شناسهٔ خبر: 106838 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

برنامه وزارت راه و شهرسازی برای تامین مسکن گروه‌های کم‌درآمدی اعلام شد؛

هزینه صدور پروانه ساختمانی، عوارض شهرداری و دهیاری برای خانوارهای بهزیستی و کمیته امداد رایگان است/اراضی متقاضیان کم‌درآمد کارگری به صورت اجاره ۹۹ ساله تامین شد

 روند ساخت پروژه ۷۵۰ واحدی نهضت ملی مسکن در شهر رباط کریم در برنامه تدوین شده برای تامین مسکن گروه‌های کم‌درآمد از جمله خانواده‌های دهک‌های پایین درآمدی کارگری، نرخ سود تسهیلات ساخت مسکن ۵ درصد در نظر گرفته شده است که این امر منوط به تامین منابع مورد نیاز از محل‌های پیش‌بینی شده صندوق ملی مسکن است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، وزارت راه و شهرسازی در اجرای طرح نهضت ملی مسکن توجه به اقشار کم‌درآمدی و کارگران را در برنامه قرار داده است. در همین خصوص امضای دو تفاهم‌نامه تامین مسکن خانواده‌های کارگری با «وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی» و «اتاق تعاون ایران» منعقد شده است و به جز تامین زمین و تسهیلات توسط وزارت راه و شهرسازی، ظرفیت‌هایی از قبیل استفاده از ظرفیت اراضی و امکانات کارفرمایان بزرگ، حمایت‌های مالی وزارت تعاون و در زمینه تامین مصالح و سایر موارد در آن پیش‌بینی شده است که در حال پیگیری از سوی طرفین تفاهم‌نامه است.

بنا بر اعلام دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی، لیست متقاضیان کارگری از سوی طرفین تفاهم‌نامه دریافت شده است که امکان ثبت‌نام برای متقاضیان کارگری در سامانه فراهم شده و خانواده‌های کارگری ثبت‌نام خود را انجام داده‌اند.

این گزارش حاکی است که حمایت‌های ویژه‌ای از دهک‌های کم‌درآمد کارگری از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و وزارت راه و شهرسازی در برنامه قرار دارد که در قالب تفاهم‌نامه‌های منعقده در دست پیگیری است.

همچنین، اراضی تامین شده برای متقاضیان کم‌درآمد کارگری به صورت اجاره ۹۹ ساله تامین شده و واگذار می‌شود. در برنامه تدوین شده برای تامین مسکن گروه‌های کم‌درآمد از جمله خانواده‌های دهک‌های پایین درآمدی کارگری، نرخ سود تسهیلات ساخت مسکن ۵ درصد در نظر گرفته شده است که این امر منوط به تامین منابع مورد نیاز از محل‌های پیش‌بینی شده صندوق ملی مسکن است.

علاوه بر مشوق‌های یارانه‌ای برای نیازمندان تحت‌پوشش کمیته امداد و بهزیستی که درصدی از آنها می‌توانند جامعه کارگری باشند (بر اساس جزء ۲ بند چ ماده ۸۰ قانون پنج‌ساله ششم توسعه) برای یکبار از پرداخت هزینه صدور پروانه ساختمانی، عوارض شهرداری و دهیاری، هزینه انشعابات آب، فاضلاب، برق و گاز معاف هستند.