شناسهٔ خبر: 109008 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

تحول در ساخت راه‌های استان دستاورد سفر هیات دولت به سیستان وبلوچستان

جلسه راه سیستان و بلوچستان.jpg استاندار سیستان و بلوچستان گفت: بعد از سفر رییس جمهور و هیات دولت شاهد تحول در ساخت راه در این استان هستیم.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از سیستان و بلوچستان، حسین مدرس خیابانی در جلسه بررسی وضعیت راه‌های این استان اظهار داشت: همزمان با سفر رییس جمهور در مهرماه سال گذشته ۱۰ هزار میلیارد تومان اعتبار به صورت نقد وتهاتر نفت برای احداث راه به سیستان و بلوچستان اختصاص یافت که این مهم سبب تبدیل شدن تمام شبکه ارتباطی استان به کارگاه راه سازی و اشتغال بخش قابل توجهی از بومیان منطقه گردید. 
وی راه را مهمترین اولویت در توسعه سیستان و بلوچستان ذکر کرد و افزود: توسعه راهها به ویژه بزرگراه به منظور رونق تجارت و ترانزیت و کاهش تصادفات جاده ای در اولویت برنامه های توسعه ای این استان قرار دارد.

استاندار سیستان و بلوچستان تصریح کرد: سیستان و بلوچستان به عنوان پهناورترين استان كشور کمترین طول بزرگراه را داراست این حالی كه مسیر ارتباطی چابهار _میلک به عنوان يكی از كرويدورهای اصلی تجارت جهانی ضرورت وجود راههای مواصلاتی استاندارد را در اين پهنه جغرافيايی جنوب شرق كشور اجتناب ناپذير كرده است.
استاندار سیستان و بلوچستان همچنین بر اختصاص اعتبارات ساخت بزرگراه بر اساس بازده زمانی در دست اجرا، تامین سوخت مورد نیاز برای ماشین آلات ساخت راه سازی و همچنین توسعه راههای روستایی، جذب تمامی اعتبارات استانی توسط مدیران دستگاههای اجرایی و مصوب شدن جابجایی اعتبارات از یک دستگاه اجرایی به دستگاه دیگر به منظور توسعه همه جانبه استان تاکید کرد. 
وی تامین بخشی از اعتبارات حوزه راه را از محل توازن مورد تاکید قرارداد واظهار داشت: از آنجایی که هزینه ساخت هر یک کیلومتر باند دوم در این استان به بیش از ۱۲میلیارد تومان می رسد لذا بخش مهمی از اعتبارات توازن استان برای اولین بار به این حوزه اختصاص می یابد تا به کمک اعتبارات ملی بتوانیم عقب ماندگی تاریخی این حوزه را به سرعت جبران کنیم.
مدرس خیابانی اشتغال بیش از پنج هزار نفر در ساخت راه در سال گذشته در استان را بسیار قابل توجه دانست و مقرر کرد مدیران کل راه و شهرسازی و راهداری  و حمل ونقل شمال وجنوب استان بصورت منظم گزارش ماهانه پیشرفت پروژه ها را ارائه نمایند.

مدیر کل راه و شهرسازی شمال استان سیستان و بلوچستان در این جلسه گفت: کریدور شمال و جنوب(چابهار-میلک و زاهدان- بیرجند) این استان ۱۰۳۵ کیلومتر طول دارد که در این مسیر ۳۰۹ کیلومتر باند دوم به بهره برداری رسیده است و عملیات احداث ۲۶۱کیلومتر بزرگراه نیز در دست اجراست و همچنان ۴۶۵کیلومتر آغاز نشده است. 
عطاء اله اکبری افزود: همچنین طول کریدور شرق به غرب سیستان وبلوچستان(بزرگراه بم-زاهدان-میرجاوه) ۲۹۸کیلومتر است که در این مسیر نیز ۹۰ کیلومتر باند دوم احداث  شده است و عملیات ساخت ۴۲ کیلومتر بزرگراه در این مسیر در دست ساخت است و مابقی هنوز آغاز نگردیده است.

وی تاکید کرد: در مجموع برای تبدیل ۹۳۳کیلومتر راه دوبانده در  سیستان وبلوچستان به بزرگراه نیازمند افزون بر ۱۲هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار هستیم.

اکبری بیان کرد: این اداره کل به منظور افزایش ظرفیت ترانزیت راه‌های استان، ایمنی سفر و کاهش تصادفات رانندگی توسعه زیرساخت‌های ارتباطی و حمل و نقل جاده‌ای بویژه احداث بزرگراه را در اولویت کاری خود قرار داده بطوری‌که در سال ۱۴۰۰، ۶۳ کیلومتر بزرگراه و راه اصلی در استان بعد از اتمام مراحل ساخت زیر بار ترافیک رفت. 
وی ادامه داد: همچنین هم‌اینک ۱۲۰ کیلومتر بزرگراه و راه اصلی با اعتبار یک‌هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان در تمامی محورهای تحت پوشش این اداره‌کل در حال احداث است که پیش‌بینی می‌شود بخش قابل توجهی از آنها در پایان سالجاری آماده بهره‌برداری شود. 
مدیرکل راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان تصریح کرد: در این راستا ۱۲ کارگاه راه‌سازی در محدوده این اداره کل با اشتغال بیش‌از ۲ هزار نفر فعال است.