شناسهٔ خبر: 36159 - سرویس ریلی

حمل‌ونقل ریلی در هفته گذشته:

قطار حومه‌ای تهران- گرمسار با حضور رییس جمهوری افتتاح می‌شود/ برنامه‌ريزی برای سرمایه‌گذاری ۲۸ هزار میلیاردی در حمل و نقل ریلی/ سیاست‌های دولت گذشته باعث افت سهم جابجایی بار از ریل شد/ راه‌آهن خواف- هرات به پیشرفت ۷۵ درصدی رسید

گزارش آخر هفته  امکان تزریق ۲۰ هزار میلیارد ریال به شرکت ریلی رجا وجود دارد، معرفی معاون جدید برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل‌ونقل شرکت ‌راه‌آهن، جزئیات تکمیل ۵ پروژه‌ ریلی اولویت‌دار در دولت یازدهم، نیمی از بلیت‌های نوروزی قطار فروخته شد و نخستین قطار گردشگری خوزستان امروز راه‌اندازی شد، سایر عناوین مهم در حوزه حمل‌ونقل ریلی به شمار می‌رود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در هفته گذشته، ۱۱۳ واگن مسافری با حضور وزیر راه و شهرسازی و وزیر کار، رفاه و امور اجتماعی در ایستگاه راه‌آهن تهران به بهره‌برداری رسید. در این ناوگان ۲۳ واگن غدیر متعلق به شرکت ریل ترابری صبا، دو ست ریل‌باس ، ۱۲ دستگاه واگن پلور سبز متعلق به شرکت راه‌آهن، ۸ دستگاه پلور سبز ، یک دستگاه واگن چهار تخته بازسازی شده البرز، ۴ دستگاه واگن پارسی، ۲ دستگاه ۶ تخته بازسازی شده متعلق به شرکت رجا، جای دارد. همچنین ۶ دستگاه واگن بازسازی شده اوپتیما و ۳۲ دستگاه واگن ۵ ستاره فدک نیز از دیگر سالن‌های مسافری هستند که در پیش از شروع طرح سفرهای نوروزی به بهره برداری رسیدند. 

در زیر به مهمترین اخبار حمل‌ونقل ریلی در هفته گذشته را ملاحظه می کنید:

قطار حومه‌ای تهران- گرمسار را با حضور رییس جمهوری افتتاح می‌كنيم

وزیر راه وشهرسازی با اعلام اينكه با حضور رئيس جمهور قطار حومه‌ای تهران -گرمسار را افتتاح و بهره‌برداری می‌كنيم گفت: با نصب و راه‌اندازی سیستم‌های جدید ای‌تی‌سی و سی‌تی سی به دنبال افزایش سرعت قطارها در شبکه حمل و نقل ریلی هستیم.

آخوندی در ادامه به کاهش زمان سفر در راه‌آهن تهران-مشهد اشاره کرد و گفت: به منظور دستیابی به این هدف قطارهایی با سرعت زیر ۱۴۰ کیلومتر از این خط خارج شده است.  

برنامه‌ريزی برای سرمایه‌گذاری ۲۸ هزار میلیاردی در حمل و نقل ریلی

وزیر راه و شهرسازی با اعلام اينكه اوضاع راه‌آهن در آینده‌ای نه چندان دور بسیار بهتر از شرایط فعلی خواهد بود، گفت: حدود ۲۰۰۰کیلومتر حجم پروژه‌های دو خطه و چند خطه کردن خطوط ریلی است و طبق برنامه‌ریزی در نظر داریم ۵ استان کشور به شبکه ریلی متصل شوند.

وی با بیان اینکه در حوزه حمل و نقل ریلی طی ۳ سال گذشته اتفاقات خوبی رخ داده است، گفت: مدیرعامل رجاء بهتر از هرکسی می داند که در سال‌های اخیر حدود ۲ هزار میلیاردتومان در حوزه حمل و نقل ریلی سرمایه‌گذاری شده است. 

امکان تزریق ۲۰ هزار میلیارد ریال به شرکت ریلی رجا وجود دارد

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: شرکت رجا متعلق به بازنشستگان، کارگران و مستمری بگیران است و در یک برنامه میان مدت برای توسعه ناوگان ریلی آن می توان ۲۰ هزار میلیارد ریال منابع مالی برای این شرکت در نظر گرفت.

وزیر کار تاکید کرد که توسعه ناوگان حمل‌ونقل ریلی و شبکه راه‌آهن باعث ارتقاء و بهبود اقتصاد کشور می‌شود. وی با اشاره به الزام سرمایه‌گذاری در بخش حمل‌ونقل ریلی اظهارداشت: به‌طور قطع توسعه ناوگان حمل ونقل ریلی و راه‌آهن فرصت خوبی برای حضور سرمایه‌گذاران خواهد بود.

