شناسهٔ خبر: 105314 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن:

۲۳۵ هزار ساخت‌و‌ساز غیرمجاز در روستاها به مراجع تصمیم‌گیر گزارش شد

محمد رضا شاملو معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی از گزارش ۲۳۵ هزار مورد ساخت و ساز غیرمجاز در بافت‌های روستایی به مراجع تصمیم‌گیر خبر داد.

محمدرضا شاملو معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با اشاره به  برخورد با تخلفات ساخت و ساز در روستاها با تاکید بر اینکه بنیاد مسکن در برخورد با ساخت‌و‌سازهای غیرمجاز در روستاها مسئولیت قانونی ندارد، گفت: به لحاظ اهمیت موضوع و صیانت از بافت‌های روستایی و اثراتی که در کشور دارد، بنیاد در همکاری با دستگاه‌های مسئول اینکار، چنانچه تخلفی را مشاهده کند، گزارش کرده و همواره تقاضای پیگیری و برخورد با ساخت‌وسازهای غیرمجاز در اراضی کشاورزی و بافت روستایی را داشته و دارد.

شاملو با یادآوری اینکه بنیاد مسکن نخستین دستگاهی بود که به موضوع زمین‌خواری و از بین رفتن اراضی زراعی و کشاورزی ورود کرد، گفت: در مجموع بنیاد مسکن انقلاب اسلامی از سال ۱۳۸۸ تاکنون ۲۳۵ هزار تخلف در حوزه ساخت و ساز روستایی را گزارش کرده است.

وی در خصوص دلایل افزایش قیمت زمین در روستاها نیز توضیح داد: یکی از دلایل عمده افزایش قیمت زمین در روستاها تمایل مردم به بازگشت به منطقه محل سکونت‌شان به دلیل افزایش هزینه‌های زندگی در شهرهای بزرگ است. همچنین، هم اکنون بسیاری از مردم ساکن در شهرهای بزرگ تمایل به داشتن خانه دوم در زمین‌های پدری را دارند که این مورد یکی از دلایل افزایش تمایل به ساخت و ساز و زندگی در روستاها به شمار می‌رود.