شناسهٔ خبر: 30182 - سرویس ریلی

حمل‌ونقل ریلی در هفته‌ای که گذشت:

برقی‌سازی راه‌آهن گرمسار- اینچه برون با سرمایه‌گذاری روسیه/ راه‌اندازی دفتر نمایندگی شرکت راه‌آهن روسیه در ایران/ افزایش ۲ برابری سطح سرویس خطوط ریلی حومه‌ای تهران

نشست احتمال از سرگیری ترانزیت گوگرد در زمستان و پیشرفت ۷۰ درصدی پروژه روسازی خط دوم راه‌آهن اهواز- سربندر و استفاده از حمل و نقل ریلی برای تردد زائران اربعين از عناوین مهم حمل و نقل ریلی در هفته گذشته به شمار می‌روند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، حوزه حمل و نقل ریلی در هفته گذشته شاهد سفر هیئت اعزامی روسیه متشکل از معاون وزیر حمل‌ونقل و جمعی از مدیران ارشد سازمان‌ها  و شرکت‌های دولتی و خصوصی به تهران بود که سرانجام منجر به امضای یادداشت تفاهمی میان معاونان حمل‌ونقل دو کشور در چهار شق ریل، هوا، دریا و جاده شد. در بخش ریلی دو طرف در زمینه برقی سازی راه آهن گرمسار-اینچه برون با سرمایه گذاری طرف روسی و ایجاد شرکت‌های تولید کننده ریل در ایران ابراز علاقه مندی کردند. همچنین طرفین رضایت خود را برای ادامه كار مشترك در زمینهٔ بررسی چشم‌اندازها و شرایط اجرای پروژه احداث خط آهن رشت-آستارا (ایران)- آستارا (آذربایجان) در چارچوب كریدور حمل‌ونقل بین‌المللی «شمال-جنوب» مورد تائید قراردادند. 

در زیر مهمترین اخبار حمل و نقل ریلی در هفته گذشته را ملاحضه می‌کنید:

احتمال از سرگیری ترانزیت گوگرد در زمستان

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه <در حمل داخلی ۱۲ درصد در تن كیلومتر رشد داشته ایم > اذعان کرد: متاسفانه آنطور كه باید نتوانستیم در ترانزیت رشد قابل توجهی داشته باشیم و  بارهایی چون پنبه، نفت و غیره رشد خوبی داشته اما به دلیل كاهش نرخ جهانی گوگرد، آنطور كه باید ترانزیت رشد نداشته  و در همه پالایشگاه های تركمنستان و پالایشگاه خانگیران، گوكرد در حال ذخیره سازی است.

محسن پورسیدآقایی مدیرعامل شرکت راه آهن خاطرنشان کرد: در صورت حل مشكل گوگرد در فصل زمستان شاهد رشد ترانزیت بار آن به كشورهای منطقه خواهیم بود.

برقی سازی راه‌آهن گرمسار- اینچه برون با سرمایه‌گذاری روسیه

یادداشت تفاهم همکاری‌های حمل‌ونقلی ایران و روسیه در پایان هشتمین اجلاس همکاری‌های حمل‌ونقلی دو كشور میان مهرداد تقی زاده معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی ایران و الکسی سامبویویچ تسیدنوف معاون وزیر حمل‌ونقل روسیه در وزارتخانه راه و شهرسازی ایران امضا شد.

طبق تفاهم‌نامه امضاشده میان طرفین در حوزه حمل‌ونقل ریلی شركت «راه‌آهن روسیه» و راه‌آهن ایران علاقه‌‌مندی خود را برای ادامه كارهای مشترك در پروژه‌های زیرساختی در جمهوری اسلامی ایران مورد تائید قراردادند و با توجه به پیشرفتی كه طرفین در بخش تهیه قرارداد برقی کردن خط راه‌آهن گرمسار-اینچه‌برون دست یافتند، قرار شد این پروژه از محل اعتبارات دولتی روسیه تأمین مالی شود و به همكاری درزمینهٔ مطالعه پروژه‌های زیرساختی بعدی كه از سوی راه‌آهن ایران پیشنهاد خواهند شد ادامه دهند.

راه‌اندازی دفتر نمایندگی شرکت راه‌آهن روسیه در ایران

نماینده شرکت راه‌آهن روسیه از راه‌اندازی یک دفتر نمایندگی در ایران خبر داد و گفت: تأسیس این دفتر هم‌اکنون در مرحله ثبت اداری قرار دارد.

