شناسهٔ خبر: 103551 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

در نشست مشترک شرکت عمران شهرهای جدید و معاونت شهرسازی و معماری مطرح شد؛

تأکید بر افزایش هماهنگی‌ها و تسریع در حل مشکلات حوزه شهرسازی در شهرهای جدید/ استفاده از تمامی ظرفیت‌های موجود برای رفع موانع

جلسه نشست مشترک معاونت معماری و شهرسازی و شرکت عمران شهرهای جدید به منظور ایجاد هماهنگی و ارتقای سطح همکاری‌های دوجانبه برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از شرکت عمران شهرهای جدید نشست مشترک معاونت معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی و شرکت عمران شهرهای جدید به منظور بررسی و پیگیری رویکرد دولت سیزدهم مبنی بر لزوم توجه به مدیریت بهره وری زمین در راستای اجرای نهضت ملی مسکن و همچنین تأکیدات وزیر راه و شهرسازی درخصوص استفاده از ظرفیت های بالقوه در محدوده شهرهای جدید با هدف انجام مطالعات و تهیه پیوست های مطالعاتی در حوزه شهرسازی با حضور فرزانه صادق مالواجرد معاون معماری و شهرسازی وزیر و علیرضا جعفری سرپرست شرکت عمران شهرهای جدید، زهره داودپور عضو هیئت مدیره شرکت عمران و سایر مدیران مربوطه برگزار شد.

در این نشست موارد گوناگونی از جمله ظرفیت های صدور مجوزات قانونی برای اراضی بخش خصوصی در قالب شهرک سازی، تعیین تکلیف طرح های مربوط به اراضی الحاقی به بافت شهری و تغییر کاربری و افزایش سطح تراکم اراضی مستعد در سطح استان های مورد بحث و بررسی قرار گرفته و دستور لازم جهت رفع موانع موجود و حل هرچه سریعتر مشکلات ارائه شد.

جعفری در این نشست با تأکید بر اهمیت بحث مدیریت زمان برای رفع مشکلات بیان کرد: باید ضمن بررسی کامل موضوعات و اخذ تصمیم کارشناسی برای موارد به صورت جداگانه و مجزا زمانی مشخص و تعریف شده داشته باشیم و شاهد خروجی اثربخش آن در زمان معین باشیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: ما امروز به دنبال ایده نوشهرسازی در شهرهای جدید بوده و باید از تمامی ظرفیت های موجود برای حل مسائل و مشکلات مردم چه در محدوده شهرهای جدید و چه در نواحی منفصل شهری که در امر خدمات رسانی دچار مشکلاتی هستند؛ بهره مند شویم.

صادق مالواجرد نیز در ادامه جلسه شهرهای جدید را یکی استراتژیک ترین فضاهای موجود در نظام برنامه ریزی و شهرسازی دانست و گفت: تاکنون اقداماتی در راستای خدمات شهری و فضاهای پشتیبانی شهرهای جدید انجام شده و مهم آن است که از این پس این روند با چه سرعتی پیش رود.

وی با اشاره به طرح جهش ملی مسکن نیز افزود: این طرح بار مضاعفی بر دوش شهرهای جدید بوده که برای جلوگیری از بروز مشکلات پیشین و پاسخگویی به اجرای آن به بازتعریف مجددی درقوانین و مصوبات چه در حوزه الحاقی به شهر جدید و چه تغییر کاربری و افزایش تراکم نیاز است که به نظر من باید با همکاری طرفین به انجام برسد.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: به اعتقاد من در حوزه شهرک ها نیز باید ادبیات لازم تثبیت و بررسی های مورد نیاز برای اجرا و تأمین اراضی پیشبرد طرح اقدام ملی در این فضاها انجام گیرد تا هر چه زودتر بار اجرای این طرح از روی شهرها برداشته و الحاقی به محمدوده شهرهایمان صورت نپذیرد.

وی در پایان استفاده از بخش خصوصی را در اجرای طرح های مسکنی و شهرک سازی امری مثمر ثمر دانست و گفت: قطعا این اقدام کمک خوبی به بدنه وزارت راه و شهرسازی در پیشبرد سیاست های مسکنی فعلی خواهد بود.