شناسهٔ خبر: 42255 - سرویس مسکن و شهرسازی

مسکن و شهرسازی در هفته‌ای که گذشت؛

جزئیات ۵ اقدام مؤثر وزارت راه و شهرسازی در حوزه احیای بافت‌های ناکارآمد/ انجام تعهدات دولت‌یازدهم در تکمیل مسکن‌مهر/ افتتاح ۳۰۰۰ مسکن مهر پردیس در هفته دولت/ آغاز مطالعات ۱۰ شهر جدید در کشور

گزارش آخر هفته  تشریح تعهدات دولت یازدهم در تکمیل مسکن‌مهر، چاره‌اندیشی برای مسائل مختلف صنعت ساخت‌و‌ساز کشور، آغاز مطالعات ۱۰ شهر جدید در کشور، حضور معاون وزیر در هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت ساختمان و درخواست بی‌شماری از انجمن‌های صنفی از نمایندگان مجلس بر ادامه فعالیت آخوندی در دولت دوازدهم بخشی از مهمترین اخبار حوزه مسکن و شهرسازی در هفته گذشته بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مسکن و شهرسازی مانند تمامی حوزه‌های خبری در هفته گذشته، تحت‌تاثیر جلسات مجلس برای رای اعتماد به وزرای پیشنهادی دولت‌دوازدهم هفته پرخبر و البته پر از درخواست و پیشنهاد را گذراند.

حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین حسن روحانی رئیس دولت دوازدهم در جلسه رای اعتماد به وزرای پیشنهادی در مجلس‌شورای‌اسلامی با تاکید بر این مطلب که مسکن مهمترین بخش مورد پیگیری در دوره جدید خواهد بود، گفت: امیدواریم بتوانیم از وجود آقای آخوندی با تخصص‌ها، لیاقت، نشاط و فعال بودن‌شان در دولت دوازدهم به ویژه در زمینه‌های اقتصادی استفاده کنیم و شاهد خلاص‌شدن هرچه سریعتر از طرح مسکن‌مهر و ورود به سایر بخش‌ها باشیم.

دکتر روحانی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود، افزود: قطعا در این دوره شاهد هماهنگی خوبی بین شهرداری و شورای شهر جدید منتخب و وزارت راه و شهرسازی خواهیم بود، مشکلی که در دولت قبل همواره به چشم می‌خورد. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

جزئیات ۵ اقدام مؤثر وزارت راه و شهرسازی در حوزه احیای بافت‌های ناکارآمد

معاون وزیر راه وشهرسازی با تشریح ۵ اقدام اساسی و ویژه وزارت راه وشهرسازی و شرکت عمران و بهسازی شهری در حوزه نوسازی و احیای بافت فرسوده، گفت: توانستیم در چهار سال گذشته اعتبارات احیای بافت فرسوده را تا ۱۷ برابر افزایش دهیم، همچنین از سال گذشته تا به امروز ۸۶۰ پروژه در ۳۵۲ محله بافت فرسوده در ۱۶۸ شهر در حال اجرا است. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

تمام بخش‌های مسکن و حمل‌ونقل با هم در حال توسعه است

اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری نیز در صحن علنی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این مطلب که عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی دولت یازدهم و وزیر پیشنهادی آن وزارتخانه برای دولت دوازدهم در طی دوران مسئولیت خود نگاه ویژه‌ای به مسکن مهر و بافت ناکارآمد داشته است، گفت: آخوندی در طول مسئولیت خود در دولت یازدهم هم به مسکن مهر و هم به بافت‌فرسوده و همچنین حمل‌و‌نقل ریلی و هوایی توجه ویژه کرد و همه بخش‌ها در کنار هم در حال توسعه هستند. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

موضوع مسکن فرا دستگاهی است و یک وزارتخانه نمی‌تواند عامل خروج از رکود باشد

محمدرضا رضایی‌کوچی رئیس کمیسیون عمران دهمین دوره مجلس شورای اسلامی نیز عملکرد آخوندی را علت ادامه حضور وی در کابینه دوازدهم عنوان کرد و گفت: حضور مدیرانی با رویکرد استفاده از بخش خصوصی در دولت ضروری است. در عین حال موضوع مسکن موضوعی فرادستگاهی است و یک وزارتخانه نمی تواند به تنهایی عامل خروج مسکن از رکود باشد.

