شناسهٔ خبر: 42500 - سرویس مسکن و شهرسازی

مروری بر مهمترین اخبار حوزه مسکن و شهرسازی در هفته‌ای که گذشت:

تشریح سیاست‌ها و طرح‌های اجرا شده حوزه مسکن در دولت یازدهم/ تاکید دولت دوازدهم بر توجه به گروه‌های حاشیه‌نشین، ساکنان بافت‌های‌فرسوده و خانه‌اولی‌ها/ افتتاح ۲۰ هزار واحد مسکن‌مهر شهرهای جدید در هفته دولت

گزارش آخر هفته انتخاب عباس آخوندی با ۱۹۸ رای اعتماد نمایندگان مجلس به عنوان وزیر راه و شهرسازی دولت دوازدهم، دفاع آخوندی از طرح‌ها و سیاست‌های مسکنی دولت یازدهم، قدردانی از تشکل‌های صنفی، افتتاح ۲۰ هزار واحد مسکن مهر شهرهای جدید در هفته دولت، رفع ابهام از شرط سندی تسهیلات مسکن، اصلاح دوره‌های آموزشی ارتقای پایه پروانه اشتغال به کار مهندسی در دو رشته معماری و شهرسازی بخشی از مهمترین اخبار حوزه مسکن و شهرسازی در هفته گذشته بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، هفته گذشته با انتخاب دوباره عباس آخوندی به عنوان وزیر راه و شهرسازی با ۱۹۸ رای موافق، ادامه فعالیت‌ها و سیاست‌های وزارتخانه راه و شهرسازی در حوزه‌های مسکن و شهرسازی از ثبات نسبی برخودار شد. حالا اما احکام معاونین و مشاورانی که در طول دولت یازدهم وزیر راه و شهرسازی را در حوزه مسکن و شهرسازی همراهی خواهند کرد موضوعی است که باید در هفته‌های آتی دنبال شوند.

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در جلسه رای اعتماد مجلس به وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی دولت دوازدهم، با تاکید بر این مطلب که بخش مسکن، دستکاری شده ترین بخش در حوزه اقتصاد ملی ایران است، گفت: آمار سال ۹۵ نشان می دهد که ۲ میلیون و ۵۸۷ هزار خانه خالی در کشور وجود دارد که این تعداد در سال ۹۰ برابر با ۶۳۰ هزار بوده است یعنی ظرف پنج سال حدود ۲ میلیون خانه خالی به کشور افزوده شده است.

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی دولت دوازدهم گفت: این وضعیتی که در مسکن به وجود آمده بود، قابل ادامه نبود. شما فکر می‌کنید قابل ادامه بود که نرخ تورمِ بیش از ۵۰ درصد در قیمت مسکن داشته باشیم، شهرفروشی و خانه‌های خالی ادامه پیدا کند؟ آیا شما می‌خواستید این روند افزایش داشته باشد و من بعد از چهار سال بیایم به شما نشان دهم که این رشد ادامه داشته است. آیا تداوم این رشد برای ایران، افتخارآفرین بود؟ قطعا تداوم این رشد برای ایران هیچ افتخاری نداشت و من هیچ تمایلی نداشته و ندارم که در اینگونه رشدها حضور داشته باشم.

آخوندی در بیان اینکه دولت یازدهم در بخش مسکن چه کارهایی انجام داد، گفت: ما چه کردیم؟ در بخش مسکن در ایران، چهارگروه مساله دارند؛ اول، خانه‌اولی‌ها و جوانانی هستند که می‌خواهند خانواده تشکیل دهند و خانواده داشته باشند. دوم، حاشیه‌نشین‌ها که در حال حاضر، بیش از ۱۱ میلیون نفر که در وضعیت بد مسکنی زندگی می‌کنند. سوم، بافت‌فرسوده که حدود هشت میلیون نفر در آن‌ها زندگی می‌کنند و چهارم، گروه‌های کم‌درآمد. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

توجه دولت دوازدهم در بخش مسکن به گروه‌های حاشیه‌نشین، ساکنان بافت‌فرسوده و خانه‌اولی‌ها است

