شناسهٔ خبر: 10336 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

یک مقام مسئول مطرح کرد:

مزایای تشکیل بورس مسکن در ایران/ ساده‌تر شدن انتقالات از طریق بورس مسکن

مسکن مهر خلخال مدیرعامل بورس کالا ضمن اعلام مزایای تشکیل بورس مسکن در ایران به ساده‌تر شدن انتقالات از طریق بورس مسکن خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، حامد سلطانی نژاد مدیر عامل بورس کالا در برنامه پیشخوان خبر با اشاره به کارکردهای متفاوت بورس در بازارهای جهانی، گفت: از آنجا که بورس ها مکانی هستند که اوراق بهادار با شفافیت و نظارت کامل یک نهاد ناظر بی طرف معامله می شود، شفاف‌سازی معاملات یکی از مهمترین کارکردهای بورس است.

سلطانی نژاد روان سازی و شفافیت معاملات را یکی از موارد مورد تاکید سیاست‌های اقتصاد مقاومتی عنوان کرد و افزود: با شکل‌گیری بورس مسکن، به دنبال گسترش و تعمیق نظام جامع تامین مالی از طریق بورس هستیم.

مدیر عامل بورس کالا همچنین تامین مالی و پوشش ریسک را از دیگر کارکردهای بورس دانست و اظهار داشت: در تبصره ۴ ماده دوم قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر که مجلس تصویب کرده از دولت خواسته شده که برای ساماندهی فروش اموال و املاک دولتی که تاکنون از طریق مزایده فروخته می شد و پیچیدگی های فراوانی داشت ساز و کار و بازاری رسمی همچون بورس مسکن شکل بگیرد تا نقل و انتقال های این اموال ساده تر شود.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک کشور با بیان اینکه بورس مسکن در هیچ کجای دنیا تجربه نشده است، تاکید کرد: در کشور ما هم که مالکیت، در حقوق ثبتی تعریف مشخص و دقیقی دارد، ناکارآمد خواهد بود.

در بخش دیگری از این گفتگو حسام عقبائی رئیس اتحادیه مشاوران املاک کشور با انتقاد از طرح شکل‌گیری بورس مسکن، گفت: هر طرحی که در بازار مسکن رونق ایجاد و از سوداگری جلوگیری کند، تولید را افزایش دهد و با کنترل قیمت، قدرت خرید مردم را بالا ببرد مورد حمایت ماست اما طرح بورس مسکن هیچ یک از این اثرات را ندارد.

عقبایی با اشاره به اینکه باید تمرکز ما بر فایده و منافع طرح های ارائه شده باشد، بیان کرد: بورس محل عرضه کالاهای همگن است در حالی که مسکن یک کالای همگن نیست که قابلیت عرضه در بورس را داشته باشد. 

برچسب‌ها:

نظر شما