شناسهٔ خبر: 121606 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی تشریح کرد؛

آغاز ساخت ۲۰۰ هزار واحد مسکونی نهضت ملی در شهرها و روستاها

اکبر نیکزاد رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با اعلام اینکه حدود ۲۰۰ هزار واحد مسکونی توسط بنیاد در شهرها و روستاها در قالب طرح نهضت ملی مسکن در حال اجراست از آغاز عملیات نوسازی بیش از ۱۱ هزار واحد در بافت فرسوده پایتخت خبر داد.

اکبر نیکزاد رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در حاشیه نخستین نشست شورای معاونان وزارت راه و شهرسازی با حضور مهرداد بذرپاش در ساختمان دادمان در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی بخشی از فعالیت‌های آن بنیاد را در حوزه اجرای طرح نهضت ملی مسکن، اجرای طرح بهسازی واحدهای مسکونی روستایی، بازسازی مناطق آسیب‌دیده از حوادث و رخدادهای طبیعی تشریح کرد.

آغاز و اجرای حدود ۲۰۰ هزار واحد مسکونی نهضت ملی در شهرها و روستاها

رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گفت: در حال حاضر حدود ۹۸ هزار واحد مسکونی روستایی و حدود ۱۰۰ هزار واحد مسکونی شهری نیز در شهرهای تحت مسئولیت بنیاد در قالب طرح نهضت ملی مسکن در حال ساخت است.

عملیات نوسازی بیش از ۱۱ هزار واحد توسط بنیاد در پایتخت آغاز شد

نیکزاد همچنین با یادآوری این مطلب که برای نوسازی ۱۸۰ هزار واحد بافت فرسوده شهر تهران تفاهم‌نامه‌ای بین رییس جمهور و شهردار تهران منعقد شده بود که از این تعداد ۱۰ هزار واحد برعهده بنیاد مسکن قرار گرفت در خصوص اجرای آن تفاهم‌نامه توضیح داد: تکلیف بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در نوسازی ۱۰ هزار واحد بافت فرسوده پایتخت انجام شده است و هم‌اکنون با گذشت یکسال از عقد این تفاهم‌نامه، عملیات اجرایی  ۱۱ هزار و ۲۳۰ واحد در بافت فرسوده شهر تهران آغاز شده است.

بازسازی و تعمیر ۴۶ هزار واحد آسیب‌دیده از رخدادهای طبیعی در ۲۲ منطقه کشور

وی همچنین در خصوص روند بازسازی واحدهای تخریب شده و آسیب‌دیده از حوادث و رخدادهای طبیعی و مسئولیت بنیاد مسکن در این‌باره گفت: در حال حاضر ستادهای بازسازی بنیاد مسکن در ۲۲ منطقه از کشور فعال است و در سال جاری ۴۶ هزار واحد مسکونی که در این مناطق دچار سیل و زلزله شده و آسیب دیده‌اند در حال بازسازی و تعمیر است.

نیکزاد روند تصویب و تخصیص تسهیلات و بلاعوض واحدهای دچار آسیب از رخدادهای طبیعی را مناسب ارزیابی کرد و افزود: در زلزله خوی که حدود دو ماه گذشته رخ داد هم وام و هم بلاعوض آن مصوب و در حال پرداخت است. ۵۰ درصد بلاعوض به بنیاد مسکن پرداخت شده که بنیاد آنها را به واحدهای آسیب دیده تخصیص داده است.

تکمیل و تحویل یکهزار واحد زلزله خوی در یک ماه و نیم آتی

رییس بنیاد مسکن تصریح کرد: در صدد هستیم تا  در یک ماه و نیم آینده و قبل از شروع بارش برف و سرمای زمستان، یکهزار واحد مسکونی آسیب دیده از زلزله خوی را تکمیل و تحویل متقاضیان بدهیم.

احداث ۶۰ هزار واحد مسکونی برای محرومان در قالب تفاهم نامه با سایر نهادها

نیکزاد در خصوص مسکن محرومان و فعالیت‌های بنیاد در موضوع مسکن محرومان اعلام کرد: تفاهم‌نامه سه‌جانبه‌ای بین بنیاد مسکن، کمیته امداد امام(ره) و بسیج سازندگی برای احداث ۴۰ هزار واحد، تفاهم‌نامه دو جانبه‌ای بین بنیاد مسکن و بنیاد مستضفعان برای احداث ۲۰ هزار واحد مسکونی به امضا رسیده که در حال اجراست.

۵ هزار واحد مسکن اقشار کم‌درآمد توسط بنیاد مسکن احداث می‌شود

وی افزود: بنیاد مسکن ۵ هزار واحد را نیز در قالب مسکن اقشار کم درآمد، مسکن خانوارهای دومعلول و انجمن خیرین مسکن‌ساز در برنامه اجرا دارد.

امضای تفاهم‌نامه برای احداث ۱۰ هزار واحد مسکن معلولان با سازمان بهزیستی

نیکزاد یادآور شد: به تازگی و با تاکید رییس‌جمهور برای توجه ویژه به معلولان ۱۰ هزار واحد نیز به شکل مشارکتی با سازمان بهزیستی برای ساخت مسکن افراد دارای معلول به امضا رسیده است که اجرایی خواهد شد.