استول یارف با اشاره به اهمیت پروژه گرمسار-اینچه برون تصریح کرد: این پروژه کلید روسیه در ایران است زیرا سال گذشته در ماه ژوئن فعال شدن اپراتور لجستیکی روسیه در کریدور شمال-جنوب تأکید شد و نتیجه آن حمل موفقیت‌آمیز بار از هندوستان به روسیه از طریق راه‌آهن ایران بود.

دلیل اصلی بالا بودن تلفات ناشی از تصادفات در حومه شهرها

مهرداد تقی‌زاده، معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی و رئیس دومین همایش شهرسازی ریل‌ۤ‌پایه در سخنانی عنوان کرد: سیاست ادامه برگزاری همایش دنبال می‌شود و از سیاست‌های کلان کشوری و نه فقط سیاست و هدف شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی است.

معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه توسعه حمل و نقل ریلی و شهرسازی ریل‌پایه در راس سیاست‌های وزارت راه و شهرسازی است، عنوان کرد: یکی از دلایل بالابودن آمار سوانح رانندگی درحومه شهرها مغفول ماندن حمل و نقل ریلی است که باید قبل از چاره‌اندیشی‌هایی چون نصب دوربین‌های کنترل سرعت درجاده‌ها تلاش شود که حمل و نقل به سمت ریلی و حومه‌ای سوق پیدا کند.

افزایش ۲ برابری سطح سرویس خطوط ریلی حومه‌ای تهران

معاون مسافری راه‌آهن از افزایش سطح سوریس خطوط حومه‌ای تهران به دو برابر خبر داد و گفت: قطار حومه‌ای تهران- پرند از ۵ زوج به ۹ زوج، تهران- پیشوا از ۴ زوج به ۷ زوج، تهران- قدس- کرج- هشتگرد از ۴ زوج به ۸ زوج و تهران قم از ۳ زوج به ۴ زوج افزایش یافت.

میرحسن موسوی  در خصوص توسعه قطارهای حومه‌ای با همکاری شرکت عمران شهرهای جدید گفت: با هماهنگی وزارت راه و شهرسازی، شرکت عمران شهرهای جدید خطوط و مسیرهای حومه‌ای مورد نیاز خود را ایجاد می‌کند و سپس شرکت راه‌آهن با تأمین واگن از خطوط بهره‌برداری می‌کند. در همین رابطه هماهنگی‌های لازم برای مسیر مشهد-گلبهار و در تهران برای گلشهر-هشتگرد و در اصفهان شهرهای جدید بهارستان، فولادشهر، مجلسی انجام و برای قطار حومه‌ای نجف‌آباد با شهرداری این شهر هماهنگ شده است که بهره‌برداری آن به راه‌آهن خواهد رسید.

پیشرفت ۷۰ درصدی پروژه روسازی خط دوم راه‌آهن اهواز- سربندر

مازیار یزدانی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه وشهرسازی با اشاره به پروژه احداث روسازی خط دوم محور راه‌آهن اهواز-سربندر اظهار داشت: این پروژه به طول ۱۰۰ کیلومتر و با اعتبار هزار و ۵۰ میلیارد ریال به صورت EPC در دست انجام است و با احتساب پیشرفت فیزیکی ۲۵ درصدی در قرارداد در مجموع ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

معاون فنی و زیربنایی شرکت راه‌آهن با بیان اینکه طراحی و ساخت روسازی خط دوم راه‌آهن اهواز-سربندر شامل طراحی، تامین مصالح و کالا، اجرای ۱۰۰ کیلومتر روسازی و علائم و ارتباطات در مسیر و ایستگاه می‌شود، گفت: هدف از اجرای این پروژه افزایش ظرفیت و سرعت سیر و حرکت و بالا بردن ضریب تاثیر آن در شاخص‌های حمل ونقل کشور است.

استفاده از حمل و نقل ریلی برای تردد زائران اربعين

سردار تقی مهری با اشاره به راه اندازی پارکینگ های جدید در خرمشهر به سمت پایانه شلمچه گفت: از حمل و نقل ریلی نیز برای تردد زائران استفاده شده است.

رئیس پلیس راهور ناجا با اشاره به استقرار واحدهای پلیس در مسیر تردد زائران گفت: از بیستم آبان ماه به صورت میدانی تیم‌های پلیس، واحدهای اجرایی و عملیاتی تمام دستگاه‌‌های امدادی و خدمات از سوی مرکز برای تقویت استان‌ها حضور خواهند داشت و استان‌ها نیز در جلسات هماهنگی نمایندگان خود را اعزام کرده‌اند.