شناسهٔ خبر: 100643 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

معاون مسکن وساختمان وزارت راه و شهرسازی:

استانداران برای تامین زمین نهضت ملی مسکن تا پایان سال فرصت دارند

محمود محمودزاده معاون مسکن وساختمان وزارت راه و شهرسازی گفت: به استانداران گفته شد تا پایان سال با تشکیل کمیته زمین، کل نیاز برای ساخت ۴ میلیون مسکن را تامین کنند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه‌وشهرسازی، محمود محمود زاده، معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی در دومین جلسه شورای عالی مسکن با بیان اینکه به استانداران گفته شد تا پایان سال با تشکیل کمیته زمین، کل نیاز برای ساخت ۴ میلیون مسکن را تامین کنند، افزود: برای بیش از ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار واحد مسکونی زمین تامین شده است اما هنوز برای تامین یک میلیون و ۳۵۰ هزار واحد مسکونی مشکل تامین زمین داریم .

در این جلسه وزیر راه و شهرسازی و معاون مسکن وساختمان گزارش عملکرد از مراحل ثبت نام طرح نهضت ملی مسکن ، تامین زمین، تامین منابع مالی و توافقات با استانداران و سازمان برنامه و بودجه ارائه کردند.

معاون وزیر مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی گفت: تاکنون یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر در طرح نهضت ملی مسکن ثبت نام کرده اند .

محمود محمودزاده افزود: جلسات هماهنگی با بانک مرکزی برگزار شده و شورای پول و اعتبار سهم تخصیص منابع مالی هر بانک را تصویب و ابلاغ کرده است.

وی افزود: تسهیلات قبلی بانک ها برای ساخت مسکن فقط ۲۰ درصد هزینه را تامین می کرد در حالیکه تسهیلات پیش بینی شده در قانون جهش تولید مسکن ۸۰ درصد هزینه واحد مسکونی در نظر گرفته شده است .

معاون مسکن وساختمان وزیر راه وشهر سازی گفت : صدور پروانه یکی از مشکلات اساسی است که بخاطر بروکراسی اداری زمان زیادی را به خود اختصاص می دهد به همین دلیل برای ساخت واحدهای مسکونی طرح نهضت ملی مسکن قرار است بین یک تا سه ماه پروانه ساخت صادر شود.

محمودزاده افزود: برای خدمات نظام مهندسی نیز یک ماه وقت در نظر گرفته شد تا نقشه های واحدهای مسکونی را تایید کنند.

وی همچنین درباره صندوق ملی مسکن نیز گفت : اساسنامه این صندوق تدوین و به معاون اول ارائه شد.

محمودزاده گفت : استراتژی وزارت راه و شهرسازی تولید مستمر مسکن است تا کسی در صف باقی نماند.

وی با اشاره به اینکه در ۶۱۰ شهر کشور که زیر ده هزار نفر جمعیت دارند مشکل زمین وجود ندارد افزود : ۵۲۰ هزار خانوار دهک های پایین در شهرها و روستاهای کشور شناسایی شده اند .

محمودزاده افزود : نرخ سود تسهیلات برای دهک های اول تا سوم همچنین نرخ سود تسهیلات بانکی برای روستاها ۵ درصد و برای دهک های متوسط نرخ سود بانکی ۹ درصد و برای دهک های بالاتر ۱۲ درصد در نظر گرفته شده است .

وزیر راه و شهرسازی نیز در این جلسه با اشاره به اینکه برای تامین زمین برای برخی استان ها هنوز با مشکل مواجه هستیم افزود : از استانداران می خواهیم برای تامین زمین نظارت کافی داشته باشند .

رئیس جمهور نیز در بخش دیگری از جلسه امروز از وزیر راه و شهرسازی پرسید ساخت مسکن در تهران و کلانشهرها آیا جذابیت برای سکونت بیشتر نمی کند و جمعیت این شهرها افزایش نمی یابد؟

وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به این سوال گفت : در شهر تهران و کلانشهرها زمین و مبنایی برای ساخت مسکن هم نداریم چون ساخت مسکن در این شهرها بسیار گران تمام می شود.

وی افزود : در استان تهران دو شهر اندیشه و هشتگرد در غرب استان و دو شهردیگر ایوانکی و خوارزمی در شرق تهران در نظر گرفته شده است همچنین در تبریز نیز برای ساخت مسکن دو شهر سهند و شهریار پیش بینی شده و متقاضیان این استانها می توانند در این شهرها صاحب خانه شوند.

رئیس سازمان برنامه و بودجه نیز با اشاره به اینکه در کلانشهرها بخصوص بافت فرسوده هم می توانیم این طرح ها را اجرا کنیم افزود: باید برای بافت های فرسوده کلانشهرها برنامه ریزی داشته باشیم و عرضه مسکن را به حدی زیاد کنیم تا نیاز به مسکن برطرف شود.

مسعود میرکاظمی افزود : باید برای ساخت واحدهای مسکونی پیش بینی شده از تکنولوژی های مناسب استفاده کنیم تا قیمت تمام شده کاهش یابد.

همچنین دنیامالی نماینده مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه با اشاره به اینکه برای حل مشکل مسکن مردم باید برنامه بلند مدت داشته باشیم گفت: هم اکنون طرح نهضت ملی مسکن در ۵۲۰ شهر اجرا می شود در حالیکه ۱۱۰۰ شهر داریم بنابراین برای توزیع مناسب مسکن در شهرهای کشور باید برنامه ریزی انجام شود تا همه شهرها از این طرح بهره مند شوند.

وی با اشاره به اینکه در شهرهای کوچک ده تا ۱۵ هزار نفر ساکن هستند و بیشتر دهک های پایین جامعه را تشکیل می دهند افزود: هر چه به این شهرها بیشتر توجه کنیم دهک های پایین جامعه از این طرح بهره بیشتری خواهند برد.

احمد دنیا مالی همچنین تاکید کرد : در برنامه هفتم توسعه نیز برنامه ریزی درباره مسکن باید به طور جدی در دستور کار قرار گیرد.

رئیس بنیاد مسکن هم همچنین با اشاره به اینکه حدود ۴۵ هزار واحد مسکونی در شهرها و حاشیه شهرها و بافت های ناکارآمد در دست اجراست افزود : امسال ۵۰ درصد خانه های روستایی مقاوم سازی شدند در حالیکه این رقم در سال ۸۴ ، هفت درصد بود.

اکبر نیکزاد افزود: بر اساس طرح نهضت ملی مسکن ۲۰۰ هزار واحد مسکونی در روستاها و ۲۰۰ هزار واحد مسکونی در شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت خواهیم ساخت که برای متقاضیان این واحدها تسهیلات ۲۰۰ میلیونی در نظر گرفته شده که سود ان در شهرهای کوچک ۱۲ درصد و در روستاها ۵ درصد است.