شناسهٔ خبر: 101134 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیر کل راه و شهرسازی خراسان رضوی خبر داد :

تمدید تفاهم نامه فعالیت دفتر منطقه‌ای شمال شرق مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی

IMG-20211128-WA0011.jpg مدیر کل راه و شهرسازی خراسان رضوی ازتمدید تفاهم نامه فعالیت دفتر منطقه‌ای شمال شرق مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی خبر داد. 

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (خراسان رضوی)، درجلسه هم اندیشی ارتقاء سطح عمران و آبادانی استان خراسان رضوی که با حضور رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی، رییس شورای مرکزی نظام مهندسی ساختمان، مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی، رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی و جمعی ازاعضای هیأت‌مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان، عضو شورای مرکزی و مهندس طاهری اصل رییس کمیسیون انرژی، استاندارد مصالح و محیط زیست شورای مرکزی وجمعی از روسای دانشکده های مهندسی دانشگاه های مشهد به میزبانی اداره کل راه و شهرسازی استان خراسان رضوی برگزار شد؛ تفاهم نامه فعالیت دفتر منطقه‌ای شمال شرق مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی تمدید وامضا شد.

رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی در این جلسه گفت: ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال با روش‌های سنتی غیرممکن است.

رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی در ابتدای سخنان خود با اشاره به وجود دفتر منطقه‌ای شمال شرق کشور در مشهد به عنوان یکی از فعال ترین دفاتر، آن را امتیاز بزرگی برای استان برشمرد و خواهان انعکاس ظرفیت‌های علمی و فنی جامعه دانشگاهی و مهندسی استان از طریق این دفتر به مرکز تحقیقات جهت همکاری‌های آتی شد.

وی با بیان خلاصه‌ای از عملکرد مرکز تحقیقات در سال‌های اخیر، از بازنگری در تمامی مباحث در شورای تدوین این مرکز خبر داد و افزود: متاسفانه برخی از این ویرایش‌ها به مرحله ابلاغ رسمی نرسیده و در فرایندهای اجرایی معطل مانده است.

رئیس مرکز تحقیقات با اشاره به طرح جهش مسکن، ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال با روش‌های سنتی را غیرممکن دانست و گفت: این مرکز در راستای وظایف محول شده شرکت‌هایی که توان صنعتی‌سازی دارند، را شناسایی کرده که طی بررسی‌های به عمل آمده ظرفیت بسیار خوبی در مجموع برای ورود به صنعتی‌سازی مسکن در این رابطه شناسایی شده است.

وی در پایان خواهان همکاری دانشگاه‌ها و مراکز علمی کشور با مرکز تحقیقات در راستای پیشبرد روش‌های نوین در ساخت مسکن و همچنین بررسی راه‌های مقابله با پدیده فرونشست زمین در مناطق مختلف کشور شد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان با بیان این که فضای شهرسازی و معماری مشهد باید نشان‌دهنده هویت مذهبی این شهر باشد، گفت: با وجود بارگاه منور رضوی در مشهد، باید توجه بیشتری به معماری و شهرسازی متناسب با الگوهای ایرانی و اسلامی داشته باشیم. 

عبدالمجید نژادصفوی با ارائه آماری از ساختمان های نیمه بادوام و کم‌دوام مشهد، تقاضای مسکن در این شهر را بسیار زیاد توصیف کرد و با بیان استقبال هم استانی‌ها از طرح نهضت ملی مسکن، گفت: برای به سرانجام رسیدن این طرح بزرگ تمامی دستگاه‌های اجرایی باید تمام ظرفیت خود را بکار گرفته و در راستای کمک به قشر آسیب‌پذیر که هدف این طرح هستند تمام سعی خود را بکار ببندند.

رئیس شورای مرکزی نظام مهندسی: اتلاف سرمایه در پروسه ساخت و ساز از عوامل اصلی افزایش قیمت تمام شده مسکن است.

خرم در ابتدای سخنان خود در این دیدار با اشاره به بحران آب در کشور توجه بیش از پیش به میزان مصرف آب در صنایع ساختمانی و ورود به بحث تولید آب شد. وی با ارائه آماری از مصرف آب در صنایع و کشاورزی از عدم توجه به مخاطرات زیست محیطی و طرح‌های آمایش سرزمینی در توسعه صنایع و کشاورزی انتقاد کرد و آن را تهدیدی برای امنیت و سلامت جامعه دانست.

وی در ادامه با اشاره به طرح جهش تولید مسکن گفت: توان و ظرفیت بالایی در شرکت‌ها و پیمانکاران داخلی وجود دارد که باید شناسایی شده و منابع لازم در اختیار آنان قرار بگیرد. وی با بیان اینکه اتلاف سرمایه در اثر طولانی شدن پروسه ساخت و ساز از دلایل اصلی ایجاد تورم در بازار مسکن و افزایش قیمت تمام شده آن است خواهان سرعت دادن به ساخت و ساز چه در روش‌های سنتی و چه در صنعتی‌سازی مسکن شد.

 خرم استفاده از ابزارها و روش‌های استاندارد در ساخت سنتی را یکی از الزامات حال حاضر دانست و خواهان تعریف استانداردها در این خصوص و نظارت سختگیرانه بر اجرای آن شد

وزیر اسبق راه و ترابری در بخش پایانی سخنان خود با بیان اینکه بخش خصوصی موتور محرک اقتصاد هر جامعه‌ای است خواهان کاهش تصدی‌گری دولت و واگذاری هر چه بیشتر امور به بخش خصوصی شد و هماهنگی و همکاری دولت و بخش خصوصی را اصل اساسی در پیشبرد اهداف عالیه دولت‌ها دانست.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی: تمدید تفاهم نامه مرکز تحقیقات نشان دهنده عملکرد مجموعه دفتر منطقه ای در خراسان رضوی است.

بشیر رئیس هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خراسان رضوی نیز در این مراسم ضمن استقبال از تمدید این تفاهم‌نامه ابراز امیدواری کرد تا در دوره جدید این همکاری که با محوریت سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی انجام خواهد شد و با استفاده از تجربیات دفتر طی سال های گذشته شاهد اقدامات موثر و ماندگاری در دفتر منطقه ای شمال شرق کشور باشیم.

وی در ادامه با اشاره به دغدغه سازمان نظام مهندسی استان در خصوص عدم شفافیت آیین‌نامه تعارض منافع و همچنین نحوه مشارکت در طرح جهش مسکن، خواهان بازنگری در این دو مورد با هماهنگی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان‎‌ها شد.

در پایان این نشست تفاهم نامه مشترک فی مابین مرکز تحقیقات راه و مسکن و شهرسازی، اداره کل راه و شهرسازی استان و نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی در خصوص تمدید فعالیت دفتر منطقه ای شمال شرق مرکز تحقیقات به امضای شکرچی زاده، نژادصفوی و بشیر رسید.