وزیر راه و شهرسازی دولت دوازدهم همچنین در حاشیه نخستین جلسه دولت در گفتگو با خبرنگاران ضمن قدردانی از نمایندگان مجلس به دلیل دادن رای اعتماد دوباره به وی، اظهار کرد: در حوزه مسکن اصلی‌ترین مساله رسیدگی به چهار گروه اولویت‌دار است. نخستین گروه حاشیه‌نشینان با حدود ۱۱ میلیون نفر جمعیت و گروه دوم ساکنان بافت‌های فرسوده با حدوده هشت میلیون نفر جمعیت هستند. همچنین خانه‌اولی‌ها و گروه‌های کم‌درآمد از دیگر گروه‌های اولویت‌داری هستند که باید در بخش مسکن به وضعیت آنها سامان داده شود. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

جدای از اخبار مجلس برای رای اعتماد به وزاری دولت یازدهم، در هفته گذشته مسکن و شهرسازی تحت‌تاثیر افتتاح‌های هفته دولت بود. محسن نریمان معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت‌عمران شهرهای‌جدید در نشست خبری با اصحاب رسانه از افتتاح ۲۰ هزار واحد مسکن مهر شهرهای جدید در هفته دولت و ایجاد سرپناه برای بیش از ۷۰ هزار نفر در سراسرکشور خبر داد و گفت: خوشبختانه شرکت عمران شهرهای‌جدید طی هفته دولت در ۱۹ شهر جدید زیر مجموعه خود در سراسر کشور شاهد تحویل حدود ۲۰ هزار واحد مسکن مهر و خدمات روبنایی و زیربنایی خواهد بود که از این طریق برای حدودا ۷۰ تا ۸۰ هزار نفر در کشور سرپناه ایجاد خواهد شد.

نریمان در ادامه با تأکید براینکه با افتتاحات هفته دولت پرونده مسکن مهر در اغلب شهرهای جدید بسته خواهد شد گفت: با توجه به آمار موجود، از نظر ما مسکن مهر در شهرهایی که بالای ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند و پروژه‌ها به دلیل برخی معارضات فانونی و عدم اقبال مردم در تکمیل آورده‌ها به تأخیر افتاده، تکمیل شده تلقی می‌شوند. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

طلب شرکت عمران شهرهای جدید از پیمانکاران در برخی از پروژه‌ها

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای‌جدید همچنین در هفته گذشته اعلام کرد که در برخی از پروژه‌های مسکن مهر، شرکت عمران شهرهای جدید از پیمانکاران طلب‌کار است. وی همچنین افزود: بدهی به پیمانکاران در پروژه مسکن مهر در بخش‌های زیربنایی است اما این ارقام متوجه شرکت‌های عمران شهرهای جدید نیست برای اعلام عدد دقیق بدهی‌ها باید سایر دستگاه‌ها از جمله وزارت نیرو اطلاع رسانی کنند. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

همچنین در هفته گذشته، اصلاح دوره‌های آموزشی ارتقای‌پایه پروانه  اشتغال به کار مهندسی در دو رشته معماری و مهندسی با تغییر برخی عناوین و سرفصل‌های دو رشته معماری و شهرسازی در نشست بازنگری دوره های آموزشی مجموعه دستورالعمل ها و شیوه نامه های حوزه مقررات ملی ساختمان مطابق با رویکردهای نوین، انجام شد. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

اخذ نظرات سازمان‌های‌نظام‌مهندسی‌ساختمان در اصلاح دوره‌های‌آموزشی‌ارتقای‌پایه پروانه اشتغال‌به‌کار‌مهندسی

حامد مظاهریان در نشست فوق، گفت: بازنگری دوره‌های آموزشی مجموعه دستورالعمل‌ها و شیوه‌نامه‌های حوزه مقررات ملی ساختمان با رویکردهای نوین، فعالیتی مناسب و به جا است که در حال پیگیری است. سرفصل‌های جدید آموزشی برای ارتقای پایه پروانه اشتغال به کار مهندسی که با همکاری دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان و همچنین شرکت عمران و بهسازی شهری ایران در دست تهیه است کمک می‌کند تا مفاهیمی که با حساسیت و جدیت توسط شرکت‌عمران دنبال می‌شود با تاکید بیشتری در سطح مهندسان مرتبط با حوزه ساخت و ساز در کشور گسترش پیدا کند. زیرا دامنه فعالیت‌های مهندسان و همچنین فعالیت‌های شرکت عمران، کشوری است و تنها شامل کلانشهرها نمی‌شود. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

