شناسهٔ خبر: 105023 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

در چهارمین جلسه شورای مسکن استان گلستان انجام گرفت؛

مصوب شدن لزوم تشکیل پرونده توسط بانک های استان گلستان برای متقاضیان پروژه های خودمالک در طرح نهضت ملی

حسین محبوبی مدیرکل راه وشهرسازی گلستان از برگزاری چهارمین جلسه شورای مسکن استان در سالجاری به ریاست معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (گلستان) ، چهارمین جلسه شورای مسکن استان در سالجاری به ریاست همدم معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری و با حضور محبوبی  مدیر کل راه وشهرسازی استان گلستان و  سایر مدیران دستگاههای اجرایی عضو شورا در سالن جلسات ساختمان شماره دو استانداری برگزار شد.

محبوبی  مدیر کل  راه وشهرسازی استان گلستان با بیان اینکه امکان دسترسی مالکین اراضی شخصی (خود مالک) استان برای برخورداری از تسهیلات طرح نهضت ملی مسکن از طریق سامانه https://saman.mrud.ir  فراهم است اظهار داشت: در این جلسه مصوب شد که بانک های استان برای متقاضیان پروژه های خود مالک در طرح نهضت ملی تشکیل پرونده دهند و پیگیری ها و هماهنگی های لازم را در خصوص پرداخت تسهیلات به خود مالکان انجام گردد .

 وی افزود : با توجه به کمبود زمین در بعضی از شهرهای استان مقرر شد که در هر شهرستان با هماهنگی فرماندار و سایر دستگا ههای متولی  ،جلسات مشترک برگزار شود تا اراضی دولتی در محدوده شهر ها  احصاء شود و  اراضی واقع در حریم شهر ها معرفی و فرآیند الحاق به محدوده انجام پذیرد.

مدیرکل راه و شهرسازی گزارشی از ثبت نام ها و پالایش متقاضیان ارائه داد و اظهار داشت:  تا ۱۷ بهمن سالجاری بیش از   ۵۹  هزار متقاضی در طرح نهضت ملی مسکن در ۲۴  شهر استان گلستان نام نویسی کرده اند و تعداد متقاضیان حائز شرایط تاکنون حدود ۳۰ هزار  نفر بوده که با توجه به اینکه پالایش متقاضیان جدید هنوز ادامه دارد، با پایش جدید تعداد متقاضیان واجد شرایط افزایش پیدا می کند.

 محبوبی مبلغ ابلاغی هزینه ساخت هر مترمربع در طرح نهضت ملی مسکن ۴۶ میلیون ریال با تعدیل سه ماهه سوم ۱۴۰۰  اعلام کرد و ادامه داد: طبق مصوبه شورای عالی پول و اعتبار برای پروژه‌های مذکور در شهر گرگان ۳۵۰۰ میلیون ریال و سایر شهرهای استان ۳۰۰۰ میلیون ریال تسهیلات با نرخ سود ۱۸ درصد و بازپرداخت ۲۰ ساله و پس از دو  سال تنفس دوران ساخت پرداخت می‌شود.

محبوبی همچنین گزارشی از موجودی زمین و پیگیریهای انجام شده جهت تامین زمین طرح نهضت ملی مسکن در استان ارائه داد و افزود: در شهرهای سیمین شهر ، سیجوال، کرند، آزادشهر ، نوکنده ، علی آباد و گنبد عرصه های جدید جهت الحاق به بافت شناسایی شده است که پس از تصویب به موجودی زمین استان اضافه خواهد شد.

در طرح نهضت ملی مسکن  وظیفه احداث مسکن شهرهای بالای ۲۵ هزارنفر برعهده راه و شهرسازی و شهرهای کمتر از ۲۵ هزار نفر و روستاها برعهده بنیاد مسکن انقلاب اسلامی  است.

در گلستان حدود ۵۰۰ هزار خانوار سکونت دارند که از این تعداد ۲۳۰ هزار خانوار معادل ۴۶.۶ درصد از جمعیت یک میلیون و ۸۶۹ هزار نفری استان روستایی هستند.