رضایی‌کوچی تصریح کرد: رای خروج رکود از بازار مسکن باید بانک ها و نهادهای اقتصادی کشور با وزارت راه وشهرسازی همکاری و تعامل داشته باشد (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

اقدامات امور بانوان وزارت راه و شهرسازی نتایج قابل‌توجهی داشته است

پروانه سلحشوری عضو کمیسیون‌فرهنگی دهمین دوره مجلس شورای اسلامی نیز استفاده از ظرفیت‌های مدیریتی بانوان در وزارت راه و شهرسازی را از نقاط مثبت عباس آخوندی وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی در زمان مسئولیت این وزارتخانه در دولت یازدهم برشمرد و افزود: اولویت سامان‌بخشی به بافت‌فرسوده و حاشیه‌نشینی موضوعی است که در دولت دوازدهم آقای آخوندی به عنوان وزیر راه و شهرسازی در بخش مسکن و شهرسازی باید در اولویت کارهای خود قرار دهد. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید. )

بازسازی بافت فرسوده با اعطای تسهیلات ۸ درصدی

عباس آخوندی وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی دولت دوازدهم در کمیسیون‌صنایع با اشاره به اینکه آینده حمل‌و‌نقل، شهرسازی، و همچنین صنعت و معدن کشور به بخشی ریلی مربوط است، گفت: بحث مسکن مهر تقریبا تمام شده است و ۹۰ هزار واحد آن باقی‌مانده که عمده آنها در پرند، پردیس و برخی کلانشهرها وجود دارد. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

پرونده مسکن مهر با تکمیل ۹۰ هزار واحد بسته می‌شود

آخوندی همچنین بازسازی بافت‌های ناکارآمد شهری را با اعطای تسهیلات ۸ درصدی از نکات قابل توجه دولت‌یازدهم برشمرد و گفت: تعهد دادیم پروژه نیمه‌تمام مسکن مهر را که تعهد دولت بوده تکمیل کنیم و در این مدت ۹۰۰ هزار واحد مسکن مهر را تحویل داده‌ایم و تقریبا همه آن‌ها به جز ۹۰ هزار واحد آن در پردیس، البرز و برخی شهرهای استان خوزستان به اتمام رسیده و کار ما برای ساخت مسکن مهر انجام شده است اما به دلیل عدم وجود زیرساخت‌هایی همچون مراکز آموزشی، مراکز درمانی و تأسیسات موردنیاز باید بگویم تا سه یا چهار برنامه توسعه دیگر مشکلات زیرساختی مسکن مهر اموال شما نمایندگان خواهد بود. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

درخواست ۱۰ ها انجمن صنفی متشکل از اعضای میلیونی از رئیس و نمایندگان مجلس

در هفته گذشته همچنین بسیاری از انجمن‌های صنفی در حوزه مسکن و شهرسازی ضمن اعلام حمایت از وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی دولت دوازدهم خواستار ابقای عباس آخوندی در سمت خود در دولت جدید شدند. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

مترو پردیس حتما با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی ساخته می‌شود

محسن نریمان مدیرعامل شرکت‌عمران شهرهای‌جدید در هفته گذشته از افتتاح ۳هزار مسکن مهر پردیس در هفته دولت خبر داد و گفت: بیش از ۳هزار واحد مسکن‌مهر در فازهای ۵، ۸ و ۱۱ شهر جدید پردیس را آماده کرده‌ایم تا در هفته دولت، افتتاح کنیم.

