شناسهٔ خبر: 54640 - سرویس مسکن و شهرسازی

مرور هفتگی اخبار حوزه مسکن در استان‌ها:

۵۰ هزار واحد مسکن مهر در هرمزگان ساخته شده است/ پیشرفت ۵۵ درصدی پروژه‌های حاشیه شهر مشهد/ شناسايی ٥٠٠ هكتار زمين در ١٦ شهر استان تهران برای اجرای طرح بازآفرينی

گزارش آخر هفته ۵۰ هزار واحد مسکن مهر در هرمزگان ساخته شده است، پیشرفت ۵۵ درصدی پروژه‌های حاشیه شهر مشهد، شناسايی ٥٠٠ هكتار زمين در ١٦ شهر استان تهران برای اجرای طرح بازآفرينی و بررسی پیشرفت پروژه‌های عمران شهری سنندج از مهمترین اخبار استان‌ها در حوزه مسکن و شهرسازی در هفته گذشته به شمار می‌رود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی مهم‌ترین اخبار استان‌ها در حوزه مسکن و شهرسازی طی یک هفته گذشته به شرح زیر اعلام شده است:

هرمزگان 

احمد اصغری مهرآبادی قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در نشست شورای مسکن استان هرمزگان افزود: در حال حاضر ۳۰۰ هزار واحد مسكن مهر ساخته شده در سطح كشور وجود دارد كه پس از اتمام خدمات زيربنايي تحویل متقاضیان می شود.

وی با اشاره به وضعیت مسکن مهر هرمزگان اظهار داشت: از مجموع ۵۵ هزار واحد مسكن مهر كه كار ساخت آن در استان هرمزگان آغاز شد، ساخت نزديك به ۵۰ هزار واحد به اتمام رسيده است.

غلامحسین شیری مدیر کل راه و شهرسازی هرمزگان از بازنگری در طرح تفصیلی شهر بندرعباس خبر داد و افزود: روند رو به رشد شهرنشینی و مهاجرت پذیری شهر بندرعباس، برنامه ریزی و مدیریت توسعه فضاهای عمومی و خدماتی را به ضرورتی مهم در شهرسازی تبدیل کرده است.

تهران

معاون امور عمرانی استانداری تهران گفت: طرح بازآفرینی شهری پایدار در ۲ محله شهرهای بیش از دویست هزار نفر جمعیت اجرا شود.

احمد تواهن در جلسه ستاد استانی بازآفرینی شهری استان گفت: از ساعات اولیه اعلام آباده باش از سوی وزارت كشور به طور شبانه از شهرداران خواسته شد تا هرچه زمین می توانند در اختیار قرار دهند وطی یك هفته جمع بندی اولیه انجام شد.

شیدا باقری مدیر شهرسازی و معماری اداره‌کل راه و شهرسازی استان تهران با اشاره به انعقاد قرارداد بازنگری طرح جامع ۱۱ شهر این استان ، برنامه‌های این مدیریت در سال ۹۷ را تشریح کرد.

خراسان رضوی 

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی جزئیات پروژه های در حال اجرای حاشیه شهر مشهد را تشریح و متوسط پیشرفت این پروژه ها را حدود ۵۵ درصد اعلام کرد.

محمدرضا اخوان عبداللهیان با اعلام این خبر افزود: پروژه های حاشیه شهر مشهد از محل ردیف اعتبار حاشيه كلانشهر مذهبي تامین اعتبار شده است که براساس موافقتنامه، پروژه های حاشیه شهر مشهد از محل بودجه ۶۳ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومانی ۲۳ پروژه تامین و احداث پروژه های روبنایی و ۷ پروژه ساماندهي محيط و فضاي شهري و ۲۲ پروژه زير ساختي و ۵ پروژه مطالعاتی در حال انجام است.

محمد مقدوری معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی گفت: ۵۸ محله از مجموع محلات ناکارآمد شهری استان تا پایان سال هزار و ۴۰۰ بازآفرینی می شود.

قزوین 

هوشنگ عشایری معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران روز چهارشنبه در نشست با شهرداران و روسای شورای اسلامی شهرستان های استان قزوین افزود: روح اصلی حاکم بر طرح بازآفرینی شهری، اجتماع محور بودن آن است زیرا دولت به هیچ وجه قصد دخالت مستقیم در آنرا ندارد. 

