صورت گرفته در زمانی مذکور است.

مدیرکل راه آهن خراسان، احداث ۵ باب نمازخانه جدید و توسعه و بازسازی ۵ باب نمازخانه ایستگاه های مسیر ریلی حوزه استان به منظور پاسخگویی به افزایش ظرفیت مسیر تهران – مشهد و ایجاد بستر مناسب جهت انجام فریضه به موقع نماز قطارهای مسافری، توسعه وافزایش ظرفیت پایانه های تخلیه و بارگیری محمولات واگنهای آسیای میانه با مشارکت بخش خصوصی در راستای توسعه حمل و نقل بین المللی به ویژه در بخش ترانزیت و صادرات، توسعه و افزایش ظرفیت ایستگاه شهید مطهری به منظور ارائه خدمات حمل ونقل بین المللی (واردات، صادرات، ترانزیت) و آماده سازی این ایستگاه به عنوان طرح بندر خشک از دیگر اقدامات صورت گرفته طی این مدت برشمرد.

افزایش رضایت مندی مسافرین در دستور کار

وی همچنین از شروع عملیات اجرایی و پیشرفت فیزیکی ۷۰ درصدی احداث ایستگاه اسفراین جدید (حکم آباد) به منظور اتصال مجتمع فولاد سبزوار به شبکه ریلی و دسترسی مردم منطقه به شبکه ریلی و استفاده از قطارهای مسافری، ایمن سازی حریم ریلی در مجاورت شهرستانهای مسیر ریلی در استان با احداث تقاطع های غیر همسطح و اجرای دیوار حریم به منظور رفع نقاط حادثه خیز ریلی و افزایش سطح ایمنی قطارهای مسافری و باری، احداث و توسعه سالنهای مسافری ایستگاه های راه آهن سرخس- ابومسلم(بینالود)- نقاب به منظور توسعه قطارهای حومه ای و افزایش رضایت مندی مسافرین به عنوان دیگر اقدامات این اداره کل نام برد.

ضیایی مهر افزود: علاوه بر اجرای این طرحها، در ۵ سال اخیر، شهرستان های خرمشهر- ملایر- میاندوآب- همدان و کرمانشاه علاوه بر ۲۳ شهر و مرکز استان که قبل از سال ۹۲ با مشهد مقدس برقرار بوده، به شبکه ریلی متصل شده و افزایش سطح خدمات کیفی قطارهای مسافری در مسیر ریلی خراسان رضوی و منتهی به مشهد مقدس از سطح کشور با راه اندازی قطارهای ۵ ستاره لوکس صورت گرفته است.

افزایش سرعت قطارهای مسافری

به گفته ضیایی مهر؛ کاهش میانگین عمر واگنهای مسافری با خروج واگنهای مسافری با عمر ۴۵ سال به بالا از چرخه سیر و ورود واگنهای نو در راه آهن که موجب کاهش متوسط عمر واگنهای مسافری در مسیر خراسان رضوی و منتهی به مشهد مقدس از حدود ۳۰ به ۱۸ سال شده است از اقدامات سه سال اخیر بوده است.

وی ادامه داد: طی این مدت، افزایش سرعت قطارهای مسافری در مسیر تهران - مشهد و بالعکس به حداقل ۱۴۰ کیلومتر و برای قطارهای سریع السیر به ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت و کاهش ۵/۲ (دو و نیم) ساعته زمان سیر مسیر تهران - مشهد و بالعکس نیز انجام شده است.

ضیایی مهر تاکید کرد: بهره برداری از پروژه های تاثیرگذار در حوزه ریلی استان مانند اجرای پروژه سیستم اتوماتیک ترافیک قطارها (ATC) و بلاک میانی و طرح توسعه و افزایش ظرفیت ایستگاه راه آهن مشهد با اعتبار ۵ هزار ریال، باعث افزایش ۲ تا ۲/۳ برابری ظرفیت مسیر ریلی تهران – مشهد و بالعکس شد و ضمن روان شدن تردد قطارها از مبادی ۲۸ گانه کشور به سمت مشهد موجب کاهش ۸۰ درصدی تاخیر از مبدا مشهد قطارهای مسافری شد به طوری که متوسط تاخیر هر قطار از مشهد از حدود ۴ دقیقه به کمتر از ۳۰ ثانیه رسیده است. همچنین کاهش ۳۶ درصدی تاخیر ورود قطارهای مسافری از مبادی ریلی سطح کشور به ایستگاه راه آهن مشهد را به دنبال داشته است.

مدیرکل راه‌آهن خراسان خاطرنشان کرد: افزایش ترانزیت ریلی محور ترانزیتی سرخس ظرف ۵ سال اخیر با رشد ۷۰ درصدی که از ۳۷۰ هزار تن در سال ۹۲ به یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن در سال ۹۶ رسیده موجب افزایش سهم ترانزیت ریلی محور سرخس از کل ترانزیت ریلی کشور از ۷۰ درصد به ۸۵ درصد در سال گذشته شده است .

برچسب‌ها:

نظر شما