شناسهٔ خبر: 102280 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل دفتر ساخت و توسعه راه های فرعی و روستایی سازمان خبر داد:

سیستان و بلوچستان در اولویت احداث راه های روستایی کشور

مراسم هفته حمل و نقل، رانندگان و راهداری سیستان و بلوچستان سال 1400 مدیرکل دفتر ساخت و توسعه راه های فرعی و روستایی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای گفت: سیستان و بلوچستان با توجه به وسعت و محرومیت در اولویت ساخت راه های روستایی قرار دارد بطوری که در افق چند ساله ۵۵۰۰ کیلومتر راه در آن توسط این سازمان ساخته خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (سیستان و بلوچستان) علی خانقائی، مدیرکل دفتر ساخت و توسعه راه های فرعی و روستایی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای در همایش هفته حمل و نقل، رانندگان و راهداری و تقدیر از فعالین بخش حمل و نقل و راهدران سیستان و بلوچستان اظهار داشت: طی دو سال اخیر تمام نیازهای کشور در حوزه راه های روستایی و فرعی احصا و بر اساس آن کتابی تهیه شده است تا همه مسئولان کشوری و استانی بر اساس آن به اولویت بندی بودجه ها برای توسعه این مسیرها بپردازند.

وی ادامه داد: از مجموع ۳۹ هزار و ۵۰۰ روستای بالای ۲۰ خانوار کشور هفت هزار و ۲۲۲ روستا فاقد راه هستند که در برنامه داریم این روستاها را از راه مناسب آسفالته بهره مند سازیم.
مدیرکل دفتر ساخت و توسعه راه های فرعی و روستایی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای تصریح کرد: بر اساس برنامه ریزی انجام شده در نظر داریم ۳۲ هزار کیلومتر راه روستایی مورد نیاز کشور را در مدت زمانی پنج ساله احداث نمایم این در حالی است ۶۰ درصد این مسیرها در مناطق کوهستانی و سخت گذر قرار دارد.

خانقائی افزود: هفت استان کشور از جمله سیستان و بلوچستان در اولویت ساخت راه های روستایی کشور قرار دارند.
وی افزود: سیستان و بلوچستان با توجه به نیاز رتبه نخست تخصیص اعتبارات و قیر کشور را در حوزه راه های روستایی به خود اختصاص داده است.
مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان سیستان و بلوچستان نیز در این همایش با تبریک حمل و نقل، رانندگان و راهداری گفت: فعالان حوزه حمل و نقل در این استان در تمامی دوران ها به ویژه جنگ‌تحمیلی و شرایط فعلی کرونا منشا خدمات ارزنده بودند بطوری که همزمان با افزایش ظرفیت بندر چابهار و رشد جابجایی کالا و ترانزیت وقفه ای در ارائه خدمات به وجود نیامده بلکه حتی اخیرا در یک روز ۱۳ هزار تن کالا در استان جابجا شد که یک رکورد محسوب می شود.

ایوب کرد افزود: همچنین پایانه های مرزی سیستان و بلوچستان با وجود شیوع ویروس کرونا از پایانه های فعال کشور بودند بطوری که‌ سال گذشته افزون بریک میلیون و ششصد هزار تن کالا از طریق این‌پایانه در استان جابجا شد.
وی بیان کرد: پایانه های مسافری سیستان و بلوچستان نیز در این مدت با وجود همه مشکلات از جمله کاهش ۵۰ درصدی مسافر و ضرر وارده به فعالان این حوزه بدون وقفه در خدمت مردم استان بوده است.
وی روکش آسفالت  ۷۰۰ کیلومتر از محورهای مواصلاتی و خط کشی یک هزار و ۸۰۰ کیلومتر از مسیرهای ارتباطی را از مهمترین اقدامات حوزه راهداری در سال گذشته در سیستان و بلوچستان برشمرد و اظهار داشت: امسال نیز همکاران پر تلاش راهداری ما با استفاده از توان اکیپ امانی اقدام به خط کشی یک هزار و ۷۵۰ کیلومتر از راهها نموده اند.
کرد تعمیر و بازسازی ۲۷ دستگاه انواع ماشین آلات سنگین و نیمه سنگین از رده خارج راهداری را در سیستان و بلوچستان از اقدامات ارزشمند و ماندگار عنوان کرد و افزود: تعمیر و بازسازی این تعداد از ماشین راهداری در استان با استفاده از توان نیرو‌های متخصص بومی، منجر به ۱۶۰ میلیارد‌ تومان صرفه‌جویی اقتصادی و رونق اشتغال تخصصی در صنعت راهداری شده است .
گفتنی است در پایان‌ مراسم با حضور مدیرکل دفتر ساخت و توسعه راه های فرعی و روستایی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای و مسئولان استانی از فعالین بخش حمل و نقل و راهداران استان با اهدای لوح تقدیر بعمل آمد.