شناسهٔ خبر: 121899 - سرویس مسکن و شهرسازی

مسکن و شهرسازی در هفته‌ای که گذشت؛

نهایی کردن متن تبصره‌های راه و شهرسازی در لایحه بودجه ۱۴۰۲/بررسی روش‌های تأمین مالی مسکن حمایتی

ببینید | مراسم بزرگداشت هفته پژوهش با حضور وزیر راه و شهرسازی بررسی روش‌های تأمین مالی مسکن حمایتی، آغاز ساخت ۲۰۰ هزار واحد مسکونی نهضت ملی در شهرها و روستاها، نهایی کردن متن تبصره‌های راه و شهرسازی در لایحه بودجه ۱۴۰۲ ، تدوین برنامه جامع بازآفرینی استان‌ها با اولویت نوسازی مسکن بخشی از مهمترین اخبار حوزه مسکن و شهرسازی در هفته گذشته است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مهمترین اخبار حوزه مسکن و شهرسازی در هفته‌ای که گذشت شامل تاکید وزیر راه و شهرسازی بر بررسی روش‌های تامین مالی مسکن حمایتی، قراردادن ابزارهای تشویقی برای ساخت مسکن در اختیار مردم و سازندگان، نهایی کردن متن تبصره‌های راه و شهرسازی در لایحه بودجه ۱۴۰۱، برنامه‌ریزی و مکان‌بابی و احداث ۲۴ شهر جدید، برگزاری هفته پژوهش در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، آغاز ساخت ۲۰۰ هزار واحد مسکونی نهضت ملی در روستاها و شهرهاست.

بررسی روش‌های تأمین مالی مسکن حمایتی

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه دو رویکرد نگاه فناورانه و پیشران بودن وزارتخانه در بخش‌های مختلف دنبال می‌شود از تشکیل شورای عالی پژوهش خبر داد و گفت: موفقیت در مراحل شناخت نظام مسائل، ارائه راه حل و اجرایی کردن آن می تواند به رفع مشکلات بیانجامد.

ابزارهای تشویقی برای ساخت مسکن در اختیار مردم و سازندگان قرار می‌گیرد

وزیر راه و شهرسازی در خصوص تامین مالی اجرای طرح نهضت ملی مسکن توضیح داد: روش های مختلفی در دستور کار است. در هدف گذاری تامین مسکن که اولویت دولت و قانون جهش تولید مسکن است از روش های مختلفی کار دنبال می‌شود. از روش‌های ترکیبی تامین منابع مالی نیز استفاده خواهد شد تا اینکار محقق شود. بدین معنا، زمین، تسهیلات، اتمام پروژه‌های مسکن مهر، اتمام پروژه‌های نهضت ملی و روش‌های دیگر ساخت مسکن در دستور کار است.

وی ادامه داد: یکی از شرکای اصلی وزارت راه و شهرسازی در تامین مسکن شهرداری‌ها هستند که شهرداری ها باید سهم قابل قبولی را در تولید مسکن برعهده بگیرند. منظور از یک میلیون مسکن بدین معنا نیست که تمامی یک میلیون واحد مسکونی در سال را دولت می‌سازد بلکه به این معناست که دولت ابزارهای تشویقی را در اختیار قرار می‌دهد تا هم شهرداری‌ها و هم خودمالکی‌ها ساخت را هم در شهرها و هم در روستاها انجام بدهند.

نهایی کردن متن تبصره‌های راه و شهرسازی در لایحه بودجه ۱۴۰۲

وزیر راه و شهرسازی در جلسه فوری، جمعه ۱۸ آذر بررسی و اصلاح متن تبصره‌های مربوط به حوزه راه و شهرسازی را در لایحه بودجه ۱۴۰۲ کل کشور را در دستور کار قرار داد.

برنامه‌ریزی، مکان‌یابی و احداث ۲۴ شهر جدید 

پیشرفت ۲۴۶ درصدی مسکن بادوام در دوران بعد از انقلاب اسلامی، برنامه‌ریزی، مکان‌یابی و احداث ۲۴ شهر جدید، پیشرفت یکهزار و ۷۶۷ درصدی آزمایش‌های کنترل کیفی در حوزه پروژه‌های عمرانی و ساخت و سازها در سطح کشور بخشی از دستاوردهای وزارت راه و شهرسازی در خوزه مسکن و شهرسازی است.

طرح تفصیلی اراضی ۱۳۰ هکتاری شهید کشوری اصفهان تعیین تکلیف شد

با ابلاغ شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران طرح تفصیلی اراضی ۱۳۰ هکتاری شهید کشوری شهر اصفهان تعیین تکلیف شد.

آغاز ساخت ۲۰۰ هزار واحد مسکونی نهضت ملی در شهرها و روستاها

رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با اعلام اینکه حدود ۲۰۰ هزار واحد مسکونی توسط بنیاد در شهرها و روستاها در قالب طرح نهضت ملی مسکن در حال اجراست از آغاز عملیات نوسازی بیش از ۱۱ هزار واحد در بافت فرسوده پایتخت خبر داد.

