شناسهٔ خبر: 106469 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

معاون وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد:

معرفی ۱۱ هزار واحد به بانک مسکن برای دریافت تسهیلات نوسازی در بافت فرسوده/تقویت نقش شهرداری‌ها برای تسریع در صدور پروانه ساختمانی و پایان‌کار در بافت‌فرسوده

محمد آئینی مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با بیان اینکه تاکنون ۱۱ هزار واحد به بانک مسکن برای دریافت تسهیلات نوسازی معرفی شده است، گفت: انعقاد تفاهم‌نامه ۶ هزار میلیاردتومانی با بانک مسکن برای اعطای تسهیلات به نوسازی واحدهای مسکونی فرسوده اقدام مناسب دولت سیزدهم است.

محمد آئینی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به تشریح برخی از اقدامات آتی آن شرکت در اجرای طرح نهضت ملی مسکن پرداخت.

معاون وزیر راه و شهرسازی با یادآوری اینکه بیش از ۱۶۰ هزار هکتار مساحت از سطح شهرها را بافت فرسوده، سکونتگاه‌های غیررسمی و بافت‌های تاریخی تشکیل می دهد که می‌تواند هدف بازآفرینی شهری قرار بگیرد، گفت: بر اساس بررسی‌های انجام شده بیش از ۲.۵ میلیون واحد ناپایدار در کشور وجود دارد که باید نوسازی و بهسازی شود و در برنامه شرکت برای نوسازی قرار دارد.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران ادامه داد: بررسی‌ها نشان می‌دهد که آمار حمایت از نوسازی در ۸ سال گذشته سالانه کمتر از ۱۵ هزار واحد در سال بوده است. در دولت جدید با منابع خوبی که برای نوسازی بافت فرسوده و محلات هدف در نظر گرفته شد در برنامه است تا این رقم افزایش یابد.

آئینی توضیح داد: انعقاد تفاهم‌نامه ۶ هزار میلیاردتومانی با بانک مسکن برای نوسازی بافت فرسوده از جمله اقدامات مناسب دولت سیزدهم در راستای سرعت دادن به روند نوسازی در بافت‌های هدف بازآفرینی شهری است. هم اکنون ۲ هزار و ۴۰۰ میلیاردتومان از تفاهم نامه ۶ هزار میلیاردتومانی برای ۸ هزار واحد محقق شده است.

به گفته وی، تاکنون نزدیک به ۱۱ هزار واحد در قالب ۲ هزار و ۵۰۰ پروژه به بانک مسکن معرفی شده تا تسهیلات نوسازی آنها پرداخت شود و در برنامه است که تا پایان سال این رقم به ۲۰ هزار واحد برسد.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزایش رقم تسهیلات نوسازی در بافت فرسوده را که در قالب طرح نهضت ملی مسکن اجرایی و عملیاتی خواهد شد راهکاری برای تشویق نوسازی در بافت‌های هدف بازآفرینی شهری برشمرد و اعلام کرد: تسهیلات نوسازی که هم اکنون در تهران ۴۵۰ میلیون تومان، در سایر کلانشهرها ۴۰۰ میلیون تومان، در مراکز استان‌ها ۳۵۰ میلیون تومان و در سایر شهرها ۳۰۰ میلیون تومان شده و این تسهیلات نیاز  سپرده گذاری و رسوب‌گذاری نداشته و تا ۳۰۰ میلیون تومان آن در بافت‌های هدف بازآفرینی شهری با سود ۹ درصد و به شرط ۱۰ درصد پیشرفت فیزیکی پرداخت می‌شود مشوقی مناسب برای نوسازی در بافت های فرسوده است که میزان استقبال را به نحو مناسبی بالا برده است.

وی خاطرنشان کرد: تمامی سرمایه‌گذاران کلان و خرد در بافت فرسوده که بتوانند طبق ضوابط طرح‌های توسعه شهری پروانه نوسازی از شهرداری دریافت کنند مورد حمایت شرکت بازآفرینی شهری و دولت برای نوسازی بافت فرسوده در طرح نهضت ملی مسکن هستند.

آئینی با اشاره به اینکه سرمایه‌گذاران کلان و خرد متقاضی مشارکت در نوسازی بافت فرسوده در راستای طرح نهضت ملی مسکن انتظار دارند تا شهرداری ها در صدور پروانه ساختمان و ارایه پایان کار تسریع ایجاد کنند، افزود: هم‌اکنون صدور پروانه ساختمانی در برخی از شهرها دو هفته، در برخی از شهرها یک ماه و در برخی دیگر نیز از جمله تهران با قرارگاه جهادی اجرای طرح نهضت ملی مسکن صدور پروانه ساختمانی حداکثر ۲ ماه تعیین شده است. قبلا متوسط ۸ ماه بوده است که این موضوع مشوق مناسبی برای مشارکت در اجرای طرح نهضت ملی مسکن در بافت‌های هدف بازآفرینی شهری است. همچنین در خصوص عدم دریافت عوارض پروانه و تراکم ساخت، مصوبات مناسبی از سوی شورای اسلامی شهر تهران اخذ شده است که در سال آینده اجرایی خواهد شد و از جمله آن می‌توان به کمک‌ هزینه نما در هزینه طراحی نما اشاره کرد.