شناسهٔ خبر: 29993 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

محسن پورسيدآقايی خبر داد:

احتمال ترانزيت گوگرد در زمستان/ چرخ راه‌آهن راه افتاده است

پورسید آقایی مديرعامل راه آهن گفت: طی ۲ تا ۳ سال اخير، راه آهن كشور برای دستيابی به توسعه‌های لازم در همه بخش‌ها از هيچ كوششی دريغ نكرده و ما امروز شاهد نشانه‌های حركت و سرعت در پروژه‌های عمرانی و رشد در حمل بار و مسافر هستيم.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از شركت راه آهن جمهوری اسلامی ایران؛ محسن پور سید آقایی مدیرعامل راه آهن با اشاره به اینكه راه آهن در مسیر رشد و توسعه خوبی قرار گرفته و دلیل مهم آن وجود تیم‌های موفق و متخصص بوده است، گفت: خوشبختانه تیم منسجمی از مدیران و نیروهای كارشناس حرفه ای در این مجموعه فعالیت می كنند و توانسته اند با توجه به حجم بالای پروژه ها، مسیر ریلی را به سمت توسعه پیش ببرند.

آقایی بیان داشت: كارایی بالای مدیران ریلی موجب عمرانی و پیشرفت صنعت ریلی شده است چرا كه نیروهای راه آهن بر توسعه و پیشرفت پروژه ها تمركز داشته و دارند.

مدیر عامل راه آهن با اشاره به توافق با شركت زیمنس در خصوص ۷۰ دستگاه لكوموتیوبرقی تهران – مشهد، اظهار داشت: برای تامین ۷۰ دستگاه لكوموتیوبرقی تهران – مشهد با سرعت ۲۰۰ كیلومتر در ساعت، با شركت زیمنس به توافق رسیده ایم كه در حال حاضر مذاكرات فنی برای آن در حال انجام است.

وی خاطر نشان كرد: برای دیگر پروژه های راه آهن در بخش سیگنالینگ كه نیاز به توسعه دارند همانند محور كرمان – زاهدان، اصفهان – شیراز و همچنین برقی كردن خطوطی چون گرمسار – اینچه برون، مذاكراتی را با روس ها انجام می دهیم كه امیدواریم به توافقاتی در جهت همكاری های بیشتر برسیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی به قرارداد پرداخت یارانه صرفه جویی سوخت برای اجرای طرح توسعه حمل ونقل بار و مسافر، همچنین موافقت‌نامه اجرای طرح توسعه حمل ونقل ریلی بار و مسافر اشاره كرد.

وی گفت: قرارداد پرداخت یارانه صرفه جویی سوخت برای اجرای طرح توسعه حمل ونقل بار و مسافر بین شركت راه آهن و شركت تجارت كوشش به امضا رسید و همچنین موافقت نامه اجرای طرح توسعه حمل ونقل ریلی بار و مسافر میان سازمان بهینه‌سازی سوخت و شركت راه‌آهن در راستای اجرای ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقا نظام مالی كشور در سال ۹۴ به امضای دو طرف رسیده است.

به گفته وی؛ به لحاظ كمی وضعیت حمل بار در بخش ریلی رو به رشد است بطوریكه در حمل داخلی ۱۲ درصد در تن كیلومتر رشد داشته ایم و این جای تقدیر از مناطق، بخش های مختلف بازرگانی، سیر و حركت و سیستم های مدیریتی و غیره دارد.

پور سید آقایی با بیان این مطلب كه متاسفانه آنطور كه باید نتوانستیم در ترانزیت رشد قابل توجهی را داشته باشیم، عنوان كرد: در بخش ترانزیت بارهایی چون پنبه، نفت و غیره رشد خوبی را داشته اما به دلیل كاهش نرخ جهانی گوگرد، آنطور كه باید ترانزیت رشد نداشته اما در همه پالایشگاه های تركمنستان و پالایشگاه خانگیران، گوكرد در حال ذخیره سازی است.

به گفته وی در صورت حل مشكل گوگرد در فصل زمستان شاهد رشد ترانزیت بار آن به كشورهای منطقه خواهیم بود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اعلام اینكه خوشبختانه چرخ راه آهن راه افتاده است، گفت: طی ۲ تا ۳ سال اخیر، راه آهن كشور برای دستیابی به توسعه های لازم در همه بخش ها از هیچ كوششی دریغ نكرده است و ما امروز شاهد نشانه های حركت و سرعت در پروژه های عمرانی و رشد در حمل بار و مسافر هستیم.

وی تصریح كرد: امروز در مجلس شورای اسلامی، برنامه ششم و بندهای مربوط به حمل و نقل ریلی مورد بحث و بررسی است و همه اركان مجلس به دنبال حمایت از بخش ریلی هستند.

پور سید آقایی اظهار امیدواری كرد: امروز بندهای مهم این بخش در مجلس به تصویب رسیده و در آینده نیز شاهد این حمایت و پشتیبانی از مجلس خواهیم بود و مسئولان راه آهن بر این باورند كه این حوزه در برنامه ششم توسعه جهش و انقلاب بزرگی را شاهد خواهد بود.

نظر شما