پرداخت بیش از ۴۱ هزار میلیاردتومان به حساب سازندگان نهضت ملی مسکن

سرپرست بانک مسکن از افتتاح حساب ۷۶۴ هزار و ۵۲۲ نفر متقاضی طرح نهضت ملی مسکن نزد بانک خبر داد و مبلغ واریز شده به حساب سازندگان را در مجموع ۴۱ هزار و ۵۱۲ میلیاردتومان عنوان کرد.

انعقاد قرارداد خودمالکی بیش از ۶۳ هزار واحد نهضت ملی

عضو هیات مدیره بانک مسکن از انعقاد قرارداد خودمالکی ۶۳ هزار و ۷۷ واحد به مبلغ ۲۱ هزار و ۶۲۳ میلیاردتومان خبر داد.

افزایش سرعت ساخت مسکن در بافت‌های فرسوده با حمایت ویژه از بخش خصوصی و مردم

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه افزایش تولید و عرضه مسکن می‌تواند مسکن را به نقطه تعادل برساند، گفت: به دلیل زیر ساخت‌ها و ظرفیت‌های موجود در محدوده بافت‌های فرسوده با حمایت ویژه از بخش خصوصی و مردم، سرعت تولید و ساخت مسکن در بافت‌های ناکارآمد شهری افزایش خواهد یافت.

برنامه جامع بازآفرینی استان‌ها با اولویت نوسازی مسکن تدوین می‌شود

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران ضمن اعلام جزئیات برنامه‌های رویداد «بم برای ایران قوی، سفیر نوسازی می‌شود» از تدوین برنامه جامع بازآفرینی استان‌ها با اولویت نوسازی مسکن خبر داد.

۱۵ هزار واحد نوسازی شده در بافت فرسوده تا بهمن بهره‌برداری می‌شود

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با اعلام اینکه ۱۱۱ هزار واحد در بافت‌های فرسوده در حال نوسازی است که ۷۲ هزار واحد آن با حمایت دولت نوسازی می‌شود، از بهره‌برداری ۱۵ هزار واحد نوسازی شده در بهمن امسال خبر داد.

پیشنهاد و تصویب ۵ هزار و ۷۰۵ هکتار زمین در قالب شهرک‌سازی در استان فارس

سرپرست سازمان ملی زمین و مسکن در نشست تامین زمین طرح نهضت ملی مسکن استان فارس اعلام کرد: در استان فارس مجموعا ۵ هزار و ۷۰۵ هکتار زمین در قالب شهرک‌سازی برای طرح نهضت ملی مسکن پیشنهاد و مصوب شده است.

واحدهای مسکونی طرح نهضت ملی باکیفیت احداث شود

عضو هیات‌مدیره انجمن بتن ایران گفت: دولت تلاش کند تا واحدهای مسکونی طرح نهضت ملی مسکن با تعداد واحد کمتر اما با کیفیت در دستور ساخت قرارگیرد به نحوی که طول عمر این واحدها را به دو برابر افزایش دهیم.

طرح‌های مختلف عمرانی پیوست اقلیمی داشته باشد

رییس سازمان هواشناسی مهمترین چالش کنونی کشور را مساله تغییر اقلیم برشمرد و گفت: ضرورت دارد تا تمامی طرح‌های ساخت‌وساز و حمل‌ونقل پیوست اقلیمی داشته باشد.

حضور نخبگان و شرکت‌های دانش‌بنیان در پروژه‌های مطالعاتی تقویت می‌شود

سرپرست مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با تاکید بر تقویت حضور نخبگان و شرکت‌های دانش‌بنیان در پروژه‌های مطالعاتی از برنامه‌ریزی برای توسعه آزمایشگاه‌های مرکز خبر داد.

تقدیر از برگزیدگان پژوهش در آیین گرامیداشت هفته پژوهش

با حضور وزیر راه و شهرسازی از برگزیدگان پژوهشی در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی تقدیر می‌شود.

افزایش برگزاری ستادهای بازآفرینی شهری پایدار در کشور نسبت به گذشته

مدیرکل دفتر ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار گفت: در چارچوب برنامه مصوب ستادهای استانی بازآفرینی شهری تعداد چهار هزار فعالیت/پروژه با اعتبار بالغ بر ۸۵,۹۰۶ میلیارد ریال توسط شهرداری‌ها، دستگاه‌های دولتی و شرکت بازآفرینی شهری ایران در محلات هدف اجرا شده که نسبت به سه سال اول برنامه ششم توسعه، جهش بیش از سه برابری داشته است.

سرپرست شرکت عمران شهر جدید پردیس منصوب شد

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید طی صدور حکمی میرمحمد غراوی را به سرپرستی شرکت عمران شهر جدید پردیس منصوب کرد.