شناسهٔ خبر: 101074 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

عملکرد سه ماهه مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در دولت سیزدهم؛

بانک اطلاعاتی شرکت‌های دانش‌بنیان تکمیل شد/اتمام مطالعات ۳۰ پروژه حمل و نقلی و مسکن و شهرسازی/بررسی کنترل‌های کیفی پروژه‌های انبوه‌سازی یک میلیون واحد مسکونی در سال

مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در سه ماهه دولت سیزدهم با تشکیل بانک اطلاعاتی شرکت‌های دانش‌بنیان و اتمام مطالعات ۳۰ پروژه حمل‌ونقلی و مسکن و شهرسازی، با برگزاری جلساتی با فعالان عرصه ساخت و ساز، نحوه کنترل کیفی پروژه انبوه‌سازی یک میلیون مسکن در سال را بررسی می‌کند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، وزارت راه و شهرسازی با تدوین گزارشی به ارائه دستاوردهای این وزارتخانه در سه ماه نخست فعالیت دولت سیزدهم در حوزه‌های مختلف، از جمله اقدامات انجام شده در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی پرداخت.

بنا بر گزارش ارایه شده، مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در سه ماه دولت سیزدهم، ۴۹ دوره آموزشی به میزان ۳۷ هزار و ۲۴۰ نفر ساعت، سیزدهمین همایش ملی و نمایشگاه قیر، آسفالت و ماشین‌آلات را برگزار کرد. همچنین تعداد ۶ پروژه بخش حمل و نقل، تعداد ۲۴ پروژه بخش ساختمان و معماری و شهرسازی به اتمام رسید. تعداد ۳۲۷ گواهینامه فنی بررسی و تایید شد و تعداد ۷ نظریه فنی نیز توسط مرکز تحقیقات صادر شد.

این گزارش می‌افزاید، مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در خصوص حرکت در اجرای ۱۰ اقدام راهبردی وزارتخانه مجموعه اقداماتی را در سه ماه دولت سیزدهم انجام داده است که بخشی از آنها شامل این موارد است: ایجاد نظامنامه داخلی برای تشکیل حلقه‌های اندیشه‌ورز، تکمیل و به‌روزرسانی بانک اطلاعات نخبگان برای شرکت در حلقه‌های اندیشه‌ورز (ارسال برای معاونت برنامه‌ریزی و توسعه منابع جهت بهره‌برداری)، تکمیل و به‌روزرسانی بانک اطلاعات شرکت‌های دانش‌بنیان (ارسال برای معاونت برنامه‌ریزی و توسعه منابع جهت بهره‌برداری).

همچنین، برگزاری نشست عمومی برای اطلاع‌رسانی اهداف و هم‌اندیشی با صاحبان فناوری‌های نوین، نشست عمومی برای اطلاع‌رسانی اهداف و هم‌اندیشی با شرکت‌های دانش‌بنیان، مجموعه نشست‌هایی به منظور بررسی نحوه کنترل کیفی در پروژه‌های انبوه‌سازی یک میلیون مسکن در سال، تسریع در اتمام کتابچه مجموعه توصیه‌های فناوری‌های نوین در راستای تولید، و ارائه ویرایش جدید مشخصات فنی عمومی و اجرایی تأسیسات برقی کارهای ساختمانی (نشریه ۱۱۰) از دیگر اقدامات مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی است.

بنا بر این گزارش، برنامه‌ریزی به منظور تشکیل حلقه‌های اندیشه‌ورز برای بررسی موضوعات پیشنهاد شده (پیشنهاد برنامه بهینه‌سازی مصرف انرژی در ساختمان (NETZERO) پیشنهاددهنده از اسپانیا، پیشنهاد ایجاد رابط بین نیروهای فنی ماهر ساختمانی با کارفرمایان و سازندگان، پیشنهاد طرح نوآورانه رنگ ترافیکی شب نور، پیشنهاد طرح نوآورانه بلوک‌های تقویت شده خودرنگ کنار خیابان، پیشنهاد روکش دیوار خودرنگ ضد خراش، ضد کپک و...) از دیگر اقداماتی است که مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی به منظور عمل در اجرای ۱۰ راهبرد وزارت راه و شهرسازی در دولت سیزدهم در دستور کار قرار داده است.

یادآور می‌شود، جزئیات ۱۰ اقدام راهبردی وزارت راه و شهرسازی در دولت سیزدهم شامل بانک زمین تسهیلگری معماری و شهرسازی، نهضت ملی مسکن، بازآفرینی معماری دیجیتالی سازمانی، نهضت جامع حمل و نقل، اقتصاد مسکن و حمل و نقل و فراگیری اطلاعاتی، تعیین‌تکلیف پروژه‌های پیشران حمل‌و‌نقل، بازآفرینی نظام‌های سرمایه‌های انسانی، بازآفرینی ساختار سازمان وزارت راه و شهرسازی، راه‌اندازی حلقه‌های اندیشه‌ورز با متولی‌گری معاونت برنامه‌ریزی و مدیریت منابع، ارتقای بهره‌وری کلیه واحدها با متولی‌گری معاونت برنامه‌ریزی و مدیریت منابع است.