شناسهٔ خبر: 105505 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

معاون مسکن و ساختمان در گفتگو با خبرنگاران:

اراضی طرح نهضت ملی مسکن با اجاره ۹۹ ساله واگذار می‌شود/ اجرای ۱۰۰ درصدی پروژه‌های مسکن توسط سازندگان داخلی

هشتمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی ، مسکن؛ پیشران تولید (1) معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه اراضی طرح نهضت ملی مسکن با اجاره ۹۹ ساله واگذار می‌شود از اجرای ۱۰۰ درصدی پروژه‌های مسکن توسط شرکت‌های داخلی خبر داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمود محمودزاده معاون مسکن و ساختمان امروز اول اسفند در حاشیه هشتمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی تحت عنوان مسکن؛ پیشران تولید در گفت‌وگو با خبرنگاران اعلام کرد: پالایش ۹۵ درصد متقاضیان توسط ستاد وزارتخانه انجام شده و این تعداد برای پالایش نهایی سابقه مالکیت به استان‌ها معرفی شدند. هم‌اکنون اراضی احداث ۹۸۰ هزار واحد مسکن نهضت ملی تامین و نزدیک به ۳۲۰ هزار واحد نیز کلنگ زنی و آماده عملیات اجرایی شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی در خصوص نحوه واگذاری زمین رایگان طرح نهضت ملی مسکن، گفت: در راستای قانون جهش تولید مسکن واگذاری زمین در طرح‌های حمایتی از جمله طرح نهضت ملی مسکن صرفا اجاره ۹۹ ساله در نظر گرفته شده است. بدین معنا تمامی اراضی طرح نهضت ملی مسکن به شکل اجاره ۹۹ ساله واگذار می‌شود. با این احتساب حدود ۴۰ درصد قمیت تمام شده واحد مسکونی که به زمین اختصاص دارد کاهش خواهد یافت.

 محمودزاده درخصوص شرایط تخصیص اراضی رایگان به خانوارهای دارای سه فرزند و بیشتر، توضیح داد: قانون جدیدی از سوی مجلس تحت عنوان حمایت از جمعیت مصوب شده که در آن قانون ابلاغی، تعیین شده تا دولت برای خانوارهایی که سه فرزند و بیشتر دارند در شهرهای زیر ۵۰۰ هزار نفر جمعیت اراضی تحت اختیار را به بخش مسکن تخصیص بدهد.  

معاون مسکن و ساختمان در خصوص خودمالکی ها نیز توضیحاتی را ارایه کرد و افزود: موضوع خودمالکی در تمامی بافت‌ها در حال انجام است. متقاضیانی که صاحب زمین هستند و پروانه ساختمانی دارند می‌تواند به سایت نهضت ملی مسکن مراجعه کند، تقاضا را ثبت و نوع بانک و شعبه را نیز تعیین کند و پرونده به شکل الکترونیکی به کارتابل بانک انتخاب شده منتقل خواهد شد. تاکنون ظرف کمتر از دو ماه بیش از ۷۳ هزار متقاضی برای احداث ۳ هزار واحد ثبت تقاضا کردند.

وی اعلام کرد: ارایه تسهیلات به خودمالکانی که اراضی در اختیار دارند به ویژه در کلانشهرها مورد حمایت قرار گرفته است و استقبال خوبی از جانب سازنده‌ها شده است. تمامی سازندگان حرفه‌ای، افرادی که شخصی‌ساز هستند می‌توانند از این فرصت و امکان استفاده کنند.

محمودزاده گفت: مذاکرات با شرکت‌های خارجی برای مشارکت در طرح نهضت ملی مسکن با هدف انتقال تکنولوژی است. بدین معنا هیچ ساخت و سازی در کشور توسط شرکت‌های غیرایرانی انجام نمی‌شود. بدین معنا در احداث تمامی واحدهای موجود طرح (۵۴۰ هزار واحد از طرح قبلی مسکن به اضافه ۳۲۰ هزار واحد طرح نهضت ملی مسکن) ۱۰۰ درصد پروژه‌ها توسط سازنده‌های داخلی انجام می‌شود.

وی تصریح کرد: سیاست وزارت راه و شهرسازی این است که در شهرهای کوچک به ویژه شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت در جاهایی که امکان تامین زمین وجود دارد اراضی به گروه‌های ساخت واگذار ‌شود و خود مردم اقدام به ساخت ‌کنند. صرفا در جاهایی که بیشتر از ۱۰ واحد است و نیاز به سازنده حرفه‌ای دارد با فراخوان از سازندگان حرفه‌ای، پیمانکاران و تعاونی‌های خوشنام دعوت خواهد شد.

وی یادآور شد: وزارت راه و شهرسازی تاکید دارد که ساخت واحدهای طرح نهضت ملی مسکن با سود حداقلی انجام بشود تا منافع متقاضیان حفظ شود. وزارت راه این تضمین را داده است که سازندگان مشارکت کننده در اجرای طرح متضرر نشوند و  قیمت پایه براساس فهرست بها و یا نظام فنی اجرایی کشور استخراج شده و بر اساس آن اقدام خواهد شد.