شناسهٔ خبر: 102472 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

در سومین جلسه کمیته آمار بخشی وزارت راه و شهرسازی مطرح شد؛

داده‌های آزاد (Open Data) و کاربرد آن در دستگاه‌های اجرایی

جلسه معاونت برنامه ریزی (حوزه آمار) سومین جلسه کمیته آمار بخشی وزارت راه و شهرسازی در سال ۱۴۰۰ با حضور مدیران کل و نمایندگان دفاتر آمار و فناوری اطلاعات سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه بصورت مجازی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سومین جلسه کمیته آمار بخشی وزارت راه و شهرسازی در سال ۱۴۰۰ با حضور مدیران کل و نمایندگان دفاتر آمار و فناوری اطلاعات سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه بصورت مجازی برگزار شد.

در این جلسه نمایندگان و مدیران سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه، نماینده دفتر برنامه ریزی، پایش عملکرد و دبیرخانه شورایعالی آمار مرکز آمار ایران، مدیر کل دفتر استانداردها و نظارت بر طرح‌‌های آماری مر کز آمار ایران و رئیس گروه پژوهش حضور داشتند.

دکتر مهدی قربانی مدیر کل دفتر آمار، اطلاعات و پایش برنامه‌ها و دبیر کمیته آمار بخشی وزارت راه و شهرسازی، برنامه جلسه را با تاکید بر موضوع داده های آزاد (Open  Data) و کاربرد آن در دستگاه‌های اجرایی، تکالیف وزارت راه و شهرسازی و سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه در برنامه ملی آمار سال ۱۴۰۰ و سامانه پایش مصوبات سفرهای ریاست جمهوری (payesh.mrud.ir) آغاز کرد.

قربانی، وظایف وزارت راه و شهرسازی و سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه آن را تشریح کرد و گفت: تکالیف این ارگان و سازمان‌های ذیربط در برنامه ملی آمار شامل ماده ۴:  اصلاح  ساختار و تشکیلات واحد آماری و تقویت و توسعه ظرفیت‌های منابع انسانی، ماده ۵: استقرار نظام جامع ثبت‌های آماری ايران، ماده ۸: یکپارچه‌سازی نظام برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری فعالیت‌ها و ظرفیت‌های  آموزشی و پژوهشی نظام آماری، ماده ۹: پیاده‌سازی نظام مدیریت کیفیت و رعایت استانداردهای آماری است.

در ادامه فاضلی، مدیر کل دفتر استانداردها و نظارت بر طرح‌های آماری مرکز آمار ایران و برفی‌پور رئیس گروه پژوهش در رابطه با موضوع داده‌های آزاد و کاربرد آن در دستگاه‌های اجرایی نکات کاربردی را تشریح کردند.

رایضی نماینده دفتر برنامه‌ریزی، پایش عملکرد و دبیرخانه شورای‌عالی آمار مرکز آمار ایران نیز نسبت به تکالیف وزارت راه و شهرسازی در برنامه ملی آمار و اقداماتی که تاکنون بعمل آمده توضیحات لازم را بیان کرد و گفت: جلسات مستقل برای احصاء ریزداده‌های مرتبط با دستگاه‌های تابعه وزارت متبوع در مرکز آمار تشکیل شود.

در ادامه نمایندگان سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه با ارائه نقطه نظراتشان، نسبت به طرح سئوالات و چالش‌های مرتبط با دو موضوع داده‌های آزاد و تکالیف برنامه ملی در سازمان‌های مربوطه اقدام و نمایندگان مرکز آمار پاسخ‌های لازم را ارائه کردند.