شناسهٔ خبر: 60660 - سرویس مسکن و شهرسازی

مروری بر اخبار حوزه مسکن و شهرسازی؛

ضرورت تولید مسکن برای اقشار کم درآمد/سیاست‌های تهیه طرح‌های جامع شهرهای زیر ۵۰ هزار نفر در شورای‌عالی شهرسازی تصویب شد/تصویب اساسنامه شهر جدید ایوانکی در کمیسیون اجتماعی دولت

گزارش آخر هفته انتخاب مهندس اسلامی به عنوان وزیر راه و شهرسازی، محقق کردن منابع پشتیبان برای تامین مسکن اقشار کم‌درآمد، تصویب سیاستهای شورای‌عالی شهرسازی برای تهیه طرح‌های جامع شهرهای زیر ۵۰ هزار نفر، ابلاغ مصوبه شورا برای شهر ماکو، تصویب اساسنامه شهر جدید ایوانکی در کمیسیون اجتماعی دولت و واکاوی نقش بافت فرسوده شهر تهران در افزایش میزان تلفات و خسارت‌های زلزله از اهم اخبار حوزه مسکن و شهرسازی در هفته گذشته بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، اهم اخبار حوزه مسکن و شهرسازی در هفته‌ای که گذشت به شرح زیر است:

هفته گذشته با حضور حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی در مجلس شورای اسلامی برای معرفی وزرا و اخذ رای اعتماد مجلس به وزیر جدید راه و شهرسازی،   مهندس محمد اسلامی با ۱۵۱ رای موافق وزیر راه و شهرسازی شد.

دولت در زمینه مسکن، بدهکار مردم است و باید مساله مسکن را در کشور حل کنیم

حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی روز شنبه در دفاع از وزرای پیشنهادی با اشاره به وظیفه سنگین وزیر راه و شهرسازی برای حل مشکل مسکن در کشور، با تاکید بر اینکه دولت در زمینه مسکن بدهکار مردم است و باید مساله مسکن را حل کند، گفت: امروز کامیون‌دارها مشکلاتی دارند که باید آن مشکلات حل شود؛ قطعه، لاستیک و بیمه خودرو و دیگر مشکلات آنان باید حل شود. در زمینه راه و راه‌آهن و کشتیرانی و بنادر اقدامات زیادی برای انجام داریم.

محقق کردن منابع پشتیبان برای تامین مسکن اقشار کم‌درآمد

مهندس محمد اسلامی در نشست علنی روز شنبه ۵ آبان‌ماه در مجلس شورای اسلامی  از پیشگیری توسعه حاشیه‌نشینی و بهسازی راه‌های روستایی به عنوان مهمترین اقدامات خود یاد کرد و گفت: توجه به موضوع مسکن که نه تنها در قانون اساسی بلکه در برنامه ششم توسعه نیز در جهت تامین نیاز اقشار متوسط و کم درآمد جامعه آمده مبنی بر اینکه ۴۰ میلیون و ۵۰۰ هزار واحد مسکونی تا پایان سال اجرای برنامه، ۹۰۰ هزار واحد مسکن برای اقشار کم‌درآمد و ۵۰۰ هزار واحد برای اقشار تحت پوشش سازمان‌های حمایتی بوده، باید عملیاتی شود که سازوکار لازم برای آن نیز طراحی شده است.

ضرورت تولید مسکن برای اقشار کم درآمد و تبدیل آن به یک جریان دائمی

مهندس محمد اسلامی همچنین در هفته گذشته اعلام کرد: باید مطمئن باشیم که تولید مسکن توسط تشکل‌های واجد شرایط و دارای صلاحیت انجام می‌شود و مردم باید بتوانند اطمینان حاصل کنند که مراجعی معتبر مسکن شان را تامین می‌کنند.

جایگاه ویژه تامین مسکن اقشار کم‌درآمد و آسیب‌پذیر در برنامه‌های وزیر راه و شهرسازی

امیرامینی معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی گفت: مهندس اسلامی تفکر و اندیشه‌های نوینی در خصوص شیوه‌های تأمین مالی با رویکرد، ارائه مشوق‌های دولتی برای حضور پررنگ بخش خصوصی  به‌ویژه در گروه‌های دارای توجیه اقتصادی دارد و معتقد است؛ وظیفه دولت اجرای پروژه‌هایی با توجیه محرومیت‌زدایی و رویکرد اجتماعی است.

بازنگری طرح جامع شهر جدید سهند

طرح جامع شهر جدید سهند در چهاردهمین جلسه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در سالجاری مورد بازنگری قرار گرفت و مقرر شد تا مشاور طرح و شرکت عمران شهرهای جدید پاسخ لازم را آماده و بار دیگری موضوع در شورا مطرح شود.

