به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، عادل دریس با اشاره به اینکه سازمان بنادر و دریانوردی در سالهای اخیر با رویکرد اجرایی کردن سیاستهای اصل ۴۴ قانون اساسی در واگذاری امور به بخش خصوصی، گام برداشته است، اظهار داشت: این سازمان همپای توسعه روساختهای بندری و دریایی با مشارکت بخش خصوصی، زیرساختهای لازم در جهت توسعه ظرفیت بنادر را در دستور کار خود قرار داده است.
وی ادامه داد: در همین راستا در بنادر استان خوزستان به ویژه منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی (ره) با صرف حدود ۲۰۰۰ میلیارد ریال نسبت به تأمین زیرساختها از جمله بهسازی اسکلههای موجود (۳۷ پست اسکله)، ساخت اسکلههای بزرگ (اسکله ۱۵۰ هزار تنی جهت پهلوگیری کشتیهای پست پاناماکس)، تأسیسات برق، آب، دیتا و...اقدام شده است.
مدیرکل بنادر و دریانوردی خوزستان با اشاره به اینکه ایجاد راههای دسترسی جادهای و ریلی (وجود بیش از ۱۴۰ کیلومتر خط راه آهن متصل به راه آهن سراسری کشور)، افزایش اراضی بندری و...از دیگر اقدامات صورت گرفته است، عنوان کرد: این رویکرد در سایر بنادر استان از جمله بندر خرمشهر، بندر آبادان و سایر بنادر کوچک نیز در چند سال اخیر شروع شده است و با توجه به اینکه استان خوزستان دارای ۷ بندر فعال است، در حال توسعه و تکمیل در بخشهای مختلف هستیم.
دریس با بیان اینکه منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی (ره)، هماکنون به عنوان یکی از مهمترین قطبهای حمل و نقل منطقهای ایفای نقش میکند، گفت: پس از تغییر رژیم حقوقی خود از یک بندر عادی به منطقه ویژه اقتصادی و الحاق اراضی همجوار، اکنون با یازده میلیون مترمربع مساحت در شمال غربی خلیج فارس و در انتهای آبراه خور موسی بزرگترین منطقه ویژه اقتصادی کشور را تشکیل میدهد.
به گزارش سازمان بنادر و دریانوردی، وی افزود: این بندر به علت برخورداری از شبکه ارتباطات ریلی، جادهای و پسکرانهای مناسب در استانهای مرکزی و غرب کشور، نزدیکی به کشورهای همسایه مانند عراق، ترکیه، آذربایجان و ارمنستان و دسترسی آسان به آبهای آزاد از طریق خلیج فارس، راهی مطمئن برای ترانزیت، واردات و صادرات کالا به کشورهای اروپایی، آسیای جنوب شرقی، آمریکای جنوبی، استرالیا، آفریقای جنوبی و خاورمیانه محسوب میشود و باید از این ظرفیت به بهترین شکل ممکن بهره برد.