سرمایه‌گذاری بخش خصوصی، مهم‌ترین رویکرد وزارت راه و شهرسازی در ایجاد نسل نوی شهرهای جدید

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید در ادامه افزود: فاز مطالعاتی مترو پردیس در حال انجام است و  تلاش می‌کنیم این طرح را به اجرا برسانیم که البته باید فاز مطالعاتی توسط مشاور به اتمام برسد. در نظر داریم طرح مترو پردیس حتما با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی انجام شود و متقاضی هم داریم. به محض اینکه مطالعات به پایان رسید برای بخش خصوصی فراخوان می‌گذاریم که یا مشارکت کنیم یا از طریق سرمایه‌گذاری بخش خصوصی کار را پیش خواهیم ببریم. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

نریمان همچنین در هفته گذشته از آغاز مطالعات احداث ۱۰ شهر جدید در کشور خبر داد و گفت: مطالعات ۱۰ شهر جدید در حال انجام است که از این تعداد، شهرهای تیس، جاسک، تابناک، پارسیان، سیراف و پارس در سواحل مکران، قرار دارد. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

لزوم بیمه اجباری به منظور بالا بردن کیفیت ساختمان‌ها

پیروز حناچی دبیر شورای‌عالی شهرسازی‌و‌معماری ایران در هفته گذشته در کنفرانس ملی ساخت و ساز مناطق لرزه خیز در تبریز حضور یافت و گفت: مناطق زلزله‌خیز شهر تبریز، ارتباط مستقیمی در آسیب‌پذیری با مناطق حاشیه‌نشین دارد و شدت و ضعف توسعه مناطق حاشیه‌نشین، وابسته به شیوه مدیریتی است.

معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: تاب‌آوری شهری و زلزله از نکات قابل توجه شهر و کلانشهرهایی است که در معرض زلزله قرار دارند. برای اینکار در حوزه های مختلف، سناریو تعریف می کنیم. حادثه از سناریوهای مهمی است که هر شهر باید از آن بهره مند شود. در عین حال، ضمن شناسایی دقیق تر گسل ها، ضوابط موردنیاز از جمله امکانات حیاتی را در شهرهای تهران، کرج، تبریز، کرمان، اصفهان و مشهد بررسی کرده ایم. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

بررسی طرح ویژه بندر کنگ با رویکرد ثبت‌جهانی و توسعه گردشگری‌دریایی

در هفته گذشته بررسی طرح ویژه بندر کنگ در استان هرمزگان در کمیته فنی ۳ شورای‌عالی شهرسازی‌و‌معماری ایران (کمیته معماری، طراحی‌شهری و بافت‌های واجدارزش) مورد بررسی قرار گرفت تا نتایج بررسی برای تصویب به شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران ارایه شود. به گفته فرزانه صادق‌مالواجرد دبیر کمیته فنی ۳، آ نچه که این بندر را منحصر به‌فرد کرده، بافت ارزشمند تاریخی و پایگاه دریانوردی و لنج‌سازی آن است. علاوه بر ویژگی‌های معماری، این مکان دارای آداب و سوم و ویژگی‌های شاخص فرهنگی است که آن را حائز اهمیت ثبت جهانی می‌کند. نماینده یونسکو در آذر ماه ۹۵ از این مکان بازدید و جهت تهیه پرونده ثبت این بافت در میراث‌جهانی موافقت کرده است.(جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

همفکری با دانشگاهیان برای تدوین سند یکپارچه مدل‌سازی اطلاعات ساختمان

حامد مظاهریان معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی نیز در هفته گذشته با تاکید بر اینکه نقش دولت در صنعت ساختمان، برنامه‌ریزی، هدایتگری و نظارت است، گفت: هدف این است که یک دید کل‌نگر به همه مسائل مرتبط با ساختمان داشته باشیم و در جهت یکپارچه‌سازی این صنعت، کمک کنیم با همسویی بین بخش‌های مختلف ایجاد شود و دگرگونی‌هایی که در بازار وجود دارد در یک قالب و به صورت یکپارچه دیده شود.

