شناسهٔ خبر: 10011 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

فخریه کاشان در گفتگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی اعلام کرد:

۳ منبع جذب سرمایه‌های خارجی بعد از لغو تحریم‌ها و اولويت‌های وزارت راه و شهرسازی/ هيئت‌هايی از اتريش و ايتاليا به ايران می‌آيند/ آخرين وضعيت ترمینال «سلام» و «ايران شهر» فرودگاه امام (ره)

اصغر فخریه کاشان مشاور وزير و رئيس شورای هماهنگی و سياست‌گذاری تامين مالی خارجی پروژه‌های وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه تاکنون هیأت‌هایی از کشورهای فرانسه، آلمان و ترکمنستان به ایران برای سرمایه گذاری در حوزه‌های حمل و نقل سفر کردند گفت: نمایندگانی از کشورهای ایتالیا و اتریش نیز قرار است به ایران سفر کنند.

اصغر فخريه كاشان در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی درباره وضعیت جذب سرمایه‌گذاری خارجی برای پروژه‌های راه و شهرسازی با بیان اینکه قبل از لغو تحریم‌ها اتفاق خاصی در حوزه سرمایه گذاری رخ نمی‌دهد، اظهار کرد: وزارت راه و شهرسازی برای تامین نیازهای خود در صورت لغو تحریم‌ها از سه مسیر سرمایه‌گذاری، تامین مالی از طریق اعتبار صادراتی و اجاره به شرط تملیک یا به اصطلاح لیزینگ برنامه‌ریزی می‌کند.

وی گفت: با توجه به حضور هیأت‌های سیاسی و اقتصادی کشورها و نمایندگان شرکت‌های خارجی بعد از توافقات هسته‌ای امیدواری بسیاری برای جذب سرمایه‌های خارجی وجود دارد که در همین زمینه تاکنون هیأت‌هایی از کشورهای فرانسه، آلمان و ترکمنستان به ایران آمدند و نمایندگانی از کشورهای ایتالیا و اتریش نیز قرار است به ایران سفر کنند.

مشاور وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه پروژه‌هایی مانند تأمین واگن، لوکوموتیو، کامیون و خودروهای مورد نیاز کشور در قالب ليزینگ تعریف می‌شود، افزود: بخشی از پروژه‌ها مانند قطار تهران - قم - اصفهان - مشهد به صورت اعتبار صادراتی تعریف خواهد شد و بخشی از پروژه‌ها مانند فرودگاه‌ها در قالب جذب سرمایه گذاری خارجی بعد از تحریم اجرا می شوند.

فخریه کاشان با اشاره به اولویت‌های وزارت راه و شهرسازی برای پروژه‌های قابل سرمایه گذاری به پايگاه خبري وزارت راه گفت: اولویت نخست وزارت راه و شهرسازی برای جذب سرمایه گذاری پروژه‌های ریلی است که تهران- مشهد، چابهار- زاهدان، همدان- کرمانشاه و میانه- تبریز از مهمترین پروژه‌های ریلی هستند.

مشاور وزیر راه و شهرسازی بازسازی فرودگاه‌ها و ارتقای سیستم ناوبری هوایی را اولویت بعدی وزارت راه و شهرسازی در جذب سرمایه گذاری‌های خارجی عنوان کرد و درباره توسعه فرودگاه‌های مناطق محروم نیز گفت: واقعیت این است که فرودگاه‌های محروم به هیچ وجه اقتصادی نیستند و تعداد مسافرانی که در این فرودگاه‌ها تردد می‌کنند هزینه‌ها را پوشش نمی‌دهد بنابراین برای اقتصادی کردن فرودگاه‌های محروم باید از روش‌های دیگر از جمله ظرفیت‌سازی برای فعالیت‌های جانبی و تجاری کردن آنها استفاده کرد.

 وی درباره این که چه اقداماتی برای اقتصادی کردن فرودگاه‌های محروم در دستور کار است اظهار کرد: در صنعت هوانوردی ارتقای سیستم ناوبری و تامین ناوگان مناسب در اولویت است اما با توجه به محدودیت های منابع باید بر اساس اولویت نسبت به توسعه این بخش‌ها به ترتیب اقدام کرد.

فخریه کاشان درباره طرح توسعه شهر فرودگاهی امام خمینی نیز فت: ترمینال زیارتی این فرودگاه با عنوان «ترمینال سلام» در حال ساخت است که امیدوار هستیم در پایان تیرماه سال آینده مورد بهره‌برداری قرار گیرد. همچنین اقدامات مربوط به فعالیت‌های مهندسی «ترمینال ایران شهر» نهایی شده که امیدواریم طی دو ماه آینده مناقصه اجرای این طرح برگزار شود و در قالب جذب سرمایه گذاری احداث شود.

رئيس شورای هماهنگی و سياست گذاری تامين مالی خارجی پروژه های وزارت راه و شهرسازی در پاسخ به این سوال که آیا منابعی از پول‌های بلوکه شده ایران در خارج از کشور در صورت آزاد شدن در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار می گیرد یا خیر به پايگاه خبري وزارت راه گفت: پول‌های بلوکه شده‌ای که وارد کشور می شوند به دو گروه تقیسم می‌شوند؛ بخشی از این منابع متعلق به دولت است که قاعدتا دولت در قالب بودجه های سنواتی می‌تواند از آن استفاده کند؛ بنابراین منابعی از این بخش در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار نمی‌گیرد. بخش دیگری از منابع بلوکه شده ایران متعلق به بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران است که هر دستگاهی که بر اساس بودجه سالانه منابع ریالی داشته باشد می تواند معادل آن را از بانک مرکزی ارز دریافت کند؛ بنابراین انتظار اینکه از پول‌های بلوکه شده در خارج از کشور، منابعی به اعتبارات وزارت راه و شهرسازی اضافه شود انتظار درستی نیست./

نظر شما