شناسهٔ خبر: 105625 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

در جلسه شورای مسکن استان مطرح شد؛

تایید نهایی ۱۴۰۳۹ متقاضی برای مسکن ملی در استان خراسان شمالی/ ضرورت هماهنگی بین دستگاه های اجرایی در طرح نهضت ملی مسکن

شورای مسکن خراسان شمالی 1 مدیرکل راه و شهرسازی خراسان شمالی از تایید نهایی ۱۴۰۳۹ متقاضی در طرح نهضت ملی مسکن در جلسه شورای مسکن استان خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (خراسان شمالی)، جلسه شورای مسکن استان به ریاست حسین نژاد، استاندار خراسان شمالی، علیرضا انصاری، مشاور ویژه وزیر کشور در امور زمین و مسکن، قاسم قاسمی، مدیرکل راه و شهرسازی استان و دیگر مدیران کل عضو جلسه صبح امروز سه شنبه ۳ اسفند ۱۴۰۰ در محل سالن جلسات استانداری برگزار شد.

قاسم قاسمی، مدیرکل راه و شهرسازی خراسان شمالی در این جلسه گفت: در کل دو طرح اقدام ملی مسکن و نهضت ملی مسکن در استان بیش از ۵۳ هزار خانوار ثبت نام کردند که از این تعداد ۱۴۰۳۹ خانوار تایید نهایی شده اند و ۲۴۰۳ نفر پول خود را واریز کرده اند.

وی اظهار کرد: حدود ۲۶ هزار و ۵۰۰ واحد مسکن مهر در استان وجود دارد که تاکنون ۲۴ هزار و ۲۲۶ واحد آن به بهره برداری رسیده است.

وی افزود: از بین تعداد واحد های مسکن مهر تکمیل نشده در استان، ۱۵۹۵ واحد در حال تکمیل است که مصوب شد ۱۳۵۲ واحد به نهضت ملی مسکن تبدیل شود تا پیمانکاران بتوانند از تسهیلات این طرح استفاده کرده و آنها را به اتمام برسانند.

وی تاکید کرد: با پیگیری های انجام شده، ۱۰۸۱ واحد مسکن مهر نیمه‌ تمام امسال به اتمام می‌رسد تا تحویل متقاضیان شود.

قاسمی همچنین به تامین زمین جهت طرح نهضت ملی مسکن در استان اشاره کرد و افزود: تاکنون ۳۰۶ هکتار زمین برای این طرح در استان تامین شده است که با توجه به ابلاغ وزارت راه و شهرسازی مبنی بر احداث ۴۸ هزار واحد در استان، نیاز ۴ ساله زمین برای طرح نهضت ملی مسکن در استان تامین شد و مشکلی بابت تامین زمین وجود ندارد.

محمدرضا حسین نژاد، استاندار خراسان شمالی نیز در این جلسه گفت: نهضت ساخت مسکن باید همراه با ایجاد خدمات اجتماعی در حوزه های امنیتی، آموزشی، بهداشتی و... باشد.

وی در این جلسه با بیان اینکه بر اساس اصل ۳۱ قانون اساسی داشتن مسکن متناسب با نیاز، حق هر فرد و خانواده ایرانی است، گفت: عدم توجه به این مسئله موجب بروز مشکلات مختلف از جمله گسترش حاشیه نشینی، ساخت و سازهای شبانه غیر اصولی و ناایمن خواهد شد.

حسین نژاد با تاکید بر اینکه همراه با ساخت مسکن باید زیرساخت های لازم و نیازهای روز جامعه در این نقاط ایجاد شود، افزود: به موازات رشد مسکن باید نیازهای وابسته نیز توسعه یابد و همچنین باید قانون نظام مهندسی فصل الخطاب در این ساخت و سازها باشد.

علیرضا انصاری، مشاور ویژه وزیر کشور در امور زمین و مسکن با حضور در جلسه شورای مسکن استان خراسان شمالی گفت: توسعه مسکن موجب فعال شدن ۳۳۰ صنعت وابسته، افزایش تولید، ایجاد اشتغال پایدار و تغییرات مثبت در بخش اقتصاد کشور خواهد شد.

وی در این جلسه با تاکید بر اینکه اجرای مصوبات قانون مسکن باید مورد تاکید مسئولان استان باشد، افزود: ساخت سالانه یک میلیون مسکن در کشور به یک قانون تبدیل شده است که بدون تفسیر شخصی باید اجرایی شود.

وی با بیان اینکه سازمان بازرسی در استان باید بر اجرای مصوبات قانون نظارت و تاکید داشته باشد، گفت: ساخت مسکن موجب ایجاد امنیت روانی در جامعه می شود که برای تحقق هدف گذاری ساخت مسکن باید علاوه بر مدیریت علمی، مدیریت جهادی نیز داشته باشیم.

وی در پایان تصریح کرد: برای رسیدن و موفقیت در این طرح ضرورت دارد تا هماهنگی بین دستگاه های اجرائی در بحث نهضت ملی مسکن بیشتر از قبل شود.

گفتنی است به دستور محمدرضا حسین نژاد، استاندار خراسان شمالی کلیه موارد مورد درخواست دبیر کمیسیون به تصویب رسید.