شناسهٔ خبر: 45081 - سرویس ریلی

حمل‌ونقل ریلی در هفته‌ای که گذشت:

پیشنهاد اتصال تمام مراکز استان‌ها به شبکه ریلی/ جزئیات آخرین وضعیت ۷ پروژه مهم ریلی شرکت ساخت و توسعه/ جابجایی رایگان زائران اربعین حسینی با قطار خرمشهر- شلمچه

گزارش آخر هفته  اتصال ایران به سامانه نرم‌افزاری راه‌آهن کشورهای CIS تا دو‌ ماه آینده، بهره‌برداری از حدود ۲۶۲ هزار کیلومتر خط‌آهن و انواع راه و آزادراه در شبکه حمل‌نقل کشور، سرمایه‌گذاری صندوق توسعه ملی در راه‌آهن شهرکرد، راهکارهای تسریع در اجرای پروژه برقی‌سازی راه‌آهن تهران- مشهد اتخاذ شد نیز سایر عناوین مهم حوزه حمل‌ونقل ریلی در هفته گذشته محسوب می‌شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی مهمترین عناوین خبری حمل‌ونقل ریلی در هفته گذشته به شرح زیر است؛

پیشنهاد اتصال تمام مراکز استان‌ها به شبکه ریلی

آخوندی با اشاره به رویکرد اجتماعی توسعه حمل‌ونقل ریلی بیان داشت: فارغ از مسائل اقتصادی‌، خوب است که شبکه ریلی ایران حداقل در برنامه ششم توسعه، تمام مراکز استان‌ها را پوشش دهد و فکر می‌کنم پس از اتصال ۵ استان،‌۱۰ مرکز استان به شبکه ریلی متصل نخواهد بود که امکان اتصال آن‌ها وجود دارد. البته امکان دارد که تعدادی از تحلیل‌گران اقتصادی نظر دیگری داشته باشند اما به عقیده من از نظر اجتماعی می‌تواند تأثیرگذار باشد.

وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد: باید با همکاری سازمان برنامه‌وبودجه اولویت‌های سیاست‌گذاری سال ۹۷ تعیین شود و همچنین توجه داشت که علاوه بر سرمایه‌گذاری ناوگان و این حجم از توسعه باید امکان توسعه و تربیت نیروی انسانی در حوزه بخش خصوصی و شرکت راه‌آهن نیز موردتوجه قرار گیرد.

تست گرم راه‌آهن ملایر- کرمانشاه در هفته‌های آینده

معاون رئیس‌جمهوری درباره حمایت سازمان برنامه و بودجه در چارچوب برنامه اقتصاد مقاومتی از طرح‌های ریلی کشور اطمینان داد و گفت: انتظار داریم در هفته‌های آینده تست گرم راه‌آهن ملایر- کرمانشاه انجام شود و با قطار به کرمانشاه برویم.

محمدباقر نوبخت عصر دوشنبه در جلسه بررسی عملکرد طرح‌های اقتصاد مقاومتی در بخش توسعه شبکه ریلی کشور در سازمان برنامه و بودجه افزود: همچنین انتظار داریم در ماه‌های آینده خط آهن مراغه- ارومیه و تا دی ماه خط آهن قزوین-رشت به بهره‌برداری برسد.

ریل و جاده تکمیل‌کننده شبکه حمل‌ونقل کشور هستند

مدیرعامل شرکت راه‌آهن با بیان اینکه ریل و جاده در هیچ کجای جهان با یکدیگر رقیب نیستند، تصریح کرد: این دو مد حمل‌ونقل تکمیل‌کننده شبکه حمل‌ونقل کشور محسوب می‌شوند. لذا باید مدل حمل‌ونقل کشور موردتوجه قرار گیرد و بیشتر از حمل‌ونقل ترکیبی، پارک‌های لجستیک، بنادر خشک  استفاده شود تا سهم حمل‌ونقل ریلی اصلاح شود.

محمدزاده تصریح کرد:بدیهی است که قیمت سوخت نقش بسیار جدی دارد. زیرا زمانی که قیمت سوخت واقعی نباشد که شامل کشور ما نیز نمی‌شود، راه‌آهن نمی‌تواند مزیت‌های خود در این زمینه را نشان دهد.

بهره‌برداری از حدود ۲۶۲ هزار کیلومتر خط‌آهن و انواع راه و آزادراه در شبکه حمل‌نقل کشور

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه گفت: حدود ۴۰ هزار کیلومتر طرح جدید در قالب موافقت‌نامه در حال اجرا است که از این رقم حدود ۱۵ هزار و ۵۰۰ کیلومتر به بهره‌برداری رسیده است و ۱۳ هزار و ۹۶۹ کیلومتر در دست‌ ساخت و ۱۱ هزار کیلومتر در دست مطالعه قرار دارد.

