شناسهٔ خبر: 58214 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیر ساخت و توسعه راه‌های اداره کل راه و شهرسازی کردستان مطرح کرد:

تشریح جزئیات پروژه‌های زیربنایی جاده‌ای و ریلی استان کردستان

تونل مدیر ساخت و توسعه راه‌های اداره کل راه و شهرسازی کردستان گفت: ۳۲۰ کیلومتر از کریدور شماره ۱۰ کشور که اصلی‌ترین کریدور ترانزیتی در حال اجرا است، در استان کردستان قرار دارد و عمده قطعات آن از کامیاران تا سقز در دست اجرا است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی پرامین محمودی‌ با اشاره به وضعیت توسعه پروژه‌های در دست ساخت استان کردستان اظهار داشت: در استان کردستان حدود ۱۴۰۰ کیلومتر پروژه جاده‌ای در حال اجرا داریم که ۱۱۰۰ کیلومتر آن راه روستایی و ۳۰۰ کیلومتر آن راه اصلی و بزرگراهی است.

وی افزود: برای آنکه این پروژه‌ها به پایان برسد، یک‌هزار میلیارد تومان اعتبار لازم داریم.

پیشرفت مطلوب کریدور شماره ۱۰ در کردستان

مدیر ساخت و توسعه راه‌های اداره کل راه و شهرسازی کردستان با بیان اینکه در حال حاضر پیمانکاران در پروژه‌های استان کردستان به صورت فعال کار می‌کنند و حتی از ما طلب دارند، افزود: ‌یکی از این پروژه‌ها، پروژه بزرگراهی شمال به جنوب استان کردستان است که بخشی از کریدور شماره ۱۰ شمال به جنوب در غرب کشور است؛ ۳۲۰ کیلومتر از این کریدور شماره ۱۰ در استان کردستان قرار دارد و عمده قطعات آن در دست اجرا است.

محمودی گفت: این پروژه یکی از پروژه‌های مهم و مؤثر در استان کردستان است که اعتبارات ملی دارد و در انتقال ترانزیت جنوب به شمال در کشور بسیار مؤثر است، این مسیر از کامیاران آغاز می‌شود و از سقز از استان کردستان خارج می‌شود.

به گزارش فارس در حال حاضر ایران دارای ۱۷ کریدور مهم حمل و نقلی است که ۱۰ کریدور آن جاده‌ای و ۷ کریدور ریلی است و کشورهای مرکزی آسیا را به جنوب و غرب آن و شرق چین و خاورمیانه را به شرق اروپا متصل می‌کند.

کریدور شماره ۱۰ ‌در کنار کریدور شماره یک، به عنوان یکی از اولویت‌دارترین کریدورهای ترانزیتی، از شمال‌غرب کشور در مرز بازرگان با کشور ترکیه آغاز و طی کوتاه‌ترین پیمایش آزادراهی به بندر امام‌ خمینی (ره) در جنوب کشور ختم می‌شود.

همچنین کریدور شماره یک در ساحل خلیج فارس از شلمچه تا چابهار ۱۷۵۰ کیلومتر طول دارد.

اجرای راه‌‌آهن همدان-سنندج در ۳ قطعه

مدیر ساخت و توسعه راه‌های اداره کل راه و شهرسازی کردستان ادامه داد: پروژه دیگری که در استان کردستان داریم پروژه راه‌آهن تهران ـ همدان ـ سنندج است که در محدوده همدان به سنندج در سه قطعه در حال احداث است که امیدواریم با همکاری سازمان برنامه و بودجه در تأمین اعتبار، این پروژه هر چه زودتر تکمیل شود.

محمودی بیان کرد:‌ پروژه دیگر استان کردستان مسیر جاده‌ای سنندج ـ مریوان است که راه اصلی است، راه موجود بین سنندج ـ مریوان راه فرعی است که در حال ارتقاء به راه اصلی است.

وی ادامه داد: این پروژه موجب می‌شود مسیر سنندج به مریوان از ۱۲۵ کیلومتر به ۱۰۵ کیلومتر کاهش یابد ضمن آنکه مشخصات هندسی جاده ارتقاء می‌یابد و منجر به کاهش زمان سفر، کاهش مصرف سوخت، ارتقاء ایمنی سیر و حذف نقاط پرحادثه مسیر خواهد شد.

مدیر ساخت و توسعه راه‌های اداره کل راه و شهرسازی کردستان با بیان اینکه ‌پروژه راه اصلی مریوان ـ‌ سنندج ۷۰ درصد پیشرفت دارد، اظهار داشت: در این پروژه سه دستگاه تونل وجود دارد که دو دستگاه تونل آن به پایان رسیده است و یک دستگاه تونل دیگر ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که امیدواریم تا پایان سال ۹۸ پروژه راه اصلی مریوان ـ سنندج به پایان برسد.

محمودی گفت: برای تکمیل راه اصلی مریوان ـ سنندج ۱۲۰ میلیارد تومان اعتبار لازم است تا پروژه به پایان برسد.

وی با بیان اینکه در پروژه گردنه صلوات‌آباد سنندج‌ در حال چهارخطه کردن مسیر هستیم، بیان کرد: این گردنه ورودی شهر سنندج از سمت همدان محسوب می‌شود که در حال حاضر پیشرفت فیزیکی ۵۰ درصدی دارد.

مدیر ساخت و توسعه راه‌های اداره کل راه و شهرسازی کردستان اظهار داشت: امیدواریم ۱۲کیلومتر این پروژه ۲۱ کیلومتری که شامل احداث باند دوم است، در سال جاری‌ به بهره‌برداری برسد‌.

نظر شما