شناسهٔ خبر: 50325 - سرویس بنادر و دریانوردی

بنادر و دریانوردی در هفته‌ای که گذشت؛

آغاز مرحله تکمیلی فاز ۳ پایانه کانتینری بندر شهیدرجایی با سرمایه‌گذاری ۸۵۰ میلیاردتومانی/ راه‌اندازی ۱۹ اسکله شناور در ۹ منطقه ساحلی هرمزگان برای نوروز ۹۷/ هوشمندسازی بنادر ایران در دوره‌ای ۳ ساله

گزارش آخر هفته آغاز مرحله تکمیلی فاز ۳ پایانه کانتینری بندر شهیدرجایی با سرمایه‌گذاری ۸۵۰ میلیاردتومانی، بهره‌برداری از یکهزار کیلومتر راه روستایی و ۷۷ کیلومتر بزرگراه ساحلی، راه‌اندازی ۱۹ اسکله شناور در ۹ منطقه ساحلی هرمزگان برای نوروز ۹۷، برگزاری پنجمین نمایشگاه ارگان‌های دریایی بندرعباس، برگزاری همایش بین‌المللی بنادر و اعلام هوشمندسازی بنادر ایران در دوره‌ای ۳ ساله از مهمترین اخبار حوزه بنادر و دریانوردی در هفته گذشته بود.

 به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، اهم اخبار حوزه بنادر و دریانوردی در هفته گذشته به شرح زیر است:

عصر نهم اسفندماه مرحله تکمیلی فاز ۳ پایانه کانتینری بندر شهیدرجایی با دستور رئیس جمهوری و وزیر راه و شهرسازی و تعدادی دیگر از وزرا انجام شد. رئیس جمهوری در این مراسم، گفت: با افزایش ظرفیت فاز ۲ بندر شهیدرجایی و آغاز عملیات فاز ۳، این بندر تبدیل به یک بندر بزرگ کالا و ترانزیت بین شمال، جنوب، شرق و غرب می‌شود. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

بهره‌برداری از ۷۷ کیلومتر بزرگراه ساحلی

همچنین در جریان سفر رئیس دولت و اعضای آن به استان هرمزگان، دستور بهره‌برداری از یکهزار کیلومتر راه روستایی و ۷۷ کیلومتر بزرگراه ساحلی صادر شد. همچنین دستور آغاز عملیات اجرایی بازآفرینی بافت ناکارآمد محله چاهستانی شهر بندرعباس در قالب ۵۰۰۰ واحد مسکونی از دیگر موارد سفر به استان هرمزگان بود. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

راه‌اندازی ۱۹ اسکله شناور در ۹ منطقه ساحلی استان برای نوروز ۹۷

در هفته گذشته و در سفر به استان هرمزگان وزیر راه و شهرسازی جزئیات پروژه‌های احداثی و قابل افتتاح در استان را تشریح کرد و از راه‌اندازی ۱۹ اسکله شناور در ۹ منطقه ساحلی استان برای ایام نوروز ۹۷ خبر داد. آخوندی گفت: برای عید نوروز پیش رو ۱۹ اسکله شناور در ۹ منطقه دایر می‌شود که این اقدام کمک شایانی به توسعه گردشگری استان می‌کند. همچنین، سرمایه‌گذاران  در حوزه گردشگری دریابی از محل وجوه اداره شده سازمان تا سقف ۹۰ درصد از تسهیلات بدون بهره برخوردار می‌شوند. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

آغاز عملیات اجرایی ترمینال ۳ بندر شهیدرجایی با ۸۵۰ میلیاردتومان سرمایه

همچنین، وزیر راه و شهرسازی، توضیحاتی درباره تجهيز ترمینال۲ و همچنین آغاز عملیات اجرایی ترمینال ۳ بندر شهیدرجایی ارایه کرد و گفت: ترمینال ۳بندر شهیدرجایی، ترمینال بسیار مهمی برای ما است و قرارداد این بندر با سرمایه‌گذاری حدود ۸۵۰ میلیاردتومان انجام می‌شود تا بتوانیم ۱۸۰۰ متر کناره ترمینال برای پهلوگیری کشتی‌ها ایجاد کنیم. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