سرمایه‌گذاری صندوق توسعه ملی در راه‌آهن شهرکرد

خادمی با اشاره به پروژه‌های ریلی اقتصاد مقاومتی ابراز داشت: ۷ پروژه ریلی به طول ۵۱۶ کیلومتر باید در سال ۹۶ ریل‌گذاری شود که تا پایان شهریورماه ۷۶ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و البته ۳۹۱ کیلومتر آن تا به امروز ریل‌گذاری شده است.

جزئیات آخرین وضعیت ۷ پروژه مهم ریلی شرکت ساخت و توسعه

معاون سخت و توسعه راه‌آهن، بنادر و فرودگاه‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای کشور به تشریح آخرین وضعیت ۷ پروژه مهم ریلی این شرکت پرداخت و گفت: از ۳۰ طرح مصوب به طول  ۸ هزار و ۷۰۰ کیلومتر، ۶۹۵ کیلومتر به بهره برداری رسیده است که ۳هزار و ۴۵ کیلومتر آن اجرایی شده و حدود ۵ هزار کیلومتر  تحت مطالعه قرار دارد.

به گفته ذاکری با حمایت سازمان برنامه و بودجه و وزیر راه و شهرسازی  از ۵۱۶ کیلومتر طرح‌ های ابلاغی اقتصاد مقاومتی حدود ۴۰۳ کیلومتر اجرایی شده است که نزدیک به ۷۸ درصد از برنامه محقق شده و سه پروژه به  اتمام رسیده و دو پروژه در دست اجرا قرار دارد.

جابجایی رایگان زائران اربعین حسینی با قطار خرمشهر- شلمچه

معاون مسافری راه‌آهن با اعلام این خبر که قطار خرمشهر-شلمچه با ۴۷۰ سیر و ۱۵۰ هزار و ۷۲۰ نفر صندلی به‌صورت رایگان و ۲۴ ساعته سرویس ارائه خواهد کرد گفت: ۲۲۱ هزار نفر صندلی برای زائران اربعین حسینی پیش‌بینی شده که نسبت به سال گذشته ۲۱ درصد رشد داشته است.

موسوی با اشاره به توافق میان شرکت راه‌آهن و انجمن دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری استان قم گفت: قطار ترکیبی قم-کربلا امسال با ۴ سرویس در تاریخ‌های هشتم،‌دهم،‌یازدهم و دوازدهم از ایستگاه راه‌آهن قم تا کربلا سر خواهد داشت و در تاریخ‌های بیستم،‌ بیست و یکم و بیست و سوم از کربلا به قم باز می‌گردد.

اتصال ایران به سامانه نرم‌افزاری راه‌آهن کشورهای CIS تا دو‌ ماه آینده

رئیس کمیته ترانزیت راه‌آهن جمهوری اسلامی از اتصال راه‌آهن ایران به سامانه نرم افزاری کشورهای CIS ( کشورهای مستقل مشترک المنافع) در یک تا دو ماه آینده خبر داد.

وی همچنین با اشاره به برگزاری نشستی با رئیس راه آهن جمهوری آذربایجان، تصریح کرد : با این کشور برای تامین منابع مالی ۵۰۰ میلیون دلاری احداث راه آهن رشت به آستارا توافق شد که در چند ماه آینده این رقم تامین می شود. 

سرمایه‌گذاری صندوق توسعه ملی در راه‌آهن شهرکرد

مدیرکل راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری در این خصوص گفت: با موافقت معاونین وزارت راه و شهرسازی در خصوص اختصاص منابع صندوق توسعه ملی به پروژه احداث راه‌آهن شهرکرد، طی سه ماه آینده اعتبارات صندوق مذکور به این پروژه تزریق خواهد شد.

قاسم قاسمی افزود: با رایزنی‌های صورت گرفته و با مشخص شدن روش پرداخت مطالبات این طرح، پیمانکار پروژه نیز تقبل نمود در جهت تسریع عملیات زیرسازی قطعه اول در سرمایه‌گذاری این پروژه مشارکت نماید.

راهکارهای تسریع در اجرای پروژه برقی‌سازی راه‌آهن تهران- مشهد اتخاذ شد

راهکارهای سرعت بخشیدن به روند اجرای پروژه برقی سازی راه آهن تهران- مشهد در جلسه‌ای با حضور معاون اول رئیس‌جمهوری و وزیران امور اقتصادی و دارایی، راه و شهرسازی و رئیس سازمان برنامه و بودجه برگزار و پس از بررسی راهکارهایتسریع روند اجرای این پروژه تصمیمات لازم برای حل و فصل موانع پیش رو اتخاذ شد.

در این نشست همچنین گزارشی درباره پروژه برقی کردن راه آهن گرمسار- گرگان - اینچه برون ارائه شد و وزیر راه و شهرسازی از سفر قریب الوقوع خود به روسیه و مذاکره با طرف روسی برای تسریع در اجرای این پروژه و رفع مسائل اجرایی آن خبر داد.