شناسهٔ خبر: 103369 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی گزارش می‌دهد؛

بیش از ۱۱۰ هزار واحد مسکونی روستایی و شهری کوچک در سال جاری مقاوم‌سازی شد/جزئیات تسهیلات طرح ویژه بهسازی و نوسازی

بهسازي بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در اجرای طرح ویژه بهسازی و نوسازی واحدهای مسکونی روستایی در سال جاری ۱۱۰ هزار واحد را تکمیل و تحویل مردم داده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به عنوان نهادی انقلابی و بر اساس اساسنامه تشکیل خود اجرای برخی از طرح‌های مسکن را در حوزه روستا و شهرهای کوچک در دستور کار دارد. اجرای دو طرح کلان در بخش مسکن، طرح ویژه نوسازی و بهسازی مسکن روستایی و اجرای طرح نهضت ملی مسکن در دستور کار بنیاد مسکن در دولت سیزدهم است.

طرح ویژه بهسازی و نوسازی مسکن روستایی طرحی است که از سال ۱۳۸۴ به منظور ارایه تسهیلات ارزان‌قیمت با تصویب در دولت برای اجرای قانون ساماندهی و عرضه مسکن در برنامه‌های چهارم، پنجم و ششم توسعه در دستور کار قرار گرفت. مقرر شد تا تسهیلات ارزان قیمت با سود ۵ درصد به متقاضیان واجد شرایطی که بنیاد مسکن شناسایی می‌کند تخصیص یابد و مابه‌التفاوت نرخ سود را سازمان برنامه و بودجه تضمین کند که این روند تاکنون در حال اجراست. میزان تسهیلات نیز در سال‌های متمادی به تناوب افزایش یافته است.

بنا به گفته حمیدی مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی هم‌اکنون تسهیلاتی که به اجرای طرح ویژه بهسازی و نوسازی واحدهای مسکونی روستایی تعلق می‌گیرد مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان با سود بارپرداخت ۵ درصد است. بر همین اساس طرح ویژه بهسازی و نوسازی پرداخت می‌شود و متقاضیان واجد شرایط این رقم از تسهیلات را ۲۰ ساله با سود دوران مشارکت و ساخت به مبلغ ۷۰۰ هزار تومان بازپرداخت می‌کنند.

با روی کار آمدن دولت سیزدهم و تلاش‌های دست‌اندرکاران در دولت مقرر شده است تا تسهیلات مسکن روستایی افزایش یابد که با تصویب قانون جهش تولید مسکن و ابلاغ آن توسط رییس‌جمهوری در ماه‌های گذشته شورای پول و اعتبار مصوب کرد تا رقم تسهیلات مسکن روستایی نیز به میزان ۲۵۰ میلیون تومان افزایش یابد.

مدیرکل مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در همین خصوص اعلام کرده است: سقف تسهیلات مسکن روستایی تا ۲۰۰ میلیون تومان با تسهیلات یارانه دار در دستور کار است که چنانچه متقاضیان بخواهند تا سقف ۲۵۰ میلیون تومان از تسهیلات استفاده کنند ۲۰۰ میلیون تومان را با نرخ سود ۵ درصد پرداخت می‌کنند و ۵۰ میلیون تومان مابقی را باید با نرخ سود ۱۸ درصد به بانک بازپس بدهند.

در طرح ویژه بهسازی و نوسازی واحدهای مسکونی روستایی از ابتدای اجرای این طرح یعنی از سال ۱۳۸۴ تاکنون یک میلیون و ۹۰۹ هزار و ۴۸۰ واحد بهسازی و نوسازی شدند که این رقم برای سال جاری ۱۱۰ هزار و ۳۵ واحد است. در عین حال، تعداد واحدهای عقد قرارداد شده ۲ میلیون و ۵۸ هزار و ۱۲ واحد، تعداد واحدهایی که در مرحله فوندانسیون هستند ۲ میلیون و ۱۱ هزار و ۴۷۴ واحد، واحدهای دیوارچینی و پوشش سقف یک میلیون و ۹۶۱ هزار و ۵۸۴ واحد و واحدهای تمام شده یک میلیون و ۹۰۹ هزار و ۴۸۰ واحد است.

از یک میلیون و ۹۰۹ هزار و ۴۸۰ واحدی که در طرح ویژه نوسازی و بهسازی واحدهای روستایی به اتمام رسیده است ۱۱۰ هزار و ۳۵ واحد مربوط به امسال است.

همچنین در اجرای طرح نهضت ملی مسکن در روستاها و شهرهای کوچک و برخی دیگر از شهرها تاکنون ۳۲ هزار واحد مسکونی وارد مرحله اجرای فوندانسیون شده است. بنا برا علام سهرابی معاون مسکن شهری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی اراضی ۵۰ هزار واحد شناسایی شده است که ۳۲ هزار واحد آن وارد مرحله اجرا شده است و برای ۱۸ واحد باقیمانده نیز اراضی در مرحله صدور پروانه، تغییر کاربری، تفکیک اراضی و الحاق به بافت هستند

یادآور می‌شود، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی سالانه احداث ۴۰۰ هزار واحد مسکونی را در برنامه دارد که ۲۰۰ هزار واحد آن مربوط به طرح نهضت ملی مسکن و ۲۰۰ هزار واحد نیز در قالب طرح ویژه نوسازی و بهسازی مسکن روستایی عملیاتی و اجرایی خواهد شد.

سهرابی معاون مسکن شهری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در خصوص ارایه تسهیلات نهضت ملی مسکن بر اساس برنامه ابلاغی جدید گفته است: میزان تسهیلات در شهرهای کوچک ۳۰۰ میلیون تومان است که ابلاغ شده است اما تاکنون عملیاتی نشده است. هم‌اکنون میزان تسهیلاتی که به واحدهای شهری در طرح نهضت ملی مسکن ارایه می‌شود ۱۵۰ میلیون تومان است که به شکل ۲۰ ساله با سود دوران مشارکت مبلغ اقساط ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان است. چنانچه با ۱۵ سال موافقت شود میزان اقساط ماهانه تسهیلات ۱۵۰ میلیون تومانی مسکن ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان خواهد بود. برای تسهیلات جدید نیز در صورت اجرایی شدن مبلغ قسط ماهانه به شکل ماهانه و پلکانی قابل محاسبه است.