شناسهٔ خبر: 10473 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

سعید معیدفر:

راه‌آهن در ارتباط با کارشناسان علوم اجتماعی ضعف دارد/ توجه به زیبایی‌شناسی ساخت راه‌ها به کاهش انواع بزه‌ها ختم می‌شود

سعید معیدفر مشاور اجتماعی وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر استفاده بهینه از تکنولوژی روز دنیا حفظ و احیای معماری ایستگاه‌های راه‌آهن را با تکیه بر حفظ میراث معاصر، راهکاری برای تقویت حس‌تعلق جامعه و کاهش خشونت دانست و تاکید کرد: راه‌آهن ارتباط موثرتری با کارشناسان علوم‌اجتماعی برقرار کند.

سعید معیدفر در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی درباره کمک‌هایی که توجه به مباحث اجتماعی به حفظ و احیای ایستگاه‌های راه‌آهن می‌کند گفت: بهتر است تلاش مسئولان و دست‌اندرکاران به شیوه‌ای باشد تا ابعاد اجتماعی راه‌ها و مسیرهای ریلی نیز در ساخت و توسعه شبکه‌های حمل و نقلی لحاظ شود. به بیانی دیگر، تلاش‌ها به سویی برود تا به انواع راه‌ها و مسیرهای ریلی وجهه‌ای اجتماعی بخشیده و مسیر عبور راه‌ها را متناسب با خواسته‌های افراد ایجاد و بهسازی کنند. تصمیمات کلان این روزهای مسئولان در تسهیل راه‌ها، اعطای وجهه‌ای اجتماعی به راه‌ها برای تقویت حس‌تعلق است. 

مشاور اجتماعی وزیر راه و شهرسازی در بیان راهکارها و کمک‌هایی که علوم‌اجتماعی به طرح حفظ و احیای ایستگاه‌های راه‌آهن دارد به ضعف ارتباطی راه‌آهن با کارشناسان علوم‌اجتماعی اشاره کرد و گفت: توجه به بعد زیباشناسانه در ساخت راه‌ها به کاهش انواع بزه‌ها ختم می‌شود. برای اینکه بتوانیم جامعه را از میل به سمت خشونت، سردی و بی انگیزگی خارج کنیم باید کاری بکنیم که تعلقات به سرزمین در افراد تقویت شود و جنبه‌های خلاقانه در محصولات بشری تجلی پیدا کند. این اقدامات می‌تواند در درازمدت آثار قابل‌توجهی را ایجاد کند. باید این دیدگاه را تقویت کنیم که مسیر بخشی از زندگی است تا خستگی و خشونت را در جامعه کاهش دهد.

وی ضمن انتقاد از ارتباط ضعیف کارشناسان علوم‌اجتماعی با مسئولان راه‌آهن گفت: امید است تا ارتباط کارشناسان علوم‌اجتماعی با مسئولان راه‌آهن تقویت شده و در این راستا مسئولان ارشد به نقش و جایگاهی که علوم‌اجتماعی در کاهش معضلات مختلف ایفا می‌کنند واقف شوند.

معیدفر افزود: بنیان بسیاری از پدیده‌ها در اجتماعات مختلف بشری، جامعه است که نقش عمده‌ای در تغییر و تحولات و دگرگونی‌ها دارد. متاسفانه در دوران معاصر برخی از جوامع از تکنولوژی استفاده نابجایی کرده‌اند که بخشی از آن به ناآگاهی آنها از خدماتی بوده که تکنولوژی روز دنیا می‌توانست در اختیار آنها قرار دهد. به عبارتی دیگر به جای اینکه تکنولوژی به خدمت بشر امروز درآید بر اساس ناآگاهی، جوامع در اختیار تکنولوژی قرار گرفت.

مشاور اجتماعی وزیر راه و شهرسازی افزود: اگرچه انتظار می‌رفت تا تکنولوژی در خدمت بشر قرار گیرد اما این فرآیند معکوس باعث دلزدگی جوامع از تکنولوژی روز دنیا شد. شاید بخشی از مشکلات نیز به بهینه استفاده‌نکردن از تکنولوژی مربوط بوده و هست در حالی‌که باید به یاد داشته باشیم در صورت استفاده بهینه از تکنولوژی و ابزارهای آن می‌تواند انسان را قدرتمند کند.

به گفته وی، تلاش‌ها باید به گونه‌ای باشد تا تکنولوژی در جای خود قرار بگیرد و از آن به عنوان یکی از مولفه‌ها بهره گرفته شود. از زمانیکه انواع ماشین‌ها از جمله قطارها و ایستگاه‌‌های راه‌آهن به خدمات‌رسانی به انسان پرداختند موجب تسخیر جامعه شدند و سلطه خود را بر روابط اجتماعی حاکم کردند. در شرایط فعلی و با توجه به مشکلاتی که وجود دارد جوامع به این رسیده‌اند که تکنولوژی پیامدهای منفی نیز دارد و به‌همین‌خاطر استفاده بهینه از آن می‌تواند به کاهش کارکردهای منفی تکنولوژی ختم شود.

معیدفر تاکید کرد: به تدریج جوامع به سمت و سویی حرکت می‌کنند تا داشته‌های قبلی خود را ارج نهند. به بیانی دیگر تلاش تمامی دست‌اندرکاران بر این است تا به عنوان نمونه محیط‌زیست را به جایگاه قبلی خود که در آن آلودگی کمترین جایگاه را داشت برگردد تا خسارت‌هایی که تکنولوژی و تسلط آن بر عرصه اجتماع و محیط زیست وارد کرد، کاهش پیدا کند./

نظر شما