ایجاد خط ریلی بم- جیرفت- جاسک در دستور کار

عباس آخوندی در دومین همایش بین‌المللی «معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری و توسعه پایدار در سواحل مکران» در مرکز همایش‌های برج میلاد تهران، حاضر شد و گفت: توسعه شبکه ریلی به ویژه در سواحل جنوبی کشور از هر حیث ضروری است. همچنین ایجاد یک خط ریلی در سال ۹۷ از بم به جیرفت و سپس به جاسک را در دستور کار داریم تا بتوانیم بنادر را از ابتدا به شبکه ریلی کشور، متصل کنیم. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید(

بنادر ایران طی دوره ۳ ساله هوشمندسازی می‌شوند

محمد راستاد مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در همایش بین‌المللی بندر هوشمند ضمن تشكر از حضور مسئولان و صاحب‌نظران داخلی و هم‌چنین بین‌المللی در همایش فوق گفت: در دهه گذشته تحولات مهمی در اقتصاد جهانی، تجارت بین‌المللی، صنعت كشتیرانی و بنادر تجاری جهان اتفاق افتاد.

وی ادامه داد: کی از موتورهای متحرک هوشمندسازی بنادر، فناوری است تا از طریق اینترنت اشیاتمام اجزای بندر به هم متصل و مرتبط شوند. در این رابطه، سازمان بنادر و دریانوردی پروژه هایی را تعریف کرده و راهکارهایی دارد برای مسیر هوشمندسازی طی شود تا ایده و مفهومی که برای بنادر هوشمند مطرح است در بنادر تجاری، پیاده سازی شوند. بنادر ایران طی دوره ۳ ساله هوشمندسازی می‌شوند. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

ارتقای همکاری‌های دریایی و بندری ایران و قطر

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به آماده‌سازی ۳۹ فروند شناور مسافری در استان هرمزگان برای جابه‌جایی مسافران نوروزی گفت: اواسط اسفندماه امسال مدیرعامل سازمان بنادر و معاون وزیر حمل و نقل قطر به ایران می‌آیند تا در راستای توسعه تعاملات دریایی و بندری دو طرف مذاکراتی انجام شود. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

تجمیع و ساماندهی نمایشگاه‌های صنایع‌دریایی در یک نمایشگاه

معاون اموردریایی سازمان بنادر و دریانوردی با تاکید بر این مطلب که نمایشگاه‌های دریایی در سال آتی (۹۷) در قالب یک نمایشگاه برای بالابردن کیفیت تجمیع می‌شوند، گفت: از سال آتی همه ارگان‌های دریایی مکلف خواهند بود تا در یک نمایشگاه شرکت کنند و انجمن صنفی صنایع دریایی کشور نیز تلاش می‌کند تا با همکاری دبیرخانه ارگان‌های دریایی کشور متولی برگزاری نمایشگاه شود.(جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

نجات جان ۱۲۶ نفر تا پایان بهمن ماه ۹۶ توسط تیم جستجو نجات دریایی بندر چابهار

مقایسه آمار ۱۱ ماهه سال ۹۶ مرکز جستجو و نجات دریایی (MRCC) بندر چابهار نسبت به مدت مشابه سال قبل، نشان دهنده رشد ۵ درصدی عملكرد این مركز در ارائه خدمات جستجو و نجات دريايی به دريانوردان است. در همین راستا، روابط عمومی اداره کل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان از نجات ۱۲۶ نفر دریانورد در سال ۱۳۹۶، با انجام عملیات جستجو و نجات دریایی و هماهنگی مرکز MRCC بندر چابهار، در آب‌های دریای‌عمان خبر داد. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

آغاز عملیات اجرایی بندر پارسیان

هفته گذشته، همچنین مهدی کرباسیان رئیس سازمان توسعه و نوسازی معادن از آغاز عملیات اجرایی بندر پارسیان خبر داد و گفت: ارزش قرارداد بندر پارسیان ۱۷۰ میلیون دلار است. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)