شناسهٔ خبر: 105630 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راه و شهرسازی استان مطرح کرد؛

تاثیر مستقیم جلوگیری از افت آب‌های زیرزمینی برای مقابله با فرونشست اصفهان / تاکید بر تعریف فرونشست در طرح جامع اصفهان

علیرضا قاری قرآن مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان با بیان اینکه جلوگیری از افت آب های زیرزمینی راهکاری برای مقابله با فرونشست اصفهان است گفت: مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در حال جمع بندی و ارائه پیشنهاد در این رابطه است.

علیرضا قاری‌قرآن مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (اصفهان)؛ با توجه به مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران در خصوص فرونشست زمین در کشور، در رابطه با مبحث فرونشست در استان اصفهان توضیح داد: براساس مصوبه اخیر شورای عالی در خصوص فرونشست، در کلیه طرح‌های توسعه و عمران شهری اعم از تهیه و تجدیدنظر طرح جامع و یا الحاق به محدوده و تغییر کاربری اراضی، بارگذاری جدید در عرصه‌های در معرض فرونشست ممنوع است.  

وی گفت: بر این اساس دبیرخانه‌ کارگروه‌ امور زیربنایی استان اصفهان (اداره کل راه و شهرسازی استان) موظف شده است تا برای فرآیند بررسی و تصویب طرح‌های مذکور، حسب مورد از سازمان نقشه‌برداری در زمینه تداخل پهنه‌های فرونشستی با طرح‌های توسعه و عمران استعلام و نتایج اعلام را ملاک‌عمل قرار دهد.  

 مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان با بیان اینکه در مرحله اول طرح جامع شهر اصفهان با رویکرد نوین به موضوع فرونشست نیز اشاره شده است اذعان داشت: در مرحله اولِ این طرح مسائل و مشکلات شهر اصفهان از چهار مسیر متمایز و البته مرتبط با هم مورد کاوش و شناسایی قرار گرفته است که جمعاً تعداد ۸۸۲ مشکل (درونداد) در ۲۹ حوزه مورد بررسی در مرحله اول طرح شناسایی شد و به موضوع فرونشست زمین در دو حوزه موضوعی (بافت فرسوده و آب) و در قالب چهار مشکل اولیه اشاره شد.  

وی ادامه داد: این چهار مشکل اولیه شامل فرونشست تدریجی زمین و عدم امکان نشتیابی در بافتهای فرسوده، پدیده فرونشست دشت و تخریب آبخوان زاینده‌رود، پدیده فرونشست به علت تخلیه آبها و برداشت‌های بی‌رویه در برخوار و عاشق‌آباد و نبود طرح و مدیریت جامع فرونشست زمین بوده است.  

 قاری‌قرآن بیان داشت: هر چند در زمان تهیه مرحله اولِ طرحِ جامع، فرونشست به عنوان یک مسأله اجتماعی در رسانه‌ها منعکس نشده بود اما همواره از ابتدای فرآیند در سال ۹۷ مورد توجه تیم تهیه کننده طرح قرار داشته و به طور خاص کارگروهی با عنوان کارگروه فرونشست جهت بررسی جنبه‌های مختلف آن مأمور شد.  

 وی با بیان اینکه اصفهان تا امروز سه دوره خشک‌سالی بزرگ را تجربه کرده تاکید کرد: جایگاه موضوع آب و فرونشست می بایست به خوبی در طرح جامع تعریف و مضاف بر آن ضمن در نظر گرفتن سند آب به راهکارها و برنامه‌های اجرایی پرداخته شود.  

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان با اشاره به اینکه فرونشست تحت تأثیر عوامل طبیعی و انسانی بوده و می تواند بر بسیاری از ساخت و سازها و تأسیسات تأثیر بگذارد اذعان داشت: افت آب‌های زیرزمینی بر میزان فرونشست تاثیر مستقیم دارد. لذا جلوگیری از آن نیز راهکاری برای مقابله با فرونشست است.  

وی خاطرنشان کرد: مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی مطابق با مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری کشور، در حال بررسی و جمع بندی  به منظور ارائه پیشنهاد مربوط به اقدامات هماهنگ وزارتخانه ها و سازمان‌های مرتبط با موضوع فرونشست است و به لظف خدا در موعد مقرر پیشنهاد این مرکز تنظیم و ارسال می شود.  

قاری‌قرآن ادامه داد: علاوه بر این مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با توجه به مدت دو ماهه در مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری در حال تنظیم مجموعه اقدامات لازم‌الرعایه در تمامی طرح‌های توسعه وعمران، در چارچوب شرح خدمات طرح‌های مذکور با اولویت طرح‌های توسعه و عمران شهری است تا با هماهنگی معاونت شهرسازی و معماری به مراجع ذیربط ابلاغ شود.