شناسهٔ خبر: 102706 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

در دیدار وزیر راه و شهرسازی و رئیس جمهوری‌عراق انجام گرفت؛

بررسی گسترش همکاری‌های تجاری و اقتصادی ایران و عراق

دیدار وزیر در دیدار وزیر راه و شهرسازی و رئیس جمهوری عراق بر گسترش همکاری‌های تجاری و اقتصادی میان دو کشور تاکید شد.

 به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهر سازی،  در دیدار رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی ایران با برهم صالح رئیس جمهوری عراق بر گسترش همکاری‌های تجاری و اقتصادی میان دو کشور تاکید شد.

در دیدار قاسمی با برهم صالح که شب گذشته در دفتر رئیس جمهوری عراق در بغداد انجام شد روابط دوجانبه و مستحکم میان ایران و عراق و راه‌های گسترش آن در عرصه‌های مختلف بررسی شد.

گسترش همکاری اقتصادی و بازرگانی و در عرصه حمل‌ونقل زمینی و هوایی با اجرای پروژه‌های سرمایه‌گذاری و خدماتی از موضوعات مورد بحث در این جلسه بود.

رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی ایران که  ۴ دی ماه شنبه شب  وارد بغداد شد  روز گذشته با «ناصر حسین الشبلی»، همتای عراقی خود دیدار و درباره همکاری مشترک در زمینه حمل و نقل رایزنی کرد.

در این دیدار که  با حضور سفیر ایران و قائم‌مقام وزارت حمل و نقل عراق برگزار شد، درباره مسائل مشترک در زمینه‌های حمل و نقل هوایی و زمینی و خط پرواز مشترک میان دو کشور همسایه  نیز گفت و گو شد.

عملیات اجرایی مطالعات و اجرای طرح پروژه راه آهن شلمچه-بصره تا یک ماه آینده

رستم قاسمی  در خصوص برآیند حضور خود در عراق گفت: توافقنامه‌ای برای  احداث راه آهن شلمچه ــ بصره به امضا رسید که ظرف یک ماه آینده عملیات اجرایی این پروژه آغاز خواهد شد و متولیان این پروژه، شرکت‌های راه آهن دو کشور ایران و عراق خواهند بود که البته برای تحقق هر چه سریعتر آن  زمانبندی مشخص و معینی ترتیب داده شده است.

وی گفت: این پروژه به منظور مصرف مسافری و تجاری در دستور کار قرار دارد که با همکاری دو جانبه ظرف دو ماه شرکتی مشترک جهت اجرای پروژه راه آهن شلمچه ــ بصره تشکیل خواهد شد، البته ما برای تسریع روند این کار بسیاری از فواصل را  طبق توافقات اولیه کوتاه کرده و تا یک ماه آینده  در کنار پل مستقر می‌شویم و عملیات اجرایی مطالعات و اجرای این طرح را شروع خواهیم کرد.

 بحث و تبادل نظر در خصوص روابط اجتماعی و اقتصادی دو کشور در دیدار با نخست وزیر عراق

وزیر راه  و شهرسازی تصریح کرد: در ملاقات با نخست وزیر عراق  جلسه مهمی برگزار و حمایت هایی که صورت گرفت  اتفاق اثر بخش و ارزنده امضای توافقنامه راه آهن شلمچه ــ بصره را به همراه داشت.

قاسمی در ادامه با اشاره به بحث و تبادل نظر در خصوص روابط اجتماعی و اقتصادی دو کشور در دیدار با نخست وزیر عراق گفت: با توجه به اینکه عراق امروز در شرایط بازسازی قرار گرفته است، شرکت‌های ایرانی به منظور بازسازی این کشور می‌توانند حضور پررنگ و مؤثری در عراق داشته باشند و همین امر می‌تواند اثرات مطلوبی را در حوزه اقتصادی و اجتماعی دو کشور ایجاد کرده و در تعمیق روابط نیز مثمر ثمر باشد.

انجام مذاکرات برای افزایش پرواز ایران و عراق به ۲ برابر

قاسمی در ادامه سفر خود به عراق  با رئیس جمهور عراق  ملاقات کرد که در این رابطه خاطر نشان کرد: در خصوص مسائل کلی میان دو کشور و افزایش سطح تجاری میان دو کشور و حمایت از طرح شلمچه ــ‌ بصره و همین طور موضوع حمل و نقل هوایی با عراق بحث و گفت‌گو‌هایی انجام گرفت که البته این را نیز پیگیری کردیم که حدود ۱۰۰ پروازی که هم اکنون  میان دو کشور در جریان است  را  با هماهنگی هایی که دنبال تحقق آن هستیم به دو برابر افزایش دهیم.