شناسهٔ خبر: 107774 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی:

۲ میلیون و ۶۰۰ هزار واحد مسکونی مقاوم‌سازی و نوسازی شد/۶۰ هزار واحد مسکونی طرح نهضت ملی مسکن توسط بنیاد در حال اجراست

برنامه رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گفت: در سال ۸۴ تنها ۷ درصد واحدهای روستایی نوسازی و مقاوم سازی شدند که این رقم در پایان سال ۱۴۰۰ به ۵۰ درصد و معادل ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار واحد رسید.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، اکبر نیکزاد رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی امروز ۲۰ فروردین در نشست رسانه‌ای به مناسبت ۲۱ فروردین سالروز افتتاح حساب ۱۰۰ حضرت امام(ره) و تأسیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به تشریح عملکرد بنیاد پرداخت.

رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گفت: هم‌اکنون ۴۰ هزار روستای کشور دارای طرح هادی مصوب هستند که بر اساس آن ساخت و ساز روستایی انجام می‌شود.

نیکزاد با اشاره به اینکه برنامه بنیاد مسکن بازنگری سالانه ۴ هزار و ۳۰۰ طرح هادی روستایی است، افزود: در حال حاضر ۵۰ درصد روستاهای کشور معادل ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار واحد نوسازی شده است.

وی توضیح داد: در آبان سال گذشته در شورای عالی مسکن و با حضور رییس‌جمهور ارایه تسهیلات ۲۰۰ میلیون تومانی با سود ۵ ساله و بازپرداخت ۲۰ ساله مصوب شد که تاکنون این مهم عملیاتی نشده است.

رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گفت: در سال ۸۴ تنها ۷ درصد واحدهای روستایی نوسازی و مقاوم سازی شدند که این رقم در پایان سال ۱۴۰۰ به ۵۰ درصد و معادل ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار واحد رسید.

وی افزود: در شورای عالی مسکن که در سال گذشته برگزار شد با حضور رییس‌جمهوری مصوب شد تا تسهیلات مسکن روستایی ۲۰۰  میلیون تومانی با سود ۵ درصد و مدت زمان بازپرداخت ۲۰ ساله و ضمانت زنجیره‌ای ۳ساله پرداخت شود که تاکنون این تسهیلات پرداخت نشده است.

رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی توضیح داد: در قانون جهش تولید مسکن مصوب شده تا طرح نهضت ملی مسکن اجرایی شود که در این خصوص نوسازی و مقاوم سازی سالانه ۲۰۰ هزار واحد مسکونی و همچنین احداث سالانه ۲۰۰ هزار واحد طرح نهضت ملی مسکن در برنامه بنیاد است که با این حساب باید روزانه ۵۵۵ واحد احداث شود که با پرداخت شدن تسهیلات مصوب شورای عالی مسکن این مهم محقق خواهد شد.

نیکزاد همچنین در خصوص بازسازی واحدهای مسکونی روستایی و شهری حادثه دیده از حوادث طبیعی اعلام کرد: بنیاد مسکن در حال حاضر بازسازی ۱۴ نقطه کشور را که ۸ منطقه آن زلزله زده و ۶ منطقه سیل زده هستند برعهده دارد که تسهیلات با سود ۵ درصد و بلاعوض به حادثه‌دیدگان پرداخت شده و واحدهای مسکونی آسیب‌دیده در حال بازسازی است.

نیکزاد گفت: از ابتدای تاسیس بنیاد مسکن تاکنون هرساله در بودجه مصوب سنواتی مبلغی برای کمک به حساب ۱۰۰ حضرت امام (ره) توسط دولت در نظر گرفته می‌شد اما در کمال ناباوری ردیف کمک به حساب ۱۰۰ امام (ره) عددش صفر شده است. در این باره نیز انتظار بر این است تا در احیای این ردیف هماهنگی بین مجلس و دولت بعمل آید.

وی رقم بودجه حساب ۱۰۰ امام (ره) را در سال گذشته ۹۵ میلیاردتومان برشمرد.

رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص اقدامات بنیاد در خصوص تولید مسکن اعلام کرد: سال گذشته ۵۹ هزار و ۱۱۴ واحد در شهرهای مختلف در دست اجرا قرار داشتند که برای آنها زمین تهیه، پروانه اخذ، پیمانکار تعیین و عملیات اجرایی نیز آغاز شد.

وی افزود: رییس‌جمهوری و شهردار تهران در جلسه‌ای توافق کردند تا ۱۸۰ هزار واحد مسکونی در شهر تهران و به ویژه در مناطق فرسوده احداث شود که از این تعداد ۱۰ هزار واحد برعهده بنیاد مسکن قرار گرفت. در اسفند سال گذشته ۳ هزار واحد از این ۱۰ هزار واحد کلنگ‌زنی شد و ۷ هزار واحد دیگر نیز احداث خواهد شد.

نیکزاد در خصوص اجرای طرح نهضت ملی مسکن گفت: واحدهای مسکونی در دست احداث توسط بنیاد مسکن هم‌اکنون ۶۰ هزار واحد است که سال گذشته ۵ هزار و ۱۹۰ واحد تحویل شد. در اجرای طرح نهضت ملی مسکن هزینه تخفیف پروانه حداقل ۳۰ درصد و تعرفه نظام‌مهندسی برای نظارت و محاسبات ساختمان ۵۰ درصد تخفیف اعمال می‌شود.

وی متوسط احداث و اجرای طرح نهضت ملی مسکن را متری ۴.۵ تا ۶.۵ میلیون تومان عنوان کرد.

نیکزاد اجرای طرح مسکن محرومان را که توسط بنیاد مسکن در ۳۱ استان کشور در دست اجراست ۲۰ هزار واحد برشمرد و افزود: ۸ هزار واحد مسکن مهر تحت مسئولیت بنیاد تاکنون تحویل نشده است که برخی از آنها در مراحل تامین زیرساخت قرار دارند و برخی نیز دارای مشکلات حقوقی هستند. در خصوص اجرای طرح مسکن مهر، بنیاد مسکن کارگزار وزارت راه و شهرسازی بوده که در خصوص مشکلات موجود جزییات به اطلاع وزارتخانه رسیده است.