شناسهٔ خبر: 50294 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

با دستور رئیس جمهوری صورت گرفت؛ 

آغاز مرحله تکمیلی فاز سه پایانه کانتینری بندر شهید رجایی با حضور روحانی و آخوندی

افتتاح لحظاتی پیش عملیات تکمیلی فاز سه پایانه کانتینری بندر شهید رجایی با دستور رئیس جمهوری در محل پروژه در استان هرمزگان آغاز شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، بعدازظهر امروز نهم اسفندماه مرحله تکمیلی فاز سه پایانه کانتینری بندر شهید رجایی با دستور رئیس جمهوری و در حضور جمعی از وزرا از جمله عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی، عبدالرضا رحمانی فضلی وزير كشور، علی ربيعی وزير كار، تعاون و رفاه اجتماعی، سيد محمود علوی وزير اطلاعات، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور  و محمود واعظی رئيس دفتر رئيس جمهوری آغاز شد. 

حسن روحانی رئیس جمهوری  با اعلام دستور آغاز عملیات اجرایی فاز ۳ پایانه كانتینری بندر شهید رجایی بیان داشت: با افزایش ظرفیت فاز ۲ بندر شهید رجایی و آغاز عملیات فاز ۳ این بندر تبدیل به یك بندر بزرگ كالا و ترانزیت بین شمال و جنوب و شرق و غرب می‌شود.

وی افزود: امروز، روز بسیا خوبی برای مردم استان هرمزگان است.

گفتنی است، مقدمات مرحله نخست احداث زیرساخت‌های فاز سه بندر شهید رجایی در جریان نخستین سفر رئیس جمهور به استان هرمزگان در تاریخ ششم اسفند ماه ۹۲ مدنظر قرار گرفت و پس از انجام مطالعات کمتر از یک سال بعد در بهمن ماه ۹۳ عملیات عمرانی این طرح عظیم بندری با حضور معاون اول ریئس جمهور آغاز شد. 

یادآور می‌شود، اجرای فاز ۲ مجتمع بندری شهید رجایی به طول ۲۰۲۰ متر اسکله با آبخور ۱۵.۵ متری و محوطه سازی ۵۳ هکتار از اراضی پس‌کرانه و لایروبی ۷ میلیون متر مکعب، حوضچه به مبلغ ۲۲۵ میلیون یورو و اجرای مرحله اول فاز سه به طول ۲۸۰ متر اسکله دیافراگمی با آبخور ۱۵.۵ متری و لایروبی ۲.۲ میلیون متر مکعب حوضچه و ساخت ساختمان اداری و سوله تعمیرگاه به مبلغ ۵۸ میلیون یورو مدنظر قرار گرفته است. اما هم اکنون مقرر شده با تکیه بر دانش متخصصان داخلی و بهره‌گیری از تجهیزات و فناوری‌های روز دنیا ۱۴۰۰ متر اسکله جدید در بزرگترین بندر بازرگانی ایران طی ۳۶ ماه آینده ساخته شود تا در زمان بهره برداری از زیرساخت بندری مذکور به صورت همزمان سه کشتی بسیار بزرگ اقیانوس پیمای نسل هفتم با ۴۰۰ متر طول و آبخور ۱۷.۵ متری با ظرفیت ۱۸ هزار ۴۰۰ کانتینر در این اسکله‌ها پهلو گیرند. 

همچنین ۱۲۰ هکتار محوطه کانتینری برای راه اندازی یک ترمینال جدید در پس‌کرانه بندر نیز آماده می‌شود و ضمن لایروبی ۴ میلیون متر مکعب از حوضچه آن در مجموع به مبلغ ۱۰ هزار میلیارد ریال در دستور کار قرار می‌گیرند. 

لازم به ذکر است، بودجه عملیات اجرایی فاز سه بندر رجایی با سرمایه‌گذاری ۸۶۰۰ میلیارد ریال از محل منابع داخلی سازمان بنادر و دریانوردی بدون استفاده از بودجه‌های نفتی کشور تامین شده است.

یادآور می‌شود، ظرفیت کانتینری این بندر در چشم انداز ۳ ساله از ۶ به ۸ میلیون TEU افزایش می‌یابد و پس از پایان دوره بهره‌برداری پایانه جدید برای جمعیت چشمگیری نزدیک به ۷۵۰۰ نفر به طور مستقیم و غیرمستقیم شغل ایجاد می‌کند.

گفتني است در این مراسم محمد راستاد معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی و عفيفی‌پور مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان حضور دارند.

نظر شما