بی. آی. ام؛ دروازه ورود به بازار جهانی در صنعت ساختمان

مظاهریان همچنین در هفته گذشته با تاکید بر این مطلب که تلاش دولت، ایجاد رونق واقعی بازار مسکن و نه رونق سفته بازانه است، گفت: در یک دهه آینده، بزرگ‌ترین تحول صنعت ساختمان در ایران در بخش بی. آی. ام اتفاق خواهد افتاد. به این جهت که کل‌نگر و چتری بزرگ است که همه فعالیت‌های مفیدی که در صنعت ساختمان انجام می‌شود اعم از ارایه خدمات، محصولات و صدور خدمات مهندسی را پوشش می‌دهد. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

ابلاغ مغایرت‌های اساسی طرح تفصیلی با طرح جامع شهر نقده در آذربایجان‌شرقی

همچنین در هفته گذشته شورای عالی شهرسازی و معماری ایران مغایرت های اساسی طرح تفصیلی با طرح جامع شهر نقده در استان آذربایجان شرقی را با تاکید مخالفت شورا در الحاق اراضی موسوم به تعاونی های نیروی انتظامی و دادگستری به شهر نقده، به امضای دبیر شورا ابلاغ کرد. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

توانمندسازی ساکنان در مرحله نخست اقدامات بازآفرینی خواهد بود

مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران بهسازی مناطق ناکارآمد را بدون مشارکت مردم غیرممکن دانست و گفت: باید برای ارتقای شرایط سکونت‌پذیری در یک منطقه، ظرفیت‌های نهادی، اقتصادی و اجتماعی لازم را در عرصه‌های موردنیاز آن نواحی ایجاد کنیم که این امر نوعی اقدام نرم‌افزاری محسوب می‌شود. اقدامات کالبدی بخشی از برنامه جامع ما در رسیدگی به این نواحی است که توسعه و تجدید خدمات روبنایی، زیرساخت‌ها و نهایتا نوسازی مسکن را شامل می‌شود. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

ضرورت بهره‌مندی از مشارکت شهروندان در احداث شهرهای جدید

در هفته گذشته همچنین طاهرخانی عضو هیات مدیره شرکت عمران شهرهای جدید با تاکید بر این مطلب  که مکان یابی نسل نوی شهرهای جدید مبتنی بر الگوی عملی و فنی انجام خواهد شد، گفت: در رویکرد نوین احداث شهرهای جدید، این شهرها چندکارکردی طراحی شده و خود به عنوان منشا و محرک توسعه در منطقه اطراف به شمار می‌روند. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)  

پرداخت تسهیلات ازدواج به ۱۴ هزار متقاضی توسط بانک مسکن

همچنین در هفته گذشته، نادر قاسمی عضو هیات مدیره بانک مسکن از پرداخت تسهیلات ازدواج به ۱۴هزار متقاضی در بانک مسکن خبر داد و گفت: بانک‌مسکن در کمتر از یک ماه به حدود ۱۴ هزار متقاضی، تسهیلات ازدواج پرداخت کرد که رشد ۴۲ درصدی را نسبت به ابتدای اجرای طرح ضرفتی پرداخت تسهیلات ازدواج نشان می‌دهد. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

اعتبار اسناد دفترچه‌ای و تک‌برگی برای تشخیص هویت املاک و مالکان

در عین حال بانک مسکن در هفته گذشته با اسال بخشنامه‌ای به شعب خود در سراسر کشور، اعلام کرد: الزامی از بابت تبدیل اسناد دفترچه‌ای به سند تک برگی در زمان تشکیل پرونده برای پرداخت تسهیلات به متقاضیان ندارد و حتی در زمان پرداخت تسهیلات نیز ارائه سند دفترچه‌ای کفایت کرده و از نظر بانک‌مسکن سند دفترچه‌ای و سند تک‌برگی مالکیت واحدهای مسکونی به لحاظ اعتبار برای تشخیص هویت املاک و مالکان آنها اعتباری برابر دارند. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)