شناسهٔ خبر: 106484 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

در نشست خبری با اصحاب رسانه مطرح شد:

۵۰ کیلومتر بزرگراه و راه اصلی در سیستان وبلوچستان آماده بهره برداری است

نشست خبری مدیر کل راه و شهرسازی استان سیستان و بلوچستان.jpg مدیر کل راه و شهرسازی استان سیستان و بلوچستان از بهره برداری ۴۲ کیلومتر بزرگراه و ۸ کیلومتر راه اصلی در این استان و همچنین آغاز عملیات اجرایی و آماده سازی ۱۶ هزار و ۴۵۳واحد مسکونی طرح نهضت ملی مسکن تا قبل از پایان اسفندماه جاری با حضور مسوولان کشوری و استانی خبر داد.

به گزارش پایگاه وزارت راه و شهرسازی( سیستان و بلوچستان)، عطاء اله اکبری در نشست خبری با اصحاب رسانه استان اظهار داشت: بر اساس برنامه ریزی انجام شده از مجموع بزرگراه های آماده بهره‌برداری بودن استان ۲۱ کیلومتر آن مسیر زابل- زاهدان، ۱۱ کیلومتر در محور زاهدان- بیرجند، ۷ کیلومتر در مسیر زاهدان نصرت آباد _ بم و سه کیلومتر در کمربندی غربی زاهدان قرار دارد.
وی با بیان اینکه هشت کیلومتر راه اصلی نیز در استان آماده افتتاح در محورهای زابل_ زهک و گوهر کوه _ بزمان است، ادامه داد: برای افتتاح ۵۰ کیلومتر بزرگراه و راه اصلی در سیستان و بلوچستان ۵۴۰۰ میلیارد اعتبار هزینه شده است.
مدیر کل راه و شهرسازی استان سیستان و بلوچستان گفت: با توجه به اینکه یکی از راه‌های برون رفت هر منطقه‌ای از مشکلات اقتصادی، ساخت راه‌های مواصلاتی و به ویژه بزرگراه‌ها است که می‌تواند در توسعه و عمران آن منطقه نقش اساسی و مهمی داشته باشد این اداره کل همزمان با افتتاح پروژه های ذکر شده عملیات ساخت ۴۳ کیلومتر بزرگراه را با اعتبار ۵۶۷۰ میلیارد ریال در این استان آغاز خواهد کرد.

اکبری افزود: طول کل بزرگراه (باند دوم) مورد نیاز در حوزه تحت پوشش این اداره کل ۹۵۶ کیلومتر است که تاپایان سالجاری ۳۲۲ کیلومتر به بهره برداری رسیده و ۱۷۶ کیلومتر در حال ساخت است.
مدیر کل راه و شهرسازی استان سیستان و بلوچستان گفت: همچنین مطالعات ساخت ۴۵۸ کیلومتر به اتمام رسیده است که بعد از اختصاص اعتبارات لازم عملیات ساخت آنها آغاز می شود.

