شناسهٔ خبر: 105814 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان خبر داد؛

 اتمام مراحل تهیه طرح تفصیلی ۲۵ شهر استان اصفهان / ابلاغ ۳۰ طرح تفصیلی برای شهرهای استان اصفهان

علیرضا قاری قرآن - اصفهان مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان با بیان اینکه تا کنون ۳۰ طرح تفصیلی شهرهای استان ابلاغ شده است گفت: مراحل تهیه طرح تفصیلی ۲۵ شهر دیگر استان اصفهان پایان یافته است.

 به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (اصفهان)؛ علیرضا قاری‌قرآن مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفها اظهار کرد: این استان به دلیل تهیه و تصویب تنوعی از طرح‌های توسعه شهری و فراشهری در مقیاس‌های منطقه‌ای، ناحیه‌ای و شهری و با پوشش ۱۰۰ درصدی پهنه سرزمین در استان اصفهان، دارای کامل‌ترین نظام سلسله مراتبی طرح‌های توسعه شهری و فراشهری در کشور است.  

 وی افزود: استان اصفهان به لحاظ دارا بودن ۱۱۴ شهر و از طرفی روابط متقابل و درهم‌تنیده کلان‌شهر اصفهان با شهرهای واقع در مجموعه شهری، از بزرگ‌ترین شبکه و نظام سکونتگاه شهری در بین استان‌های کشور برخوردار است.  

 مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان در خصوص وضعیت طرح‌های توسعه شهری و فراشهری استان اصفهان اذعان داشت: تهیه طرح‌های تفصیلی به عنوان طرحی که در چارچوب اسناد و ضوابط طرح‌های جامع، حدود ثبتی و ملکی، وضعیت دقیق کاربری‌ها، تراکم‌ها و گذرها را در سطح شهر و به تفکیک محلات واقع در آن مشخص کرده و اولویت‌های مربوط به نوسازی و بهسازی را تعیین می‌کند، از سال ۱۳۹۳ و برای شهرهای مشمول این طرح در دستور كار اداره‌کل راه و شهرسازی استان قرار گرفت. و هم‌اکنون نیز ۳۰  طرح تفصیلی ابلاغ شده که تعداد ۱۳ طرح آن مربوط به بعد از سال ۱۳۹۷ است.  

 وی با اشاره به اینکه طرح تفصیلی هشت شهر در کمیسیون ماده ۵ موضوع قانون تأسیس شورای عالی شهرسازی و معماری به تصویب رسیده که فرآیند قانونی ابلاغ آن‌ها در حال انجام است، عنوان کرد: مراحل تهیه طرح تفصیلی ۲۵ شهر استان اصفهان پایان یافته و در دستور کار بررسی در جلسات آتی کمیسیون ماده ۵ قرار دارند.  

 قاری‌قرآن با بیان اینکه مرحله اول طرح تفصیلی ۲۵ شهر دیگر استان نیز اتمام یافته است گفت: عقد قراداد مرحله دوم این طرح‌ها در دستور کار قرار دارد.  

وی بیان داشت: طرح تفصیلی چهار شهر به دلیل مشکلات نقشه پایه و یا عدم همکاری شهرداری متوقف شده است، همچنن علاوه بر این طرح‌های تفصیلی، بازنگری طرح جامع شهرهای اصفهان، مبارکه، نایین و نطنز با رویکردهای نوین و بازآفرینی شهری در دست تهیه است.  

 مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان در پایان گفت: پیش‌بینی می‌شود قرارداد طرح تفصیلی ۱۵ شهر دیگر استان طی سال‌های ۱۴۰۰و ۱۴۰۱ منعقد شود بنابراین با توجه به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته تا پایان سال ۱۴۰۲ همه شهرهای مشمول نظام طرح‌های جامع و تفصیلی استان (تعداد ۹۸ شهر) از طرح تفصیلی مصوب برخوردار می‌شوند.