سیاست‌های دولت گذشته باعث افت سهم جابجایی بار از ریل شد

 سعید محمدزاده در مراسم ورود ۱۱۳ دستگاه واگن نو و بازسازی شده به ناوگان ریلی کشور توسط چهار شرکت مسافری اظهار داشت: در سال ۹۲ سهم حمل‌ونقل ریلی در جابه‌جایی بار کشور به ۸ درصد کاهش یافت در حالی که قرار بود این سهم که در سال ۸۵ عدد ۱۳.۵ درصد بود به ۳۰ درصد در سال ۹۲ برسد.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت:‌ از سال ۹۲ با پیگیری‌ها تعرفه‌ راه‌آهن در حوزه بار شدیداً کاهش یافت و سهم حمل‌ونقل ریلی در جابه‌جایی کالا به ۱۲.۵ درصد برگشت در حالی که در حوزه مسافری حق دسترسی‌ها صفر است.

معرفی معاون جدید برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل‌ونقل شرکت ‌راه‌آهن

مدیرعامل راه‌آهن ضمن قدردانی از زحمات سعید رسولی عضو هیئت‌مدیره، نور اله بیرانوند را به‌عنوان معاون جدید برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل‌ونقل راه‌آهن معرفی كرد.

سعید محمدزاده در مراسم معارفه بیرانوند معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل‌ونقل با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری بر توسعه حمل‌ونقل ریلی اظهار داشت: مقام معظم رهبری در برنامه ششم توسعه دو بند ۲۴ و ۲۵ را ذیل موضوع حمل‌ونقل ریلی مطرح كرده‌اند كه بیانگر اولویت بخش ریلی در حوزه حمل‌ونقل است.

وی با اشاره به وظیفه اصلی معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل‌ونقل در راه‌آهن گفت: برگزاری جلسه‌های مداوم با معاونان و مدیران و مطالبه اقدامات و فعالیت‌های آنان برای رقابتی كردن راه‌آهن ازجمله وظایف اصلی معاونت برنامه‌ریزی است.

جزئیات تکمیل ۵ پروژه‌ ریلی اولویت‌دار در دولت یازدهم

جبارعلی ذاکری با اشاره به اینکه تکمیل ۵ طرح ریلی  و اتصال ۵ مرکز استان به شبکه راه‌آهن باید تا سال آینده اجرایی شود، اظهارداشت: امسال با هماهنگی سازمان مدیریت، اعتبارات این ۵ طرح ریلی ابلاغ و بخشی از نقدینگی آن تزریق شد.

معاون ساخت و توسعه راه‌آهن، بنادر و فرودگاه بیان کرد: سرعت ریل‌گذاری در این پروژه ۱۲۵۰ متر در روز است و پیش‌بینی ما برای رساندن ریل به استان همدان تا اواسط اردیبهشت‌ماه ۹۶ خواهد بود.

نیمی از بلیت‌های نوروزی قطار فروخته شد

معاون مسافری راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران از فروش ۵۰ درصدی بلیت قطارهای نوروزی خبر داد و گفت: در بسیاری از مسیرهای پرتردد بلیت قطارهای نوروزی به فروش رفته است.

موسوی افزود: برای تعطیلات نوروزی از بیست و پنجم اسفند تا پانزدهم فروردین ماه بیش از یک میلیون و ۶۱۵ هزار صندلی قطار آماده شده که از هفدهم بهمن ماه امسال تاکنون نصف این بلیت ها فروخته شده است.

راه‌آهن خواف- هرات به پیشرفت ۷۵ درصدی رسید

مدیرعامل شرکت مهندسی ساختمان و تاسیسات راه‌آهن (بالاست) با اشاره به سایر پروژه های مهم در دست اجرای این شرکت، گفت: پروژه احداث خط آهن ایران - افغانستان بین خواف تا هرات با ۷۵ درصد پیشرفت فیزیکی، ریل گذاری خط آهن میانه - تبریز، احداث آزادراه کمربندی ایلخچی دراستان آذربایجان شرقی و ساختمان دانشکده فنی دانشگاه یاسوج از دیگر پروژه های در دست اجرای شرکت بالاست در کشور است.

وی با اشاره به سایر پروژه های مهم در دست اجرای این شرکت، گفت: پروژه احداث خط آهن ایران - افغانستان بین خواف تا هرات با ۷۵ درصد پیشرفت فیزیکی، ریل گذاری خط آهن میانه - تبریز، احداث آزادراه کمربندی ایلخچی دراستان آذربایجان شرقی و ساختمان دانشکده فنی دانشگاه یاسوج از دیگر پروژه های در دست اجرای شرکت بالاست در کشور است.

نخستین قطار گردشگری خوزستان امروز راه‌اندازی شد

مدیرکل راه‌آهن جنوب از راه‌اندازی نخستین قطار گردشگری در استان خوزستان در آستانه تعطیلات نوروز ۹۶ خبر داد.

عبدالکریم درویش زاده از راه اندازی نخستین قطار گردشگری در استان خوزستان در آستانه تعطیلات نوروز ۹۶خبر داد و گفت: این قطار با هدف رونق صنعت گردشگری استان با مشارکت بخش خصوصی از روز چهارشنبه در مسیر اهواز - تنگه پنج فعالیت خود را شروع کرد.