شناسهٔ خبر: 107249 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مدیرکل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان:

بازنگری، تدوین و ابلاغ ۶ مبحث از مباحث مقررات ملی و کنترل ساختمان انجام شد/طراحی سوالات آزمون ورود به حرفه مهندسی در همکاری با استادان دانشگاه و صاحبنظران

حامد مانی فر مدیرکل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان بخشی از مهمترین دستاوردهای سال گذشته دفتر را در حوزه تدوین و بازنگری مقررات ملی و کنترل ساختمان برشمرد.

حامد مانی‌فر مدیرکل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی بخشی از برنامه‌های پیش‌روی آن دفتر را برای سال جدید برشمرد.

مدیرکل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان در بیان بخشی از برنامه‌های آن دفتر گفت: تدوین و بازنگری مباحث مختلف مقررات ملی و کنترل ساختمان در همکاری با گروه‌های تخصصی متعددی متشکل از استادان و دست‌اندرکاران حرفه انجام شده است. جلسات کمیته‌های تخصصی به شکل مستمر هر هفته چندین‌بار برگزار و ویرایش‌های جدید مباحث موجود تدوین می‌شود.

مانی‌فر با تاکید بر اینکه طراحان سوالات اکثریت از افرادی هستند که مستقیما با تدوین مقررات ملی و کنترل ساختمان در ارتباط هستند و آن مباحث را خوب می‌شناسند، افزود: تعدادی از اساتید و صاحبنظران تدوین مقررات در طراحی سوالات آزمون ورود به حرفه مهندسی در رشته‌های مختلف نیز با دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان همکاری و فعالیت دارند.

وی توضیح داد: سال گذشته مبحث ۱۱ (صنعتی‌سازی ساختمان)، مبحث ۷ (پی و پی‌سازی) بازنگری و تدوین و توسط وزیر راه و شهرسازی نیز ابلاغ شد که مبحث ۱۱، ۳ ماه بعد از ابلاغ و مبحث ۷، ۶ ماه بعد از ابلاغ لازم الاجراست.

مدیرکل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان ادامه داد: ویرایش جدید مبحث ۱۷ (لوله کشی گاز طبیعی) تهیه شده و به تصویب شورای تدوین رسیده و در حال ویرایش نهایی است که باید مراحل ابلاغ توسط وزیر راه و شهرسازی را طی کند. همچنین، ویرایش نهایی مبحث ۱۵ (آسانسورها و پله‌های برقی)، انجام و آماده طرح در شورای تدوین است. مبحث ۱۲ (ایمنی و حفاظت کار در حین اجرا) نیز در حال رسیدگی و آماده ابلاغ شده است.

به گفته مانی‌فر، چارچوب‌های کلی مبحث ۲ (نظامات اداری) تهیه و تدوین شده و در کمیته‌های تخصصی با همکاری وزارت کشور و سازمان نظام مهندسی ساختمان در حال بررسی است. ویرایش این مبحث تفاوت‌های قابل توجهی نسبت به ویرایش پیشین داشته است، برای آنکه بتواند خدمات مهندسی را هم واقعی‌تر و هم تخصصی‌تر کند و همچنین بتواند از خدمات اشخاص حقوقی بهره‌برداری بهتری داشته باشد. این مبحث جزو مباحثی است که باید مصوبه هیات‌وزیران را بگیرد و به تصویب هیات وزیران برسد.

مدیرکل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان توضیح داد: مبحث ۲۲ (مراقبت و نگهداری از ساختمان‌ها) نیز تهیه و تدوین شده است. بخش نظامات اداری مبحث ۲۲ نیز که وظیفه سایر دستگاه‌ها از جمله شهرداری و سازمان نظام مهندسی ساختمان را تعیین و ارکانی همچون بازرس ساختمان و پیمانکار نگهداشت ساختمان را معرفی می‌کند، تدوین شده و برای تصویب به هیات‌وزیران ارسال شده است.

مانی فر در ادامه گفت‌وگو، راه‌اندازی سامانه‌های مختلف را برای تسهیل در ارایه خدمات مهندسی از دیگر اقدامات مهم سال گذشته برشمرد و توضیح داد: سامانه سنامک (سامانه نظارت عالیه) به عنوان اولین سامانه ملی کشور در حوزه نظام مهندسی که جایزه دولت الکترونیک را نیز دریافت کرده راه‌اندازی شد و مورد بهره‌برداری قرار گرفت. با راه‌اندازی این سامانه تمامی دستگاه‌های اجرایی مکلف شدند تا تمامی مجوزهای سرمایه‌گذاری در مناطق مختلف را در حوزه نظام مهندسی ساختمان صرفا از طریق درگاه ملی صدور مجوزها انجام بدهند.

وی ادامه داد: سامانه پاتمک (سامانه اخذ عوارض مربوط به صدور پروانه مهندسی و کاردانی) نیز طراحی شده و از امسال عملیاتی می‌شود. با بهره‌برداری از این سامانه تمامی عوارض مربوط به صدور پروانه مهندسی و کاردانی بدون مراجعه متقاضیان به بانک و از طریق درگاه واحد دریافت می‌شود.