وی تاکید کرد: اعتبار مورد نیاز جهت اتمام و بهره برداری کامل از باند دوم های مورد نیاز  در حوزه راههای تحت پوشش این اداره کل حداقل ۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان می باشد.
وی افزایش ظرفیت ترانزیت محورها و ایمنی سفر و همچنین کاهش تصادفات رانندگی و مصرف سوخت را از مهمترین مزایای  ساخت بزرگراه در سیستان و بلوچستان عنوان و تصریح کرد: توسعه‌ هر منطقه براساس ظرفیت‌های مختلفی صورت می پذیرد که یکی از مهمترین آنها زیرساخت‌های ارتباطی و حمل و نقل جاده‌ای است به همین دلیل سیستان و بلوچستان به عنوان پهناورترین استان کشور نیازمند افزایش بزرگراه برای ادامه این فرایند توسعه است.
مدير کل راه وشهرسازی استان سیستان و بلوچستان تاکید کرد: اتصال شمال به جنوب استان از طریق زیرساخت‌های ارتباطی به ویژه بزرگراه امکان پذیر است که می‌تواند باعث افزایش تجارت و ترانزیت به عنوان دو محور توسعه در استان شود زیرا ظرفیت مرز با کمک این راه‌ها  قابلیت های اقتصادی بسیاری در بازرگانی ملی و ترانزیت خارجی میان اروپا، آسیای مرکزی و شرقی ایجاد می‌کند.
مدیر کل راه و شهرسازی استان سیستان و بلوچستان از آغاز عملیات ساخت افزون بر ۱۶ هزار واحد مسکونی طرح نهضت ملی مسکن در استان خبر داد و بیان کرد: از آنجایی که طرح نهضت ملی مسکن خانه‌دار شدن دهک‌های پایین جامعه، ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی استان را به همراه دارد همزمان با افتتاح پروژه های راهسازی استان در اسفندماه جاری عملیات اجرایی و آماده سازی ۱۶ هزار و ۴۵۳ واحد مسکونی این طرح در استان آغاز می شود.
وی اضافه کرد: از مجموع پروژه های ذکر شده در حوزه طرح نهضت ملی مسکن استان ۹۲۶۲ واحد به شهرهای بالای ۱۰۰ هزار نفر و مابقی به شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر اختصاص دارد.
مدیرکل راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان از رفع تصرف ۷۸۷ هزار ۵۹۱متر مربع از اراضی دولتی  در  سالجاری توسط یگان حفاظت این اداره کل خبر داد و افزود:  این اراضی در قالب ۳۷ پرونده با تلاش یگان حفاظت اراضی این اداره کل در راستای اجرای طرح تشدید حفاظت اراضی و پیشگیری از وقوع تصرفات در حوزه رفع تصرفات و تعرضات از اراضی تحت مالکیت سازمان ملی زمین و مسکن آزادسازی و به بیت‌المال بازگردانده شد.

وی ارزش رفع تصرفات امسال را در سیستان و بلوچستان را افزون بر ۷۲۰ میلیارد تومان اعلام کرد و افزود:  تیم‌های گشت و مراقبت یگان حفاظت از اراضی استان هم در سطح ادارات شهرستان‌ها و هم در ستاد اداره‌کل به صورت شبانه‌روزی و مستمر عرصه‌های دولتی را مورد رصد و پایش قرار می‌دهند و به محض مشاهده هرگونه تخلف بر روی اراضی ملی با متخلفان برخورد قانونی صورت می‌گیرد.
مدیر کل راه و شهرسازی استان سیستان و بلوچستان گفت: از مجموع ۲۵ شهر تحت پوشش این اداره کل ۱۳ شهر زاهدان، ادیمی، زابل، بنجار، مهرستان، دوست محمد، زهک، سوران، خاش، نوک آباد، محمدآباد، میرجاوه و سراوان دارای طرح تفصیلی مصوب هستند و طرح تفصیلی شهرهای سیرکان، هیدوچ، جالق و نصرت آباد نیز توسط این اداره کل در دست تهیه و تدوین است.

اکبری با اشاره به اهمیت طرح جامع گفت: طرح جامع طرح بلندمدتی است که در آن نحوه استفاده از اراضی و منطقه‌بندی مربوط به حوزه‌های مسکونی، صنعتی، بازرگانی، اداری و کشاورزی، تأسیسات و تجهیزات و تسهیلات شهری و نیازمندی‌های عمومی شهری، خطوط کلی ارتباطی و محل پایانه‌ها و فرودگاه‌ها و سطوح لازم برای ایجاد تأسیسات و تجهیزات و تسهیلات عمومی مناطق و نوسازی، بهسازی و اولویت‌های مربوط به آن تعیین می‌شود.

وی ادامه داد: در این راستا تاکنون طرح جامع ۱۷ شهر تحت پوشش این اداره کل مصوب شده است و تهیه و تدوین طرح جامع سه شهر و  بازنگری طرح جامع دو شهر نیز توسط این اداره کل در حال انجام است.

مدیر کل راه و شهرسازی استان سیستان و بلوچستان تصریح کرد: بسیاری از طرح های جامع شهرهای استان در قالب افق ۱۰ ساله تدوین شده است که بعد از اتمام مدت طرح مورد بازنگری قرار می گیرد.