شناسهٔ خبر: 50037 - سرویس مسکن و شهرسازی

مروری بر اخبار حوزه مسکن و شهرسازی در هفته‌ای که گذشت؛

رشد ۲.۸ درصدی صدور پروانه‌های ساختمانی در پایتخت طی سالجاری/ استفاده از ظرفیت دیپلماسی برای صدور خدمات مهندسی/ هشدار نسبت به خطرپذیری زیستی سکونتگاه‌های غیررسمی جنوب کشور

شهر تهران تاکید بر ضرورت‌های بازتعریف رابطه بین امکان سکونت و جابه‌جایی قبل از احداث شهرهای جدید، بهره‌مندی از ظرفیت دیپلماسی برای صدور خدمات مهندسی، تاکید بر جذب سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی در صنعت ساختمان کشور، افتتاح ۴۵۰ واحد مسکن مهر شهر جدید صدرا، رشد ۲.۸ درصدی صدور پروانه‌های‌ساختمانی در پایتخت طی سالجاری و هشدار نسبت به خطرپذیری زیستی سکونتگاه‌های غیررسمی جنوب کشور از اهم اخبار حوزه مسکن و شهرسازی در هفته گذشته بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مهمترین اخبار حوزه مسکن وشهرسازی در هفته‌ای که گذشت به شرح زیر است:

تشریح ضرورت‌های بازتعریف رابطه بین امکان سکونت و جابه‌جایی قبل از احداث شهرهای جدید

وزیر راه و شهرسازی در هفته گذشته ضمن حضور در هفدهمین كنفرانس بین‌المللی مهندسی حمل ونقل و ترافیك در سالن همایش‌های بین‌المللی برج میلاد، سیاست های وزارتخانه را در موضوع حمل و نقل چندوجهی و یکپارچه تشریح و بر ضرورت حل و فصل مسئله اقتصاد تاکید کرد و گفت: باید به جای توسعه مترو که راه حل گران قیمتی است توسعه ریل سبک و تراموا را در تهران و سایر کلانشهرها دنبال کنیم.

آخوندی همچنین در بخشی از سخنرانی خود نیز تاکید کرد: هم‌اكنون حمل ونقل درون و برون شهری كاملا منفک از هم هستند و ارتباطی با هم ندارند. به همین دلیل مدتی است كه تمركز ما بر روی حمل ونقل یكپارچه قرار دارد و به همین دلیل مفهوم TOD را مطرح كردیم كه در تمام حوزه‌های حمل ونقلی و همچنین در حوزه بار و مسافر مصداق خواهد داشت. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

ایجاد شهرهای هوشمند برای توسعه حمل و نقل عمومی و کاهش ترافیک پایتخت

محمدعلی نجفی شهردار تهران در هفدهمین کنفرانس بین‌المللی مهندسی حمل و نقل و ترافیک در مرکز همایش‌های بین‌المللی برج میلاد تهران با اعلام این مطلب که ایجاد شهرهای هوشمند و توزیع اوراق مشارکت برای تامین توسعه حمل و نقل عمومی راهکارهای کاهش ترافیک پایتخت توسط شهرداری هستند، گفت: هم اینک شهرداری تهران با بیشترین مقاومت‌ها برای اجرای طرح جدید ترافیک روبه روست. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

استفاده از ظرفیت دیپلماسی برای صدور خدمات مهندسی

محمد شکرچی زاده نیز در هفته گذشته جزئیات ۷ موضوع اولین کنفرانس و نمایشگاه صنعت ساختمان را تشریح کرد و بر استفاده از ظرفیت دیپلماسی برای صدور خدمات مهندسی تاکید کرد. وی گفت: در کلانشهرها اگر حوادثی همچون زلزله رخ دهد، آسیب‌پذیرترین بخش شهرها بافت‌های ناکارآمد هستند که در صدد هستیم تا در نشستی با صاحبنظران راهکارهایی برای حل مشکلات آنها و مقاوم‌سازی بیابیم. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

ضرورت‌های جذب سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی در صنعت ساختمان کشور