محمد سعید ایزدی دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری ایران در مورد طرح جامع سهند و تصمیماتی که در چهاردهمین جلسه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در سالجاری(۹۷) در این موضوع اخذ شد، اعلام کرد: قرار بود تا تغییراتی را در طرح جامع سهند انجام دهند که با فاز ۵ پیشنهادی شرکت عمران شهرهای جدید مصادف شد که  اعضا تشخیص دادند به دلیل دغدغه‌های عمده‌ای که وجود دارد به ویژه مسائل آب، برق، پدافند غیرعامل و مسائلی از این دست ضمن موافقت با کلیات، موضوع به کمیته کار برگشت.

ایزدی ادامه داد: برای بررسی دغدغه‌های اعضا، مقرر شد تا مشاور طرح و شرکت عمران شهرهای جدید پاسخ لازم را آماده و مجددا به شورا ارایه کنند.

ابلاغ مصوبه شورای‌عالی شهرسازی درباره طرح جامع شهر ماکو

مصوبه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران درباره طرح جامع شهر ماکو در نامه‌ای به امضای دبیر شورای‌عالی شهرسازی ومعماری ایران به استاندار و رئیس شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان آذربایجان غربی ابلاغ شد.

تصویب سیاستهای شورای‌عالی شهرسازی برای تهیه طرح‌های جامع شهرهای زیر ۵۰ هزار نفر

ایزدی دبیر شورای عالی شهرسازی ومعماری ایران، اعلام کرد: سیاست‌های شورای‌عالی شهرسازی ومعماری برای طرح‌های جامع شهرها - تکلیف ماده ۳۱ احکام دائمی قانون برنامه توسعه با نظر اکثریت اعضا در دو بحث محتوا و گردش کار، تصویب شد.

تصویب اساسنامه شهر جدید ایوانکی در کمیسیون اجتماعی دولت

طاهرخانی معاون وزیر راه و شهرسازی در جلسه بررسی مشکلات و موانع شهر جدید ایوانکی از برگزاری همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری برای این شهر جدید خبر داد و گفت: به دنبال پیگیری‌های انجام شده در این راستا موفق شدیم اساس‌نامه شرکت مستقل شهر جدید ایوانکی را به تصویب کمیسیون اجتماعی دولت برسانیم که پس از تصویب نهایی در جلسه هیئت وزیران اقدامات لازم جهت راه‌اندازی شرکت عمران مستقل این شهر انجام خواهد شد.

راه‌اندازی متروی تهران- پردیس/ تشریح آخرین وضعیت واحدهای خالی مسکن مهر شهرهای جدید

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید در تشریح آخرین وضعیت واحدهای مسکن مهر شهر جدید پردیس گفت: واحد‌های مسکونی خالی به متقاضیانی که آورده خود را تکمیل کرده‌اند تحویل داده می‌شود.

استقرار کارگزاری مسکن مهر در محل فازها

طاهرخانی مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید از استقرار کارگزاری مسکن مهر با هدف سهولت و تسریع در کار متقاضیان خبر داد و گفت: اصل افزایش وام برای پروژه‌های مسکن مهر پردیس بوده و ممکن است وام برخی پروژه‌ها در سایر شهرها نیز تا ۵ میلیون تومان افزایش یابد

واکاوی نقش بافت فرسوده شهر تهران در افزایش میزان تلفات و خسارت‌های زلزله

علی بیت‌اللهی مدیر بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی آمار و ارقامی از بافت فرسوده شهر تهران ارایه کرد و در مورد نقش بافت فرسوده در افزایش تلفات و خسارت‌های زلزله توضیحاتی را ارایه کرد.

بر اساس اعلام مرکز تحقیقات محدوده‌های نیازمند بازآفرینی در کل کشور به شرح جدول زیر است:

نوع بافت

شاخص (مساحت به هکتار)

جمعیت (میلیون نفر)

تعداد محله نابسامان شهری

میانگین جمعیت محله‌های نابسامان

نسبت به جمعیت شهرنشین کشور(درصد)

نسبت به سطح شهر (درصد)

بافت فرسوده (عرصه تاریخی و غیرتاریخی مراکز شهری

۷۷۰۰۰ هکتار

۱۰

۱۶۰۰ محله

۶۵۰۰ نفر

۱۸.۲

۹.۲

اسکان غیررسمی

۵۵۰۰۰ هکتار

۱۱

۱۱۰۰

۱۰۰۰۰

۲۰.۲

۷.۵

جمع کل

۱۳۲۰۰۰ هکتار

۲۱ میلیون نفر

۲۷۰۰ محله

۸۰۰۰ نفر

۳۸.۶

۱۶.۷

هشدار نسبت به بروز زلزله در عسلویه؛ کانون تجمع شرکت‌های پتروشیمی و گاز ایران

رئیس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی ضمن ارایه توضیح در مورد زمین‌لرزه‌های یکماه اخیر عسلویه که کانون تجمع شرکت‌های پتروشیمی و گاز ایران است، نسبت به تجمع این شرکت‌ها در منطقه و بی‌توجهی مسئولان نسبت به بروز زلزله در آن منطقه هشدار داد.

رئیس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به اینکه این گستره، کانون تجمع شرکت های پتروشیمی و گاز ایران است، تصریح کرد: لازم است به امر خطر زلزله توجه جدی بشود که متاسفانه نمی‌شود.