ایرانشهر 

حامد جلالوند مدیر فنی و اجرایی راه و شهرسازی ایرانشهر گفت: عملیات احداث مجتمع فرهنگی هنری دلگان ۷۹ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و در صورت تأمین اعتبار اواخر امسال مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

قم

رییس اداره ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات اداره کل راه و شهرسازی استان قم گفت: در راستای تکریم ارباب‌رجوع و ارتقای سلامت اداری و رعایت و حفظ حقوق شهروندی، از سه طریق اقدام به پاسخگویی به شکایات شهروندان خواهد شد.

محمد حسینی صالحی با اعلام این خبر گفت: اداره کل راه و شهرسازی استان قم از طریق سامانه‌های شهراه، سامد و سامانه بازرسی قم در راستای تکریم ارباب‌رجوع و ارتقاء سلامت اداری و رعایت و حفظ حقوق شهروندی اقدام به رسیدگی و پاسخگویی به شکایات مردم می‌نماید.

همدان

محمدرضا قرایی رئیس اداره عمران و بهسازی شهری راه و شهرسازی استان همدان با اشاره به ورود دولت به احیای بافت فرسوده گفت: ورود دولت به احیای بافت فرسوده باعث رونق بازار مسکن می‌شود.

مریم سمایی معاون شهرسازی و معماری اداره کل راه و شهرسازی استان همدان از تشکیل جلسه کمیسیون ماده پنج طرح تفصیلی شهرهای بهار، لالجین و صالح‌آباد در محل دفتر معاونت محترم امور عمرانی استانداری همدان با حضور اعضاء کمیسیون خبر داد.

کردستان

جلسه کمیسیون ماده ۵ استان به ریاست مهندس قادری معاون عمرانی استانداری و مهندس ملکی مدیرکل راه و شهرسازی و سایر اعضاء کمیسیون از دستگاه‌های مرتبط و همچنین مسئولین شهر سقز برگزار شد.

مدیرکل راه و شهرسازی کردستان به همراه رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان از پروژه‌های عمران شهری سنندج بازدید و از نزدیک در جریان پیشرفت پروژه‌ها قرار گرفتند.

شهرام ملکی مدیرکل راه و شهرسازی کردستان با حضور در محلات تقتقان و فرجه سنندج از پروژه‌های در حال اجرای بهسازی معابر این محلات بازدید و از نزدیک در جریان عملیات اجرایی این پروژه‌ها قرار گرفت.

شهرام ملکی مدیرکل راه و شهرسازی کردستان در خصوص حوزه املاک و حقوقی اظهار کرد: یکی از کارهایی که در دو سال گذشته با جدیت دنبال آن بوده‌ایم بحث حفاظت از اراضی و رفع تصرف از اراضی ملی بوده که اقدامات بسیار مناسبی انجام شده و این مورد امسال نیز با جدیت و پشتکار لازم با هماهنگی دستگاه محترم قضایی و نیروی انتظامی ادامه خواهد یافت.

گیلان

حسین یوسف زاده سرپرست اداره حقوقی اداره کل راه وشهرسازی گیلاناین اداره کل ضمن تشکر از محاکم قضایی استان که در بازگرداندن املاک دولتی از متصرفین با قاطعیت برخورد می‌کنند، اظهار داشت: در یکی ازپرونده های مطروحه در سطح استان با همکاری خوب دستگاه قضایی و تلاش کارشناسان حقوقی این اداره کل ۹۳۵۰۰ متر مربع از اراضی دولتی به ارزش تقریبی ۱۸۷میلیاردتومان که در احکام بدوی از اختیارات دولت خارج شده بودبا تلاش کارشناسان حقوقی دردادگاه تجدید نظر به نفع دولت بازگردانده شد.

ایلام

مدیرکل راه و شهرسازی استان ایلام گفت: در اولین جلسه شورای امور راه و شهرسازی استان ایلام، احیای بافت‌های فرسوده و سکونتگاه‌های غیررسمی با استفاده از ظرفیت‌های مردمی و موارد دیگری در خصوص راه‌های استان پیگیری شد.

مرکزی

مجید شارقی مدیر کل راه و شهرسازی از بررسی طرح میدان نقش امام زادگاه رهبر کبیر انقلاب در جلسات کمیته فنی کمیسیون ماده ۵ و کمیته سیما و منظر شهری خبر داد.

مدیر مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی گفت: در جلسه‌ای با حضور مدیرکل دفتر فنی استانداری مرکزی کارشناسان اداره کل کار، تعاون و رفاه اجتماعی مشکلات تعاونی‌های مسکن مهر این شهر بررسی و برای رفع مشکلات آنان تصمیمات لازم اخذ شد.