مظاهریان گفت: در حال حاضر شاهد هستیم و اکثریت دانشگاهیان و حرفه‌مندان نیز بر آن اذعان دارند که بین مدیریت ساخت و تکنولوژی‌های نوین فاصله افتاده است و در مباحثی همچون صنعتی‌شدن صنعت ساختمان، بحث کیفیت خدمات ارایه شده توسط مهندسان، استانداردها، حتی صدور خدمات مهندسی، پراکندگی‌های فراوانی وجود دارد و این موضوعات در قالب یک طرح و ایده تاکنون به صورت یکپارچه و واحد دیده نشده است.

مظاهریان افزود: بی‌آی‌ام- Building Information Modeling- مجموعه‌ای از رویه‌ها، فرآیندها و تکنولوژی‌ها در مقیاس بین‌المللی است که از تجربه‌ کشورهای پیشرو نشات گرفته است و در وزارت راه و شهرسازی نیز این قالب بین‌المللی به عنوان الگویی برای یکپارچه‌سازی اطلاعات ساختمان در ایران، پیشنهاد شده است و مجموعه اقداماتی نیز در اینباره در حال پیگیری است.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: امتیاز BIM نه تنها حذف اکثر اتلاف‌های اقتصادی و زمانی پروژه‌ها که راه و روش جدید برای مدیریت ساخت را پیش‌ِرو قرار می‌دهد. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

همچنین در هفته گذشته هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت ساختمان از ۲۱ تا ۲۴ در محل نمایشگاه دائمی بین‌المللی تهران آغاز به کار کرد و مظاهریان معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی در بازدید از نمایشگاه فوق بر ارتقای کیفیت صنایع ساختمان در کشور، تاکید کرد. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

بافت شهری مطلوب؛ محصول برهم‌کنش مؤلفه‌های معماری خوب است

محمدسعید ایزدی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران در نشست دوم طرح معماری خوب ضمن تاکید بر این مطلب که بافت‌شهری مطلوب، محصول برهم کنش مولفه‌های معماری خوب است که در سال‌های اخیر به آن بی‌توجه بوده‌ایم، گفت: از جمله مسائل و چالش‌های بافت شهری نامطلوب می‌توان به فقر شهری، آسیب‌های اجتماعی، بحران ایمنی و تاب‌آوری در برابر بلایا، بحران هویت، ناکارآمدی نظام جابه‌جایی و بحران محیط زیست اشاره کرد که نتیجه غلبه نظام متمرکز، غلبه رویکرد کالبدی و معیارهای کمی در برنامه‌ریزی‌ها و ... است.

وی با تأکید براینکه مسکن مهر معماری ما را به قهقهرا کشانده است گفت: بافت شهری مطلوب محصول برهم‌کنش مؤلفه‌های معماری خوب و بافت شهری نامطلوب نتیجه بی‌توجهی به این مؤلفه‌ها است. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

در هفته گذشته نریمان مصطفایی مدیرکل دفتر ستاد ملی بازآفرینی شهر پایدار شرکت عمران و بهسازی شهری ایران با اعلام وجود بیش از ۵۵ هزار هکتار بافت ناکارآمد میانی در ۴۶۵ شهر کشور، گفت: به منظور مدیریت یکپارچه اقدامات انجام شده توسط دستگاه‌ها و به منظور جریان‌سازی برای همسویی اقدامات آنها از طریق ستادملی، شبکه‌سازی کرده و در کنار حضور دستگاه‌های دولتی، امکان همکاری سازمان‌های مردم‌نهاد و بخش خصوصی را هم تسهیل نموده و گسترش داده‌ایم.

مصطفایی تصریح کرد: نگاه ما ارتقای توانمندی‌های همه‌جانبه در بافت‌های ناکارآمد شهری است. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)/