شناسهٔ خبر: 105475 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

در سفر معاون وزیر راه و شهرسازی به چابهار مطرح شد:

لزوم بازنگری برنامه اقدام مشترک محلات هدف شهرهای کنارک و چابهار/ استفاده از ظرفیت منطقه آزاد چابهار در توانمندسازی و ساماندهی بافت‌های فرسوده

جلسه مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران در سفر به چابهار در جلسه ستاد ملی بازآفرینی پایدار سیستان و بلوچستان بر لزوم بازنگری برنامه اقدام مشترک محلات هدف شهرهای کنارک و چابهار تاکید کرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد آئینی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران در سفر به چابهار در جلسه ستاد ملی بازآفرینی پایدار جنوب سیستان و بلوچستان که با هدف بررسی مسایل و مشکلات پروژه‌هاي محلات هدف بازآفرینی شهري حوزه جنوب استان و نیز بررسی راه کارهای تسریع در اجرای پروژه هزار واحد مسکونی مرادآباد چابهار برای جابجایی ساکنان واحدهای کپری تشکیل شد، گفت: بازنگری برنامه اقدام مشترک محلات هدف شهرهای کنارک و چابهار باید در دستور کار ستاد بازآفرینی پایدار استان قرار گیرد و سهم هر یک از دستگاه‌های عضو ستاد و شهرداری‌ها مشخص شود.

آئینی همچنین خواستار تخصیص بودجه توسط شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان و شورای برنامه‌ریزی شهرستان برای پروژه‌های دستگاه‌های مختلف در محلات ناکارآمد شهری شد و تصریح کرد: باید ستادهای شهرستانی چابهار و کنارک بیش از گذشته فعال شده و محور فعالیت‌ها بر اساس برنامه‌ریزی بلندمدت و همه جانبه باشد.

دبیر ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار افزود: همچنین می‌توان از ظرفیت منطقه آزاد چابهار در توانمندسازی و ساماندهی بافت‌های فرسوده و سکونتگاه‌های غیررسمی استفاده کرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه با بیان این که در چارچوب برنامه مصوب ستاد بازآفرینی شهری استان از برنامه‌های این ستاد حمایت می‌کنیم، بر ضرورت وجود مدیریت هماهنگ و هم‌افزایی منابع در ارایه خدمات به محلات هدف تاکید کرد.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران همچنین بر ضرورت تدوین بسته‌های تشویقی شهرسازانه، مالی و اجرایی جهت نوسازی و بهسازی بافت‌های فرسوده تاکید کرد و گفت: اعمال تخفیف ۱۰۰ درصدی پروانه ساخت در محدوده‌های هدف،کوتاه کردن زمان صدور پروانه ساخت، اعطای تسهیلات مالی با نرخ سود ترجیجی توسط بانک‌ها، پرداخت تسهیلات کمک ودیعه اسکان موقت، اعطای تراکم تشویقی و کاهش هزینه‌های نظام مهندسی از جمله مواردی است که می‌تواند منجر به تشویق سازندگان و مالکان بافت‌های فرسوده برای نوسازی شود که اکنون این موارد در اکثر استان‌ها اجرایی می‌شود.

آئینی همچنین استفاده از ظرفیت‌های مغفول قانونی را از دیگر راهکارهایی برشمرد که می‌تواند به توسعه نوسازی بافت‎های فرسوده کمک کند و عنوان کرد: راه اندازی هیات‌های حل اختلاف موضوع ماده ۹قانون حمایت ازاحیا، بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری در شهرهای استان برای حل مشکلات حقوقی املاک و اراضی و نیز استفاده از ظرفیت ماده ۱۲ این قانون در تامین خدمات محلات هدف می‌تواند تسهیل کننده باشد.

وی همچنین با اشاره به پروژه هزار واحدی مرادآباد چابهار اظهارکرد: نیاز است تا تعداد خانوارهای نیازمند اسکان مجدد برای پروژه هزار واحدی در دست احداث مرادآباد چابهار تعیین و واحدهای در حال احداث تخصیص یابد.

آئینی ضمن تشکر از شرکت توزیع برق شهرستان چابهار در اصلاح و بهبود شبکه توزیع برق محلات حاشیه‌نشین چابهار به ویژه مرادآباد غربی خواستار تسریع در اجرای مصوبه سفر ریاست جمهوری برای تامین خدمات زیربنایی آب و برق از منطقه آزاد چابهار و وزارت نیرو شد.

گفتنی است، مرادآباد چابهار یک سکونتگاه غیررسمی در حاشیه شهر است که به مرور زمان گسترش پیدا کرده و برای رفع این معضل هم اکنون پروژه مسکن محرومان هزار واحدی مرادآباد چابهار در زمینی به مساحت ۳۶ هکتار با همکاری شرکت بازآفرینی شهری ایران به عنوان کارفرما و سازمان بسیج سازندگی به عنوان مجری در حال احداث است.

انتهای پیام/