شناسهٔ خبر: 107792 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

معاون مسکن و ساختمان:

۲ میلیون و ۳۰۰ هزار متقاضی طرح نهضت ملی مسکن تایید شدند/معرفی پذیرفته‌شدگان به استان‌ها، شهرهای جدید و بنیاد مسکن برای بررسی سابقه سکونت

محمود محمودزاده معاون مسکن و ساختمان از تایید ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار متقاضی طرح نهضت ملی مسکن خبر داد و گفت: پذیرفته شدگان با تایید سه شرط به ادارات کل راه و شهرسازی استان‌ها، شهرهای جدید و بنیاد مسکن برای کنترل شرط چهارم معرفی شدند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمود محمودزاده معاون مسکن و ساختمان در برنامه خبر شبکه یک سیما جزئیاتی از تازه‌ترین پالایش‌های طرح نهضت ملی مسکن را اعلام کرد.

معاون مسکن و ساختمان با یادآوری آغاز ثبت‌نام طرح نهضت ملی مسکن از ۲۸ مهرماه ۱۴۰۰ که تا آخرین ساعات سال گذشته ادامه یافت گفت: در طرح نهضت ملی مسکن، ۵ میلیون و ۴۲۰ هزار متقاضی در سامانه مسکن حمایتی ثبت‌نام کردند که از این تعداد در پالایش اولیه با بررسی سه شرط تاهل، عدم دریافت تسهیلات و نداشتن مالکیت خصوصی بیش از ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار متقاضی واجد شرایط شناخته شدند.

نام‌نویسی ۵ میلیون و ۴۲۰ هزار متفاضی در سامانه ثمن

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: پذیرفته‌شدگانی که سه شرط را داشتند برای کنترل شرط سابقه سکونت به عنوان شرط چهارم به کارتابل استان‌ها و شهرهای جدید معرفی شدند.  

محمودزاده ادامه داد: با ارسال پیامک توسط همکاران در سطح استان‌ها و شهرهای جدید متقاضیان واجد شرایط دعوت‌ می‌شوند و شرط چهارم در خصوص آنها کنترل و لیست نهایی اعلام خواهد شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی توضیح داد: افرادی که پیامک دریافت کردند باید به اداره کل راه و شهرسازی استان یا شرکت عمران شهرهای جدید و یا در شهرهای کوچک به بنیاد مسکن انقلاب اسلامی مراجعه ‌کنند و بر اساس لیستی که وجود دارد مدارک را تکمیل ‌کنند. متقاضیان بعد از تایید کلیه مدارک از طریق سامانه، دعوت و حساب بانکی به نام آنها باز می‌شود. بعد از این مرحله متقاضیان باید مبلغ ورودی را واریز کنند تا بعد از آن به پروژه در حال اجرا و یا پروژه‌ای که آماده شروع است معرفی ‌شوند.

آورده متقاضیان در ۵ مرحله در طول دوره ساخت پرداخت می‌شود

محمودزاده افزود: بعد از طی این شرایط متقاضیان قراردادی را با سازنده منعقد می‌کنند که مبلغ آورده متقاضی باید طی ۵ مرحله در مقاطعی که در جدول قرارداد قید شده توسط متقاضیان به حساب مسدودی که در بانک به نام خود متقاضی وجود دارد واریز شود. همچنین تسهیلات از طریق بانک عامل به همان حساب واریز می‌شود و با اعلام دستگاه مجری این مبالغ به حساب سازنده با توجه به پیشرفت پروژه واریز خواهد شد.

وی گفت: قیمت تمام شده مسکن منهای تسهیلاتی که در نظر گرفته شده است، آورده متقاضیان است. آورده بر اساس پروژه‌ها و در شهرهای مختلف متفاوت خواهد بود. هرچقدر تراکم ساختمانی و تعداد طبقات بالاتر باشد قیمت تمام شده بالاتر است. بنابراین قیمت در شهرهای کوچک و در شهرهای بزرگ، کلانشهرها و شهرهای جدید متفاوت است.

معاون وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد: برآوردهای اولیه از قیمت ساخت روزی که متقاضیان انعقاد قرارداد می‌کنند به اطلاع متقاضی می‌رسد اما در نهایت قیمت تمام شده ملاک است. بدین معنا بعد از یکسال و نیم تا دو سال که اجرای پروژه زمان می برد به قیمت تمام شده روز تسویه حساب می‌شود.

محمودزاده با یادآوری اینکه آورده متقاضیان در ۵ قسط پرداخت می‌شود، گفت: آورده متقاضیان بر اساس طول دوره ساخت که یک سال و نیم تا دو سال است مرحله به مرحله توسط متقاضیان پرداخت می‌شود. مرحله اول در هنگام ورود به پروژه با پرداخت ۴۰ میلیون تومان، مرحله دوم بعد از اتمام فوندانسیون، مرحله سوم بعد از اتمام اسکلت، مرحله چهارم بعد از اتمام سفت کاری و در مرحله پنجم بعد از نازک‌کاری توسط متقاضیان پرداخت خواهد شد.