مجید شارقی مدیرکل راه و شهرسازی استان مرکزی گفت: با اقدام مناسب و اصولی حوزه مدیریت مسکن و ساختمان این اداره کل، تمام اطلاعات لازم در بخش ساخت، مدیریت و نظارت مسکن و ساختمان در سایت این اداره کل به نشانی www.markazi.mrud.ir در معرض دید عموم قرار گرفت.

مجید موزونی مدیر مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی گفت: در جلسه‌ای با حضور مدیرکل دفتر فنی استانداری مرکزی کارشناسان اداره کل کار، تعاون و رفاه اجتماعی مشکلات تعاونی‌های مسکن مهر این شهر بررسی و برای رفع مشکلات آنان تصمیمات لازم اخذ شد.

مدیر شهرسازی و معماری اداره کل راه و شهرسازی استان مرکزی از کاهش حریم شهر میلاجرد در جهت اجرای طرح شهرک صنعتی خبر داد.

علی بیات گفت: طرح جامع – تفضیلی شهر میلاجرد در چهاردهم شهریور سال گذشته در کارگروه امور زیربنایی و شهرسازی استان و در بیست و هشتم بهمن سال ۹۶ در شورای برنامه ریزی و توسعه استان تصویب شده است، موضوع مغایرت اساسی کاهشی حریم شهر با طرح جامع – تفضیلی در جلسه کمیته فنی مطرح و کاهش حریم شهر از ۱۹۵۰ هکتار به ۱۷۸۳ هکتار تصویب شد.

مازندران

مدیرکل راه و شهرسازی استان مازندران تعامل و هماهنگی بین دستگاه‌های عضو ستاد استانی و شهرستانی بازآفرینی شهری پایدار را در راستای اجرایی شدن برنامه‌های بازآفرینی شهری پایدار ضروری دانست.

عبدالله بهادری مدیرکل راه و شهرسازی استان گفت: استان مازندران دارای بیش از ۶۰۰۰ هکتار بافت‌های فرسوده و ناکارآمد مصوب در شهرهای مختلف است، محدوده‌هایی که از لحاظ کالبدی، اجتماعی و فرهنگی دارای معضلات فراوانی می‌باشند که در سال‌های مختلف بر اساس عوامل مختلفی شکل گرفته‌اند.

چهارمحال و بختیاری

مدیرکل راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری با هدف بازدید از پروژه‌های راه و شهرسازی شهرستان‌های کوهرنگ و فارسان به این شهرستان‌ها سفر کرد.

داریوش حسینی با اشاره به وضعیت ۵ پروژه در دست اقدام این اداره کل در شهرستان کوهرنگ شامل احداث سالن ورزشی ۱۲۰۰ نفره چلگرد، ساختمان فرمانداری کوهرنگ، احداث فرهنگسرای چلگرد، بهسازی و آسفالت جاده شیخ علیخان به غاریخی و بهسازی و آسفالت راه‌های روستایی این شهرستان گفت: در صورت تأمین اعتبار مورد نیاز؛ تکمیل و بهره‌برداری پروژه‌های مذکور در سریع‌ترین زمان ممکن صورت خواهد پذیرفت.

اصفهان

ایمان طاهر مدیر مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان با تاکید بر اینکه قیمت ساخت مسکن در سال جاری، ۱۰ درصد گران تر از سال گذشته خواهد شد، گفت: رشد بازار مسکن در برخی مناطق بیشتر است.

وی در خصوص وضعیت بازار مسکن، اظهار کرد: قیمت مسکن نسبت به سال گذشته تغییری نکرده، اما خرید و فروش مسکن رشد داشته است البته این رشد در برخی مناطق بیشتر است.

گلستان

معاون عمرانی استانداری گلستان گفت: با تصویب و بازنگری قوانین در راستای تسهیل و تسریع در ساخت و ساز در محدوده بافت‌های فرسوده به دنبال رونق آن هستیم.

میرمحمد غراوی طی بازدید خود از پروژه در حال تکمیل طرح آفتاب (فاز ۲ و ۳) و بافت‌های فرسوده و تاریخی شهرستان گرگان افزود: این آمادگی وجود دارد جهت تشویق حضور بخش خصوصی به این بخش همکاری لازم توسط سازمان‌های متولی صورت پذیرد.