شناسهٔ خبر: 104632 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

وزیر راه و شهرسازی در نشست با مدیران کل راه و شهرسازی مطرح کرد؛

بهره‌مندی از ظرفیت‌های قانونی برای رفع موانع تولید مسکن/مشارکت انبوه سازان، بسیج سازندگی و بنیادمسکن در اجرای طرح نهضت ملی مسکن

جلسه مجازی وزیر راه و شهرسازی با مدیران حوزه مسکن در استانها وزیر راه و شهرسازی در نشست با مدیران کل راه و شهرسازی ضمن تاکید بر بهره‌مندی از ظرفیت‌های قانونی برای رفع موانع تولید مسکن، گفت: مصوبات شورای‌عالی مسکن به منزله قانون تلقی می‌شود و استان‌ها باید به آن توجه کافی داشته باشند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی امروز ۱۴ بهمن در نشست وبیناری با مدیران کل راه و شهرسازی استان‌ها ضمن تاکید بر اجرای کامل طرح نهضت ملی مسکن، روند تامین زمین و همچنین احداث واحدهای طرح را مورد بررسی قرار داد.

در این نشست، مدیران کل راه و شهرسازی برخی از استان‌ها توضیحاتی را در خصوص روند ثبت‌نام، پالایش‌ها، اجرای طرح، تامین زمین و نیازهای استان و همچنین همکاری سازمان‌ها و ارگان‌های دارای زمین برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن ارایه کردند.

وزیر راه و شهرسازی در این نشست ضمن تاکید دوباره بر اجرای کامل طرح نهضت ملی مسکن احداث ۴ میلیون واحد مسکونی طی ۴ سال دولت سیزدهم را نیاز کشور برشمرد و اعلام کرد: استان‌ها باید طبق برنامه زمانبندی اراضی احداث طرح نهضت ملی مسکن را برای ۴ میلیون واحد در سراسر کشور تامین کنند و در اینکار باید از همراهی سایر سازمان‌ها و ارگان‌ها نیز بهره‌مند شوند.

قاسمی ادامه داد:  ۲ میلیون واحد طرح نهضت ملی مسکن باید برای دو سال عملیاتی و اجرایی شود و برای ۴ سال نیز پیش‌بینی زمین و سایر پیش‌بینی‌ها انجام بشود. 

عضو کابینه دولت سیزدهم در خصوص تامین مسکن در شهرهای شمالی بر پایش و نظارت منظم تاکید کرد و توضیح داد: در اجرای طرح نهضت ملی مسکن و تولید مسکن در کشور دستورالعمل انتخاب پیمانکار معین شده است و در انتخاب پیمانکار محدودیتی وجود ندارد. بنابراین در تولید مسکن توان انبوه‌سازان، بسیج سازندگی و بنیاد مسکن می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد.

قاسمی بر اعتمادسازی مردم در مشارکت برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن تاکید کرد و گفت: لازم است تا پایان سال و در سفر رئیس جمهور تعداد زیادی واحد مسکونی در طرح نهضت ملی مسکن به مرحله کلنگ‌زنی برسد تا مردم نیز به این طرح امیدوار شوند.

وی همچنین از توافق با بانک مسکن برای تکمیل زیرساخت های مسکن خبر دادو اعلام کرد: بابانک مسکن توافق شده تا استان‌ها بتوانند از محل وام‌های دریافتی زیرساخت‌ها را نیز انجام بدهند. 

وی با اشاره به نقش موثر صندوق ملی مسکن در تسریع اجرای طرح نهضت ملی، عنوان کرد: راه‌اندازی صندوق ملی مسکن راهکاری مناسب برای جبران کسری‌های احتمالی در اجرای طرح نهضت ملی مسکن و مساعدت به اقشار کم درآمدی محسوب می‌شود. در قانون نیز پیش‌بینی شده تا درآمدهای حاصله در هر استان در همان استان برای اجرای تولید مسکن مورد استفاده قرار بگیرد. 

قاسمی تصریح کرد: اقشاری که در نهضت ملی مسکن ثبت‌نام کردند افرادی هستند که برای تامین مسکن نیازمند کمک دولت هستند. به همین دلیل نیز باید در خصوص تامین زمین تمامی سازمان‌ها و ارگان‌ها همکاری مناسب داشته باشند زیرا تاکید رییس‌جمهور است. همچنین در خصوص قیمت تمام شده باید تلاش بشود تا با کمترین فشار به مردم و متقاضیان این طرح اجرایی وعملیاتی شود.

مصوبات شورای عالی مسکن به منزله قانون است

وزیر راه و شهرسازی صندوق ملی مسکن را راهکاری مناسب برای اجرای بهینه تولید مسکن در کشور عنوان کرد و با تاکید بر اینکه مجلس نیز پشتیبان اجرای طرح نهضت ملی مسکن است، گفت: مصوبات شورای عالی مسکن به منزله قانون تلقی می‌شود و استان‌ها باید به آن توجه کافی داشته باشند.

عضو کابینه دولت سیزدهم در خصوص شروع عملیات اجرایی طرح نهضت ملی مسکن و ارایه پروانه ساختمانی طی یکماه بعد از معرفی تاکید کرد و افزود: چنانچه طی یک ماه پروانه صادر نشود به منزله  شروع کار است . وزارت راه و شهرسازی باید  از فرصت‌های قانونی خود استفاده و مردم را صاحب خانه کند. در خصوص اقساط و تامین زیرساخت‌ها باید همه تلاش ها انجام شود تا قیمت تمام شده واحدهای مسکونی طرح برای مردم کاهش یابد و قابل پرداخت باشد.

قاسمی تاکید کرد: در تلاش هستیم تا موانع کار در دستگاه‌های دولتی را برطرف کنیم و این آمادگی وجود دارد تا مصوبات لازم برای رفع موانع اجرای طرح نهضت ملی مسکن اخذ شود.