شکرچی زاده همچنین در همایش فوق اظهار کرد: باید راهکارهای جذاب بودن صنعت ساخت برای سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی مطرح شود زیرا در چنین حوزه‌هایی فعالان داخلی، توانمندی رقابت با رقبای خارجی را دارند به همین خاطر در صورت مدنظر قرار گرفتن مقوله اشتغال و تولید، هر مقدار این موارد محقق شوند به برنامه‌های سند چشم‌انداز ۲۰ ساله نزدیک‌تر می‌شویم. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

تاکید بر رعایت اخلاق حرفه‌ای و تکریم پیشکسوتان به عنوان دو عامل ماندگاری حرفه‌ای

مظاهریان معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اهمیت «رعایت اخلاق حرفه‌ای» و «تکریم پیشکسوتان» به عنوان دو عامل اساسی در ماندگاری حرفه‌ای، گفت: برگزاری همایش جايزه دادمان فرصتی است تا ضمن ارج نهادن به خدمات شایسته پیشکسوتان، در جوانان نیز انگیزه و تمایل برای رسیدن به جایگاه چهره‌های ماندگار ایجاد شود و بدانند که در صورت ارایه خدمات صادقانه به حرفه و کشور، همواره در فکر و ذهن مردم، ماندنی هستند.  (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

تشریح جایگاه مسابقات در اعتلای معماری و شهرسازی

حامد مظاهریان رئیس دبیرخانه دائمی مسابقات معماری و شهرسازی با تشریح اهمیت جایگاه مسابقات در اعتلای معماری و شهرسازی، گفت: دبیرخانه دائمی باید از رخداد تضاد منافع جلوگیری کند و نظام مسئولیتی در یک مسابقه، شفاف و مشخص باشد. به همین دلیل باید مراقب بود که دبیرخانه به دام دخالت و تصدی‌گری در این عرصه نیفتد و صرفاً رصد کند و هر جا که نیاز بود از حقوق هرکدام از ذینفعان دفاع کند. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

افتتاح ۴۵۰ واحد مسکن مهر شهر جدید صدرا

طاهرخانی در مراسم افتتاح ۴۵۰ واحد مسکن مهر شهر جدید صدرا خلاء فضاهای درمانی و فرهنگی را در مجموعه های برنامه ریزی شده غیرقابل پذیرش خواند و گفت: راه اندازی ۲۵ هزار واحد مسکن مهر در دولت پیشین در شهر صدرا که جمعیتی ۷۵ هزار نفره را در خود جای می دهد بدون در نظر گرفتن تامین مالی خدمات روبنایی و زیربنایی باعث تاخیر و عقب‌ماندگی در تحویل آن شده بود. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

رشد ۲.۸ درصدی صدور پروانه‌های ساختمانی در پایتخت طی سالجاری

در هفته گذشته همچنین، مرکز آمار ایران، آمار ۶ ماهه وضعیت صدور پروانه ساختمان در کشور را اعلام کرد و نوشت: در نیمه‌ اول سالجاری، تعداد ٣٣٧٠٣ واحد مسكونی در پروانه‌های صادرشده برای احداث ساختمان از سوی شهرداری تهران، پيش‌‌بينی شده است كه نسبت به نیمه اول سال گذشته حدود ٢,٨ درصد افزایش داشته است. ‌ (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

هشدار نسبت به خطرپذیری زیستی سکونتگاه‌های غیررسمی جنوب کشور

هوشنگ عشایری در مراسم افتتاحیه همایش صنعت ساخت با اشاره برنامه ملی بازآفرینی شهری با شاراه به اینکه در حال حاضر سه گروه بافت های ترایخی، ناکارآمد میانی (فرسوده) و سکونتگاه های غیررسمی (حاشیه) تعریف شده است، گفت: طبق مطالعات اولیه در ۵۴۳ شهر، ۲۷۰۰ محله شامل سه گروه بافت شهری می شوند که بالغ بر ۱۴۱ هکتار از اراضی شهری را به خود اختصاص داده اند.

وی همچنین گفت: در برنامه ملی بازآفرینی شهری سالانه ۱۰۰ هزار واحد احداث خواهند شد. هرچند طبق مطالعات قبلی نیاز هر محله ۳۰۰ هزار واحد بود. اما به جهت اینکه دولت باید منابع تسهیلاتی را تامین می کرد تعداد واحدها به طور واقع بینانه و متناسب به نیاز واقعی، کاهش یافت و به عدد ۵۰۰ هزار واحد در طول برنامه ششم رسید. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)